Bo med svärmor efter makes död
Lite bakgrunds info: När jag och min man träffades så flyttade vi in tillsammans väldigt fort. Jag blev snabbt gravid och desto längre tiden gick insåg vi att vår lägenhet skulle bli alldeles för liten. Det var inte lätt för oss att hitta ett nytt boende och min svärmor erbjöd sig att vi kunde flytta in på ett andrahands kontrakt i hennes hus. Svärmor bor inte i Sverige och hennes hus används bara till uthyrning, det funkade alltså bra för alla. När hon väl kom till Sverige så använde hon stugan ute på tomten (trots att vi såklart bad henne bo inne med oss).
Min man dog oväntat för 2 år sen. Svärmor kom tillbaka permanent till Sverige och naturligtvis flyttade hon tillbaka in med mig och barnen. Jag och svärmor har inte kommit särskilt bra överens tidigare, men i och med allt som hänt så lärde vi nog oss att uppskatta varandra och nu funkar vi väldigt bra ihop. Jag tror att det är en ömsesidig tacksamhet hur vi har tagit oss igenom sorgen tillsammans.
Trots det är hon min svärmor och jag insåg redan efter ett år tillsammans att det finns vissa saker med hennes närvaro som gör mig obekväm. Det är oviktigt exakt vad så jag kommer inte ta upp det, det gör texten onödigt lång. När jag har tagit upp frågan om att jag och barnen kanske bör flytta blir hon väldigt upprörd och gör det tydligt att det verkligen inte är någonting hon är redo för. Jag vet inte längre vad jag ska göra, är jag självisk om jag flyttar en bit bort? Jag har hittat en lägenhet i samma kvarter, men inte tagit upp det än med henne.