• Anonym (Kluven)

Bo med svärmor efter makes död

Lite bakgrunds info: När jag och min man träffades så flyttade vi in tillsammans väldigt fort. Jag blev snabbt gravid och desto längre tiden gick insåg vi att vår lägenhet skulle bli alldeles för liten. Det var inte lätt för oss att hitta ett nytt boende och min svärmor erbjöd sig att vi kunde flytta in på ett andrahands kontrakt i hennes hus. Svärmor bor inte i Sverige och hennes hus används bara till uthyrning, det funkade alltså bra för alla. När hon väl kom till Sverige så använde hon stugan ute på tomten (trots att vi såklart bad henne bo inne med oss). 

Min man dog oväntat för 2 år sen. Svärmor kom tillbaka permanent till Sverige och naturligtvis flyttade hon tillbaka in med mig och barnen. Jag och svärmor har inte kommit särskilt bra överens tidigare, men i och med allt som hänt så lärde vi nog oss att uppskatta varandra och nu funkar vi väldigt bra ihop. Jag tror att det är en ömsesidig tacksamhet hur vi har tagit oss igenom sorgen tillsammans. 

Trots det är hon min svärmor och jag insåg redan efter ett år tillsammans att det finns vissa saker med hennes närvaro som gör mig obekväm. Det är oviktigt exakt vad så jag kommer inte ta upp det, det gör texten onödigt lång. När jag har tagit upp frågan om att jag och barnen kanske bör flytta blir hon väldigt upprörd och gör det tydligt att det verkligen inte är någonting hon är redo för. Jag vet inte längre vad jag ska göra, är jag självisk om jag flyttar en bit bort? Jag har hittat en lägenhet i samma kvarter, men inte tagit upp det än med henne. 

• Svar på tråden Bo med svärmor efter makes död
  • Anonym (äää)

Trist men hon får väl inse att livet går vidare. Skulle du tex träffa någon ny kan du ju inte bo med henne. 
    Ordna men det du behöver innan du säger mer till henne, så att hon inte kan övertala dig till något du inte vill. Har du tex skrivit kontrakt så är det liksom avgjort.

• Anonym (?)

Du är vuxen med ansvar för ett barn.  Du bestämmer var ni ska bo.  

• Anonym (Syster)

Du och barnet är hennes sista länk till hennes son, det är därför det gör så ont. Inom samma kvarter låter ändå som att ni kommer att bo väldigt nära. Kan det finnas som alternativ att ni fortfarande äter middag tillsammans ett par dagar i veckan eller så? Jag tror hon kommer att känna sig väldigt ensam också. Det är i vilket fall inte själviskt att vilja bo för sig själv.

• Anonym

Du ska självklart göra det som du vill. Inte det som svärmor vill.
    Hon kommer bli sur men längre fram kommer er relation förmodligen stabiliseras och bli bättre.
    Detta är en förändring för henne som hon måste ta sig igenom.
    Försäkra henne om hur mycket du har uppskattat att bo med henne och att du ser fram emot att ha en fin relation  även när du flyttar. 
    Hon är såklart orolig över framtiden. Försök göra henne trygg.

• Fjäril kär

Jag skulle nog säga att din önskan om att flytta förmodligen river upp sår hon ännu inte är redo att börja peta i. Kanske hon då behöver fundera på om huset måste säljas, minnen försvinner, sista länken till sonen/din man blir så brutalt uppenbar att den försvinner. 
    Alla sörjer olika och på olika sätt. 
    Kanske denna diskussion skulle behöva tas tillsammans med nån form av tredje part så det inte blir allt för infekterat. Finns det nån annan medlem i familjen/släkten som kan vara behjälplig där? 
    Tänker också att hon kanske är rädd för att du ska ställa till med något om du träffar nån ny och får en ny familj och nånstans förbjuder/försvårar kontakt med barnbarn.. 
    Just därför behöver ni bolla detta med nån annan närvarande. 
    Kanske det är ett bättre sätt att närma sig genom att i så fall erbjuda hjälp rent praktiskt om det skulle hjälpa henne. 

• Anonym (Valfritt)

Ditt liv= du väljer hur du vill leva. Vill du flytta så flytta. Beslutet är enbart ditt. Fråga inte här där 90% tycker man alltid ska offra sig för andra och strunta i vad man själv vill och vilket liv man vill leva.

• Anonym (Kluven)

Tack för svar. I slutet av dagen är hon min svärmor och farmor. Hon är viktig för oss och hon har hjälpt oss mycket, trots hennes negativa sidor. Jag kommer alltså inte bara skita i hennes känslor och flytta långt åt helvetet. Men jag vill flytta någon bit ifrån henne så jag fortfarande kan ha min frihet. Hon kommer ändå kunna hämta på förskola och komma över när hon vill flera ggr i veckan och vice versa. 

Det som gör mig osäker är att hon har ställt upp för oss så mycket, både innan och nu. Om jag inte ställer upp för henne nu när det här känns jobbigt för henne, känner jag mig så elak. Hon är pensionär, så det är inte heller så att hon är borta litegrann under dagarna. Vi vaknar tillsammans, jag lämnar på förskolan och går och jobbar, hämtar på förskolan (om hon inte gjort det), och sen umgås vi igen. hela dagarna liksom. 

• Anonym (Mo)

Klart du ska flytta. Tycker inte det låter särskilt sunt med den relationen nu har nu. Det hör till ovanligheten att man bor med sin svärmor, särskilt som ens man inte är i livet. Precis som alla andra ensamstående kvinnor kommer hon att klara av att bo själv. Ni finns ju fortfarande kvar och i närheten. 

• Anonym (Syster)
    Anonym (Kluven) skrev 2023-05-03 14:07:40 följande:

Tack för svar. I slutet av dagen är hon min svärmor och farmor. Hon är viktig för oss och hon har hjälpt oss mycket, trots hennes negativa sidor. Jag kommer alltså inte bara skita i hennes känslor och flytta långt åt helvetet. Men jag vill flytta någon bit ifrån henne så jag fortfarande kan ha min frihet. Hon kommer ändå kunna hämta på förskola och komma över när hon vill flera ggr i veckan och vice versa. 

Det som gör mig osäker är att hon har ställt upp för oss så mycket, både innan och nu. Om jag inte ställer upp för henne nu när det här känns jobbigt för henne, känner jag mig så elak. Hon är pensionär, så det är inte heller så att hon är borta litegrann under dagarna. Vi vaknar tillsammans, jag lämnar på förskolan och går och jobbar, hämtar på förskolan (om hon inte gjort det), och sen umgås vi igen. hela dagarna liksom. 

Vad är alternativet, att ni bor ihop tills hon ska på ålderdomshem? Du tänkte inte dejta någon gång i framtiden eller så? Att bo kvar är inte att "ställa upp", det är att sätta livet på paus för din del. Du kan ställa upp på andra sätt, genom att just bo kvar i området så ni kan ses ofta, du kan hjälpa henne med saker, ni kan äta middag ibland, allt möjligt!
  • Anonym (Alice)

Om ni ändå bara flyttar till en annan del av kvarteret är det ju knappt som att ni flyttar egentligen. Du kanske borde prata med henne om att ni ändå kommer bo nära och att hon fortfarande kommer kunna ha er i sitt liv. För det låter ju ändå som att du ändå vill fortsätta att umgås med henne. Visa att det ändå kommer bli okej och att du bara vill ha lite eget space.

Svar på tråden Bo med svärmor efter makes död