• Anonym (Sandra)

Ljugit för polisen / falsk anmälan (långt)

Jag gjorde det för att ha något att använda mot min dotters pappa om det skulle bli vårdnadstvist.. och jag ångrar mig otroligt mycket nu. Ett bråk när vi försökte ta oss förbi varandra i hallen efter att jag försökte slänga ut honom och alla hans kläder (när han ville göra slut ) ledde till att jag ramlade mot en garderob och en bilbarnstol som stod ganska ostabilt ovanpå ramlade ner i mitt huvud så jag fick en bula.  Man kan ju diskutera hur mycket det var hans fel .. men jag sa iallafall att han hade slagit mig i huvudet (och att jag inte visste om det var med handen eller något föremål) både till mitt äldsta barn som är tonåring  (som hörde bråket och kom ut efteråt) och till min familj och polisen som kom dit. 

Jag ångrade mig nästan direkt och ringde några dagar efter och sa att jag  helst vill att det läggs ner och att jag inte kom ihåg exakt vad som hände .. men de har inte lagt ner utan förra veckan tog de in äldsta dottern på förhör. Hon såg ju inget men hon hörde att det var bråk och hörde dunsar säger hon och så har ju jag sagt till henne att han slog mig. 
    Jag kommer antagligen bli kallad till förhör igen och har tänkt vara ärlig nu.. Men kan jag bli åtalad för falsk tillvitelse? Eller kan mitt ex bli dömd iallafall? 

Vet att jag är en hemsk människa som har gjort det här.. har aldrig ångrat nånting så mycket i hela mitt liv. Vill inte gå in på exakt vad men mitt ex har saker att använda mot mig (bland annat att jag har borderline vilket kanske förklarar mitt hemska beteende) och jag fick panik och ville ha något att använda mot honom. Han har inte alltid varit så snäll mot mig , kallat mig för saker osv.. och han kanske var lite hårdhänt när jag försökte ta mig förbi honom.. men han slog mig inte ..till skillnad från flera jag har träffat innan (bland annat äldsta dotterns pappa) har han faktiskt aldrig gjort det. Och nu tror polisen , min familj, soc och alla att han har det..

Kan jag ställa allt till rätta på något sätt? Kommer inte kunna se min yngsta dotter i ögonen om jag vet att jag har fått hennes pappa att bli oskyldigt dömd.. vet inte vad jag tänkte..

• Svar på tråden Ljugit för polisen / falsk anmälan (långt)
  • Anonym (Ärlighet)

Det enda du kan göra nu är att vara ärlig!!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Sanna)

Jag tror fortfarande mer på din andra tråd, att han faktiskt sparkade dig i huvudet men att du är rädd att han ska anmäla att du säljer camsex svart.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2023-05-01 17:57:20 följande:

Det enda du kan göra nu är att vara ärlig!!

Tack för svar! 

Jag kommer att vara det. Har redan ringt och sagt att jag inte kommer ihåg exakt och sen sa jag att jag har sagt saker i det första förhöret som inte riktigt stämmer.. hoppades att de skulle lägga ner men nu efter min stackars äldsta dotter har varit på förhör måste jag nog vara helt ärlig och säga vad som verkligen hände. 

Det är fortfarande lite luddigt exakt hur det gick till eftersom jag lätt får minnesluckor i stressade situationer (pga borderline antagligen) men jag är säker på att han inte slog.. 

• Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Sandra) skrev 2023-05-01 18:06:18 följande:

Tack för svar! 

Jag kommer att vara det. Har redan ringt och sagt att jag inte kommer ihåg exakt och sen sa jag att jag har sagt saker i det första förhöret som inte riktigt stämmer.. hoppades att de skulle lägga ner men nu efter min stackars äldsta dotter har varit på förhör måste jag nog vara helt ärlig och säga vad som verkligen hände. 

Det är fortfarande lite luddigt exakt hur det gick till eftersom jag lätt får minnesluckor i stressade situationer (pga borderline antagligen) men jag är säker på att han inte slog.. 

För att de ska lägga ner så måste du säga precis som det är ts. Att du hittade på. Att det faktiskt var barnstolen som ramlade ner på dig. Allt.

Klart det är luddigt med exakta detaljer, vad som sagts och gjorts och i vilken ordning, men du beskriver här i tråden tillräckligt tydligt för att man ska fatta de stora dragen. Det är det viktiga.
  • Anonym (Juridiken)

Du kommer bli misstänkt och fällas för falsk tillvitelse vilket är det enda positiva i den här soppan. Nu ber vi till högre makter om att soc gör en grundlig utredning och förhoppningsvis kommer fram till att omplacera dina barn.

• Anonym (?)

Du ramlade inte 
    Ta tag i ditt liv och börja bli en bra förebild för dina ungar.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2023-05-01 18:08:49 följande:
    För att de ska lägga ner så måste du säga precis som det är ts. Att du hittade på. Att det faktiskt var barnstolen som ramlade ner på dig. Allt.

Klart det är luddigt med exakta detaljer, vad som sagts och gjorts och i vilken ordning, men du beskriver här i tråden tillräckligt tydligt för att man ska fatta de stora dragen. Det är det viktiga.

Tack för svar! 

Jag ska göra det. Ska nog ringa och fråga när jag får komma på förhör och att jag vill berätta vad som verkligen hände.
    Vet att det inte är en ursäkt men han brukar hota med att han ska se till att få ensam vårdnad om det tar slut.. jag blev rädd för det och tänkte att nu har jag nånting att använda mot honom. Han är inte världens lämpligaste , han dricker lite för mycket osv men jag har absolut ingenting på pappret mot honom.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Juridiken) skrev 2023-05-01 18:10:31 följande:

Du kommer bli misstänkt och fällas för falsk tillvitelse vilket är det enda positiva i den här soppan. Nu ber vi till högre makter om att soc gör en grundlig utredning och förhoppningsvis kommer fram till att omplacera dina barn.

Vad är straffet för det? 
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Sandra) skrev 2023-05-01 18:16:30 följande:

Tack för svar! 

Jag ska göra det. Ska nog ringa och fråga när jag får komma på förhör och att jag vill berätta vad som verkligen hände.
    Vet att det inte är en ursäkt men han brukar hota med att han ska se till att få ensam vårdnad om det tar slut.. jag blev rädd för det och tänkte att nu har jag nånting att använda mot honom. Han är inte världens lämpligaste , han dricker lite för mycket osv men jag har absolut ingenting på pappret mot honom.

Du kan säga sanningen även i telefonen så de slipper lägga ner onödigt mycket resurser på det här. Du kan ändå komma på förhör och upprepa samma sak men så de inte dra på en massa i onödan menar jag.

Varför skulle han få ensam vårdnad? Det ska mycket till innan man lyckas med det.
Svar på tråden Ljugit för polisen / falsk anmälan (långt)