Inlägg från: Limajo |Visa alla inlägg
  • Limajo

    Om man fått underkänt på np?

    Borde inte läraren göra en återkoppling till eleven då om vilka bristerna är och vad eleven borde ha gjort bättre?

  • Svar på tråden Om man fått underkänt på np?
  • Limajo
    Mortiscia80 skrev 2023-04-29 08:13:42 följande:

    NP görs ju bara en gång och är inget man ger feedback kring på det sättet. De moment som ingår i provet bör redan ha gåtts igenom i kursen ett par gånger och att eleven har fått återkoppling där. Hen borde redan veta hur man t ex håller en muntlig presentation, det borde man ha provat ett antal gånger redan innan NP kommer.


    Jo, det är mycket skolan bör och borde ha gjort. Det gäller min son som går i sexan. Jag vet att betygen och np inte är så viktiga i den åldern men han tyckte själv att det hade gått bra och blev förvånad över att inte klarat vissa delar. Någonting har han inte förstått eller fått förklarat för sig.
  • Limajo
    Mortiscia80 skrev 2023-04-29 08:13:42 följande:

    NP görs ju bara en gång och är inget man ger feedback kring på det sättet. De moment som ingår i provet bör redan ha gåtts igenom i kursen ett par gånger och att eleven har fått återkoppling där. Hen borde redan veta hur man t ex håller en muntlig presentation, det borde man ha provat ett antal gånger redan innan NP kommer.


    Jo, det är mycket skolan bör och borde ha gjort. Det gäller min son som går i sexan. Jag vet att betygen och np inte är så viktiga i den åldern men han tyckte själv att det hade gått bra och blev förvånad över att inte klarat vissa delar. Någonting har han inte förstått eller fått förklarat för sig.
  • Limajo
    Mortiscia80 skrev 2023-04-29 08:13:42 följande:

    NP görs ju bara en gång och är inget man ger feedback kring på det sättet. De moment som ingår i provet bör redan ha gåtts igenom i kursen ett par gånger och att eleven har fått återkoppling där. Hen borde redan veta hur man t ex håller en muntlig presentation, det borde man ha provat ett antal gånger redan innan NP kommer.


    Jo, det är mycket skolan bör och borde ha gjort. Det gäller min son som går i sexan. Jag vet att betygen och np inte är så viktiga i den åldern men han tyckte själv att det hade gått bra och blev förvånad över att inte klarat vissa delar. Någonting har han inte förstått eller fått förklarat för sig.
  • Limajo
    Mortiscia80 skrev 2023-04-29 08:13:42 följande:

    NP görs ju bara en gång och är inget man ger feedback kring på det sättet. De moment som ingår i provet bör redan ha gåtts igenom i kursen ett par gånger och att eleven har fått återkoppling där. Hen borde redan veta hur man t ex håller en muntlig presentation, det borde man ha provat ett antal gånger redan innan NP kommer.


    Jo, det är mycket skolan bör och borde ha gjort. Det gäller min son som går i sexan. Jag vet att betygen och np inte är så viktiga i den åldern men han tyckte själv att det hade gått bra och blev förvånad över att inte klarat vissa delar. Någonting har han inte förstått eller fått förklarat för sig.
  • Limajo
    Mortiscia80 skrev 2023-04-29 10:06:39 följande:
    Har ni frågat varför han blev underkänd? Vilket ämne gäller det? Vet ni vilket delprov som gjorde att han inte blev godkänd?
    Det är den återkopplingen jag vill ha, både för mig och sonen, men framförallt för honom så han förstår. Det är de skrivna delarna i svenska och engelska han inte klarat. Han har dyslexi så det är inte så förvånande men det vore bra med en återkoppling och konstruktiv kritik. Jag tycker det är så konstigt att bara få besked via en portal att barnet misslyckats utan minst lilla kommentar.
  • Limajo
    Mortiscia80 skrev 2023-04-29 10:48:06 följande:
    Jo, men den kommer inte automatiskt så ni måste fråga. Man får som sagt vanligen inte feedback på NP alls, än mindre någon formativ feedback. Värt också att veta är att han har rätt till verktyg som uppläsning, tal till text, mer tid osv om han behöver det pga sin dyslexi. Sedan tänker jag att det här inte är de enda skriftliga uppgifterna han har gjort under läsåret och att han borde ha fått kontinuerlig återkoppling så han har en generell uppfattning om vad han behöver jobba på.

