Om man fått underkänt på np?
Borde inte läraren göra en återkoppling till eleven då om vilka bristerna är och vad eleven borde ha gjort bättre?
Borde inte läraren göra en återkoppling till eleven då om vilka bristerna är och vad eleven borde ha gjort bättre?
Som allt man gör i skolan så är det förstår bra om läraren ge återkoppling. Just NP däremot är mer av ett summativt test som mest ska visa om eleven nått målen så här i slutet på terminen/kursen (du skriver inte om det gäller grundskola eller gymnasium). Då kan det vara så att man får se sina resultat på de olika delarna i provet men man kanske inte pratar så mycket alltid. Om du går i åk 9 och det här är det sista du gör innan gymnasiet så kanske inte läraren lägger så mycket tid på att gå igenom alltsammans.
Går du i gymnasiet är det kursbetyg, och samma där: NP är något av det sista som sker i kurserna och man ska ha jobbat igenom mot alla kursmål redan, under kursens gång. NP ska mest vara ett "kvitto" på om du kan det som är menat att man ska kunna när man gått igenom nästan hela kursen.
Ska du däremot läsa samma ämne nästa år, i nästa kurs, så kanske läraren går igenom lite mer än att bara visa dig resultatet.
Syftet med NP är i huvudsak att mäta elevernas kunskap i slutet, så det är inte i första hand tänkt som ett formativt verktyg (dvs att ge feedback återkommande under läsårets gång, som man gör när man gjort andra uppgifter för att det då finns tid kvar att utveckla sina förmågor).
Om du tycker att din lärare inte varit tydlig, så be denne om att ni går igenom tillsammans, så kan ni säkert hitta en stund för detta.
NP görs ju bara en gång och är inget man ger feedback kring på det sättet. De moment som ingår i provet bör redan ha gåtts igenom i kursen ett par gånger och att eleven har fått återkoppling där. Hen borde redan veta hur man t ex håller en muntlig presentation, det borde man ha provat ett antal gånger redan innan NP kommer.
NP görs ju bara en gång och är inget man ger feedback kring på det sättet. De moment som ingår i provet bör redan ha gåtts igenom i kursen ett par gånger och att eleven har fått återkoppling där. Hen borde redan veta hur man t ex håller en muntlig presentation, det borde man ha provat ett antal gånger redan innan NP kommer.
NP görs ju bara en gång och är inget man ger feedback kring på det sättet. De moment som ingår i provet bör redan ha gåtts igenom i kursen ett par gånger och att eleven har fått återkoppling där. Hen borde redan veta hur man t ex håller en muntlig presentation, det borde man ha provat ett antal gånger redan innan NP kommer.
NP görs ju bara en gång och är inget man ger feedback kring på det sättet. De moment som ingår i provet bör redan ha gåtts igenom i kursen ett par gånger och att eleven har fått återkoppling där. Hen borde redan veta hur man t ex håller en muntlig presentation, det borde man ha provat ett antal gånger redan innan NP kommer.
NP görs ju bara en gång och är inget man ger feedback kring på det sättet. De moment som ingår i provet bör redan ha gåtts igenom i kursen ett par gånger och att eleven har fått återkoppling där. Hen borde redan veta hur man t ex håller en muntlig presentation, det borde man ha provat ett antal gånger redan innan NP kommer.
Oj! Vad många inlägg det blev.