Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

    Om man fått underkänt på np?

    NP görs ju bara en gång och är inget man ger feedback kring på det sättet. De moment som ingår i provet bör redan ha gåtts igenom i kursen ett par gånger och att eleven har fått återkoppling där. Hen borde redan veta hur man t ex håller en muntlig presentation, det borde man ha provat ett antal gånger redan innan NP kommer.

  • Mortiscia80
    Limajo skrev 2023-04-29 09:22:59 följande:
    Jo, det är mycket skolan bör och borde ha gjort. Det gäller min son som går i sexan. Jag vet att betygen och np inte är så viktiga i den åldern men han tyckte själv att det hade gått bra och blev förvånad över att inte klarat vissa delar. Någonting har han inte förstått eller fått förklarat för sig.
    Har ni frågat varför han blev underkänd? Vilket ämne gäller det? Vet ni vilket delprov som gjorde att han inte blev godkänd?
  • Mortiscia80
    Limajo skrev 2023-04-29 10:29:48 följande:
    Det är den återkopplingen jag vill ha, både för mig och sonen, men framförallt för honom så han förstår. Det är de skrivna delarna i svenska och engelska han inte klarat. Han har dyslexi så det är inte så förvånande men det vore bra med en återkoppling och konstruktiv kritik. Jag tycker det är så konstigt att bara få besked via en portal att barnet misslyckats utan minst lilla kommentar.
    Jo, men den kommer inte automatiskt så ni måste fråga. Man får som sagt vanligen inte feedback på NP alls, än mindre någon formativ feedback. Värt också att veta är att han har rätt till verktyg som uppläsning, tal till text, mer tid osv om han behöver det pga sin dyslexi. Sedan tänker jag att det här inte är de enda skriftliga uppgifterna han har gjort under läsåret och att han borde ha fått kontinuerlig återkoppling så han har en generell uppfattning om vad han behöver jobba på.

    Det är som sagt inte alls konstigt att inte få några kommentarer eftersom NP inte går till på det sättet. Som Magical skriver är det en summativ bedömning och inte en formativ. Det är inte tänkt att man ska ge formativ feedback, det ingår inte i momentet. Hoppas det blev tydligt nog så.
  • Mortiscia80
    Limajo skrev 2023-04-29 12:02:46 följande:

    Jag antar, utifrån de begrepp du använder, att du är lärare, och det är ju inte ni lärare som satt upp formerna för detta men om du lägger det åt sidan, är det inte konstigt att underkänna en elev utan att förklara varför?


    Ja, han får anpassningar och jag förutsätter att han får löpande feedback men som jag skrev ovan kom han hem och var nöjd med sin insats. Så någonstans finns ju ett glapp här. Jag kanske reagerar lite extra eftersom han misslyckats tidigare på prov där det sen visade sig att läraren inte förklarat alla ingående steg (läraren erkände alltså detta, men det var efter sonen fått F i betyg). Hans självförtroende åker ju i botten när han inte ens för möjlighet att lyckas.


    Det kan ses som konstigt, under förutsättning att eleven inte visste varken före eller efter hur kunskapskriterierna för godkänt såg ut. Annars kan man alltid hänvisa till dem åtminstone. En bra lärare lägger sig så klart över miniminivån.

    Jo, men det finns ofta ett glapp mellan elevers uppfattningar och verkligheten också. Dessutom för just NP kan det vara småsaker som gör att man får underkänt även om resten är bra, väldigt dumt system. För NP går läraren däremot inte igenom så mycket, instruktionerna är väldigt tydliga, följ de fetstilta orden för att veta vad du ska göra, ungefär. Praktisk information som hur lång tid eleverna har på sig ska också tas upp.

    Oavsett, ni bör fråga (och få svar på) varför han blev underkänd.
  • Mortiscia80
    Fiona M skrev 2023-04-30 02:26:15 följande:
    Får föräldrarna se nationella proven på grundskolan?
    Man kanske kan visa texten tillfälligt, om ts kommer till skolan t ex. De där proven ska ju vara sekretessbelagda ett bra tag så man får ju inte ta hem dem. Annars får ts höra lärarens förklaring om vad som saknades för godkänt.
Svar på tråden Om man fått underkänt på np?