Limajo skrev 2023-04-29 12:02:46 följande:
Jag antar, utifrån de begrepp du använder, att du är lärare, och det är ju inte ni lärare som satt upp formerna för detta men om du lägger det åt sidan, är det inte konstigt att underkänna en elev utan att förklara varför?
Ja, han får anpassningar och jag förutsätter att han får löpande feedback men som jag skrev ovan kom han hem och var nöjd med sin insats. Så någonstans finns ju ett glapp här. Jag kanske reagerar lite extra eftersom han misslyckats tidigare på prov där det sen visade sig att läraren inte förklarat alla ingående steg (läraren erkände alltså detta, men det var efter sonen fått F i betyg). Hans självförtroende åker ju i botten när han inte ens för möjlighet att lyckas.
Det kan ses som konstigt, under förutsättning att eleven inte visste varken före eller efter hur kunskapskriterierna för godkänt såg ut. Annars kan man alltid hänvisa till dem åtminstone. En bra lärare lägger sig så klart över miniminivån.
Jo, men det finns ofta ett glapp mellan elevers uppfattningar och verkligheten också. Dessutom för just NP kan det vara småsaker som gör att man får underkänt även om resten är bra, väldigt dumt system. För NP går läraren däremot inte igenom så mycket, instruktionerna är väldigt tydliga, följ de fetstilta orden för att veta vad du ska göra, ungefär. Praktisk information som hur lång tid eleverna har på sig ska också tas upp.
Oavsett, ni bör fråga (och få svar på) varför han blev underkänd.