• Anonym (lea)

Hur mycket kan man kräva att få hjälp med vid flytt?

Jag och min f.d. kille ska separera, han drog igång allt och nu har han flyttat till en kompis i väntan på att jag hittar eget. Bodelningen tar tid för han trodde han hade koll på allt men hade fuckat upp allt och har blivit jag som fått lov att dra i det.

Han hjälper inte ett skit med att packa, med flyttlådor, etc. Lär ju skaffa möbler, säng, tv, rubbet. Han har ju fått mycket grejor av sina föräldrar och kompisar som jag inte tror att vi kan räkna in i bodelningen...

Jag har hittat en lägenhet som jag flyttar till i juli. Men jag har heltidsjobb, plus ett barn sen innan som tar tid. Har knappt ork till att packa och greja med allt.

Hur mycket kan jag kräva att han hjälper till? Borde väl ligga i hans intresse att få ut mig så fort det går eller?

Är ju lite hans fel att jag får lov att köpa så mycket nytt och lägga pengar och tid på flytt... om han typ vägrar hjälpa till, vem kan man vända sig till?

• Svar på tråden Hur mycket kan man kräva att få hjälp med vid flytt?
  • EpicF

Du kan inge kräva någonting. Du kan fråga om han skulle.kunna tänka sig att hjälpa dig med flytt, men inte kräva. 

På vilket sätt är det hans fel att du måste köpa nytt, samt lägga pengar och tid på flyttning?

Du får vända sig till släkt och vänner och be om hjälp. Eller anställa en flyttfirma som både packar och flyttar. 

• Anonym (D)

Det ni fått till lägenheten  (möbler, husgeråd) under tiden ni varit tillsammans tror jag faktiskt räknas som samboegendom rent juridiskt. 

Det respektive person hade med sig ingår inte. 

Vad gjorde du med sakerna du hade innan ni flyttade ihop? 

Hur mycket prylar har du som gör det helt omöjligt att packa ihop på två månader?

Du får väl göra som de flesta av oss gör när vi ska flytta- ta in en flyttfirma, kolla med vänner och släktingar eller hyra in några starka killar som bärhjälp...

• Anonym (Gilla läget)

Kräva...? Vad lustig du är då. Du packar så klart dina egna prylar själv. Det är inte hans "fel" att du måste köpa nytt. Det är ingens "fel" på så sätt.

Helt rätt i att saker som HAN fått i gåva av föräldrar, vänner mm är hans eget så ja, du får nog köpa en hel del nytt. Se det som en möjlighet till en fräsch nystart.

• Anonym (Qwerty)

Inget. Din flyttt = din sak att fixa med. Förslagsvis bokar du en flyttfirma.

• Anonym (X)
    Anonym (lea) skrev 2023-04-30 22:11:51 följande:

Jag och min f.d. kille ska separera, han drog igång allt och nu har han flyttat till en kompis i väntan på att jag hittar eget. Bodelningen tar tid för han trodde han hade koll på allt men hade fuckat upp allt och har blivit jag som fått lov att dra i det.

Han hjälper inte ett skit med att packa, med flyttlådor, etc. Lär ju skaffa möbler, säng, tv, rubbet. Han har ju fått mycket grejor av sina föräldrar och kompisar som jag inte tror att vi kan räkna in i bodelningen...

Jag har hittat en lägenhet som jag flyttar till i juli. Men jag har heltidsjobb, plus ett barn sen innan som tar tid. Har knappt ork till att packa och greja med allt.

Hur mycket kan jag kräva att han hjälper till? Borde väl ligga i hans intresse att få ut mig så fort det går eller?

Är ju lite hans fel att jag får lov att köpa så mycket nytt och lägga pengar och tid på flytt... om han typ vägrar hjälpa till, vem kan man vända sig till?

Inget alls. 
    Med det tankesättet så finns det en viss logik i att det tog slut...

Du kan inte sno hans grejer. Packa ditt eget och fråga om delning utav vad som är köpt gemensamt sedan får du bita i det sura äpplet och ta en sväng till jysk.
  • Anonym (Gilla läget)

Passar på att slå ett slag för Ikea också. Önska dig presentkort i födelsedagspresent och julklapp!

• Anonym (Isy)

Det är 2-3 månader till juli. Packa 1-2 flyttkartonger om dagen. Börja med det som inte används just nu eller som ni klarar er utan till juli, och jobba dig uppåt så att säga.

Be familj eller vänner om hjälp om du behöver.

Möbler ska ni dela 50/50 om det är gemensamma.

Anlita flyttfirma på flyttdagen. Städa behövs ju inte om han ska bo kvar.

• Anonym (S)
    Anonym (X) skrev 2023-04-30 22:28:18 följande:
    Inget alls. 
    Med det tankesättet så finns det en viss logik i att det tog slut...