    Det är som sagt inte alls konstigt att inte få några kommentarer eftersom NP inte går till på det sättet. Som Magical skriver är det en summativ bedömning och inte en formativ. Det är inte tänkt att man ska ge formativ feedback, det ingår inte i momentet. Hoppas det blev tydligt nog så.

    Jag antar, utifrån de begrepp du använder, att du är lärare, och det är ju inte ni lärare som satt upp formerna för detta men om du lägger det åt sidan, är det inte konstigt att underkänna en elev utan att förklara varför?


    Ja, han får anpassningar och jag förutsätter att han får löpande feedback men som jag skrev ovan kom han hem och var nöjd med sin insats. Så någonstans finns ju ett glapp här. Jag kanske reagerar lite extra eftersom han misslyckats tidigare på prov där det sen visade sig att läraren inte förklarat alla ingående steg (läraren erkände alltså detta, men det var efter sonen fått F i betyg). Hans självförtroende åker ju i botten när han inte ens för möjlighet att lyckas.

  • Limajo
    AndreaBD skrev 2023-04-29 12:20:36 följande:
    Okej, 6:an. Jag är lärare på högstadiet. Har även engelska. Jo... var det bara skrivdelen som var problemet? Lite av varje på det andra säkert också. 
    När det gäller dyslexi, så har jag haft elever som skrivit så märkligt att jag fick läsa det högt för att förstå det (det var i 9:an). Men just den eleven fick ganska bra betyg, jag bortsåg faktiskt från stavningen där.

    Om det däremot är så att din son inte har skrivit något alls, eller bara någon mening - det kan förklara resultatet. Och då finns det inte mycket att ge feedback om. Det är inte ovanligt att elever gör så. Kanske ännu vanligare i 6:an. Har du frågat sonen hur mycket han faktiskt skrev i provet? Fråga om han hoppade över någon del och om han skrev något på skrivdelen och hur mycket! 

    I 9:an brukar man ge eleverna kommentarer till uppsatsen. Inte till hör- och läsförståelsen. Jag brukar låta de titta på sitt prov, då ser de ju vad som blev fel. 
    I 6: an har jag aldrig haft NP (har knappt haft 6:or), men när mina barn hade NP i skolan så fick vi se det i utvecklingssamtal. Kanske inte alltid, men i så fall frågade jag på utvecklingssamtalet, hur det såg ut, och om jag får titta på det. 

    Det var skrivdelen som han fått underkänt på i både svenska och engelska. Han fick C på läs- och hörförståelse i engelska, svenskaläraren har dock inte graderat bedömningen utan bara angett godkänd/icke godkänd.

    Jag ifrågasätter inte att han blivit underkänd, han har svårt för att skriva. Jag tycker bara det är konstigt att lärarna meddelar att en elev underkänts utan minsta lilla kommentar eller återkoppling. Sonen själv förstår ju inte varför och blir ledsen och känner sig värdelös. Men jag får väl maila lärarna och be att de pratar med honom. 

  • Limajo
    AndreaBD skrev 2023-04-29 16:00:15 följande:
    Men har han sagt om han har skrivit något i skrivdelen? Och mer än bara någon mening eller två? Oftast brukar problemet vara att de skriver för lite eller inget alls. 

    Jag har inte frågat exakt hur mycket han skrev men han sa att han hade skrivit och sen gått tillbaka och läst och ändrat nån liten grej och att han var nöjd med det han gjort. Därför känns det så tråkigt, det vore ju en sak om han sket i skolan och i provet men han vill verkligen göra bra ifrån sig men lyckas inte.


    Jag har mailat lärarna nu och hoppas jag får återkoppling.

Svar på tråden Om man fått underkänt på np?