Om man fått underkänt på np?
Borde inte läraren göra en återkoppling till eleven då om vilka bristerna är och vad eleven borde ha gjort bättre?
Borde inte läraren göra en återkoppling till eleven då om vilka bristerna är och vad eleven borde ha gjort bättre?
NP görs ju bara en gång och är inget man ger feedback kring på det sättet. De moment som ingår i provet bör redan ha gåtts igenom i kursen ett par gånger och att eleven har fått återkoppling där. Hen borde redan veta hur man t ex håller en muntlig presentation, det borde man ha provat ett antal gånger redan innan NP kommer.
NP görs ju bara en gång och är inget man ger feedback kring på det sättet. De moment som ingår i provet bör redan ha gåtts igenom i kursen ett par gånger och att eleven har fått återkoppling där. Hen borde redan veta hur man t ex håller en muntlig presentation, det borde man ha provat ett antal gånger redan innan NP kommer.
NP görs ju bara en gång och är inget man ger feedback kring på det sättet. De moment som ingår i provet bör redan ha gåtts igenom i kursen ett par gånger och att eleven har fått återkoppling där. Hen borde redan veta hur man t ex håller en muntlig presentation, det borde man ha provat ett antal gånger redan innan NP kommer.
NP görs ju bara en gång och är inget man ger feedback kring på det sättet. De moment som ingår i provet bör redan ha gåtts igenom i kursen ett par gånger och att eleven har fått återkoppling där. Hen borde redan veta hur man t ex håller en muntlig presentation, det borde man ha provat ett antal gånger redan innan NP kommer.
Oj! Vad många inlägg det blev.
Jag antar, utifrån de begrepp du använder, att du är lärare, och det är ju inte ni lärare som satt upp formerna för detta men om du lägger det åt sidan, är det inte konstigt att underkänna en elev utan att förklara varför?
Ja, han får anpassningar och jag förutsätter att han får löpande feedback men som jag skrev ovan kom han hem och var nöjd med sin insats. Så någonstans finns ju ett glapp här. Jag kanske reagerar lite extra eftersom han misslyckats tidigare på prov där det sen visade sig att läraren inte förklarat alla ingående steg (läraren erkände alltså detta, men det var efter sonen fått F i betyg). Hans självförtroende åker ju i botten när han inte ens för möjlighet att lyckas.
Det var skrivdelen som han fått underkänt på i både svenska och engelska. Han fick C på läs- och hörförståelse i engelska, svenskaläraren har dock inte graderat bedömningen utan bara angett godkänd/icke godkänd.
Jag ifrågasätter inte att han blivit underkänd, han har svårt för att skriva. Jag tycker bara det är konstigt att lärarna meddelar att en elev underkänts utan minsta lilla kommentar eller återkoppling. Sonen själv förstår ju inte varför och blir ledsen och känner sig värdelös. Men jag får väl maila lärarna och be att de pratar med honom.
Jag har inte frågat exakt hur mycket han skrev men han sa att han hade skrivit och sen gått tillbaka och läst och ändrat nån liten grej och att han var nöjd med det han gjort. Därför känns det så tråkigt, det vore ju en sak om han sket i skolan och i provet men han vill verkligen göra bra ifrån sig men lyckas inte.
Jag har mailat lärarna nu och hoppas jag får återkoppling.