Du kan inte sno hans grejer. Packa ditt eget och fråga om delning utav vad som är köpt gemensamt sedan får du bita i det sura äpplet och ta en sväng till jysk.
    Fast var inte sån jävla typisk Familjeliv-are nu!! Du har absolut ingen aning om varför förhållandet tog slut! Det kan du omöjligt avgöra utifrån en ts och ska enbart hålla käften om det!
    Svara på ts istället, om du har något att tillföra utan att lägga in en massa eget och bara vara elak??
  • Anonym (X)
    Anonym (S) skrev 2023-04-30 22:34:29 följande:
    Fast var inte sån jävla typisk Familjeliv-are nu!! Du har absolut ingen aning om varför förhållandet tog slut! Det kan du omöjligt avgöra utifrån en ts och ska enbart hålla käften om det!
    Svara på ts istället, om du har något att tillföra utan att lägga in en massa eget och bara vara elak??
    Jag HAR svarat. Om du kan läsa så långt som till rad tre.Tungan ute
  • Mimosa86

Köp in flytthjälp där de packar åt dig.

eller ta en semesterdag, hur ett släp och kör.

vad är det för prinsessafasoner du kör med? han har ingen skyldighet att hjälpa dig på något vis. Om ni har en bra relation som vänner kan du såklart be om hjälp men knappast kräva att han slampans DINA saker

• Anonym (11)
    Anonym (lea) skrev 2023-04-30 22:11:51 följande:

Du får packa dina lådor och han sina. Det kan du kräva av honom. Sen behöver ni bara bestämma vem som ska ha vad av övriga prylar. Sen får var och en sköta sin egen flytt + ordna flyttstäd. Antingen städar ni tillsammans eller så bokar ni och delar på kostande. 

När jag separerade en gång för länge sen var det under semestern för mig, medan min sambo jobbade heltid. Då åtog jag mig faktiskt att packa alla lådor. Vi hade gjort upp vem som skulle ha vilka saker och eftersom jag bara var hemma hela dagarna så fixade jag det. Jag flyttade sen på en lördag och mina föräldrar hjälpte mig., Han flyttade på söndagen och då hjälpte hans syskon honom. Sen flyttstädade vi tillsammans. 

Är man bara två personer (inga barn) så har man inte så stor flytt faktiskt. Så jäkla mycket grejer blir det inte, jämfört när man flyttar från ett helt hus. 
  • Anonym (Isy)
    Anonym (11) skrev 2023-05-01 07:45:32 följande:
    Du får packa dina lådor och han sina. Det kan du kräva av honom. Sen behöver ni bara bestämma vem som ska ha vad av övriga prylar. Sen får var och en sköta sin egen flytt + ordna flyttstäd. Antingen städar ni tillsammans eller så bokar ni och delar på kostande. 

När jag separerade en gång för länge sen var det under semestern för mig, medan min sambo jobbade heltid. Då åtog jag mig faktiskt att packa alla lådor. Vi hade gjort upp vem som skulle ha vilka saker och eftersom jag bara var hemma hela dagarna så fixade jag det. Jag flyttade sen på en lördag och mina föräldrar hjälpte mig., Han flyttade på söndagen och då hjälpte hans syskon honom. Sen flyttstädade vi tillsammans. 

Är man bara två personer (inga barn) så har man inte så stor flytt faktiskt. Så jäkla mycket grejer blir det inte, jämfört när man flyttar från ett helt hus. 
    Jag uppfattar det som att mannen ska bo kvar. Så ts ska packa och flytta ut sina saker, men städa behövs ju inte.
  • Anonym (HH)

Han ska alltså bo kvar? Då tar du ditt skit och drar. Skillnad om ni båda ska flytta och han dumpar på dig att tömma och städa. 

• Limajo

Ta lite i taget så ordnar det sig. Hur gamla är barnen? De kan ju också hjälpa till. Ta hjälp av vänner på flyttdagen eller kanske ännu hellre av en flyttfirma. Se detta som en möjlighet att visa ditt ex att du minsann inte behöver honom.

Det ni fått till bohaget under samboskapet är gemensamt och ska delas gemensamt om det inte finns gåvobrev på att gåvan ska vara någons enskilda egendom. Du kanske inte ska kräva att få sakerna men du kan kräva ekonomisk ersättning.

• Anonym (Lilla S)

Jag förstår att det är tungt, flytta är ju jobbigt.
    Men du skulle ju sitta i denna situation oavsett om du flyttade av annan anledning och hur skulle du lösa det då? Om du exempelvis skulle byta lägenheg
    Tror du lägger nån känslomässig skuldbit in i detta som inte riktigt blir rimlig. Vem som avslutade er relation är faktiskt inte relevant gällande ansvar för packning och flytt.

Så svaret vad du kan kräva är ingenting.

Men kolla upp sambolagens faktiska skrivelser så att det blir rättvist. Möbler som införskaffats under sambotiden ingår i boet...

Tack och lov har du ju 2 månader på dig och har tid att kolla upp olika alternativ, ordna med barnvakt om det behövs etc.
    Kanske inte blir så mycket annat gjort på fritiden under de kommande månaderna...checka av om barnet kanske kan vara hos kompisar/barnvakt lite så att du får mer möjlighet att vara effektiv.

• Lönnsirap

Rent krasst kan du inte räkna med något stöd gällande flytt och införskaffande av nytt, nu när ni separerat och du behöver flytta. Jag tänker att det finns fördelar och nackdelar med alla typer av flyttar.

Kanske ska du ta in en firma, kanske har du vänner som hjälper till och kanske är det "bara att packa", hyra en bil och flytta.

Man behöver mindre än man tror... Men det är rätt dyrt att köpa ALLT man faktiskt uppskattar i ett hushåll. Så försök få struktur på din flytt, utifrån de förutsättningar du har... Exempelvis så kan det vara bra att fråga folk som du inte annars skulle frågat, eftersom du ju ser att ex.et inte kommer stötta dig.

Svar på tråden Hur mycket kan man kräva att få hjälp med vid flytt?