• Hemma man

hur tänker en som är otrogen??

Undrar om nån kan hjälpa mig förstå.
    Varför använder en person som anledningar.
    Menar hon sa efter jag kom på henne,efter ljugit flera år.
    Första svar.
    Jag var en idiot.
    Har inte med dig att göra.
    Det var dåligt mellan oss just då.
    Det var bara sex.
    Inga känslor.
    Förstår inte riktigt varför man ger sånna anledningar.är det nått försvar?
    Känner själv efter sagt så.
    Aså det gör ingen skilnad.
    Är det ett sätt försöka förminska sveket.
    Få mig känna mig bättre?

• Svar på tråden hur tänker en som är otrogen??
  • Anonym (jaha)
    Ordinär Man skrev 2023-05-02 06:07:20 följande:
    Då får jag väl bara lov att gratta! (Vi borde träffas du och jag.) Men vad skulle sjukvården hjälpa dig med? Medicinera bort sexlusten? Vilket i och för sig inte är svårt.

När ska folk förstå att det är helt onaturligt att hålla på att skava på samma person i tjugo år?
    När ska folk förstå att man inte behöver bete sig som ett svin när andra inte vill som man själv vill utan att det går att lösa saker på ett mer civiliserat sätt?

Om du är så trött på att skava på samma person år efter år varför skiljer du inte dig? Och om du nu inte ville skava på samma person år efter år, varför gick du öht in i en exklusiv relation när du kunde valt en öppen istället?
  • Anonym (R)
    Hemma man skrev 2023-04-28 13:57:36 följande:
    hur tänker en som är otrogen??

Undrar om nån kan hjälpa mig förstå.
    Varför använder en person som anledningar.
    Menar hon sa efter jag kom på henne,efter ljugit flera år.
    Första svar.
    Jag var en idiot.
    Har inte med dig att göra.
    Det var dåligt mellan oss just då.
    Det var bara sex.
    Inga känslor.
    Förstår inte riktigt varför man ger sånna anledningar.är det nått försvar?
    Känner själv efter sagt så.
    Aså det gör ingen skilnad.
    Är det ett sätt försöka förminska sveket.
    Få mig känna mig bättre?

Synnerligen vanligt händelseförlopp.

Den otrogne vet innerst inne att den gjort fel, men för att döva sitt egen samvete är det en undermedveten försvarsmekanism att baktala den som blivit bedragen. På så sätt framstår det man själv gjort inte så illa.

"Det var ju för att h*n är så hemsk. Egentligen för nog h*n skylla sig själv, jag har inte gjort så illa."

Det finns någon term för detta, men den har jag glömt bort.

• Anonym (Bara sex)

Ähh det är ju bara sex ändå. Varför ta allt så allvarligt? Vi är här en kort stund, njut medan det går.

• Anonym (kvinna)
    Anonym (Bara sex) skrev 2023-05-02 15:33:05 följande:

Ähh det är ju bara sex ändå. Varför ta allt så allvarligt? Vi är här en kort stund, njut medan det går.

Så tänker just nu jag också. Hur det går får man se.
  • Anonym (Bara sex)
    Anonym (kvinna) skrev 2023-05-03 17:43:20 följande:
    Så tänker just nu jag också. Hur det går får man se.
    Jag önskar dig lycka till, de bästa kvinnorna är de som tar för sig av livet enligt min mening. Även om det skulle vara min kvinna som var otrogen.

Jag skulle inte haft något emot det.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (R) skrev 2023-05-02 13:00:25 följande:
    Synnerligen vanligt händelseförlopp.

Den otrogne vet innerst inne att den gjort fel, men för att döva sitt egen samvete är det en undermedveten försvarsmekanism att baktala den som blivit bedragen. På så sätt framstår det man själv gjort inte så illa.

"Det var ju för att h*n är så hemsk. Egentligen för nog h*n skylla sig själv, jag har inte gjort så illa."

Det finns någon term för detta, men den har jag glömt bort.
    Förskjutning / Projicering

sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmekanism

Otrohetstrådar är en festival i försvarsmekanismer, man kan se alla möjliga varianter av försvarsmekanismer.

Rationalisering.... en rad dåliga ursäkter som tex "vadå det är bara sex, vi är bara här en kort stund"

Projicering.... man projicerar sina egna dåliga egenskaper på andra för att normalisera och förminska sitt eget beteende. Ex otrogna människor vill gärna tro att alla är lika falska som dem och att människor som inte beter sig som dem är ovanligt.

Förträngning... man vet att det man gör är fel och kan få stora konsekvenser men intalar sig själv att det aldrig kommer komma fram. Ex. "så tänker jag oxå just nu, hur det går får man se"

Förskjutning.... man vet att man beter sig som ett svin men vill inte gärna se sig själv så, istället lägger man skulden för sina egna handlingar på sin partner eller på dem som ifrågasätter ens agerande.

Intellektualisering.... man tar bort det hotande ur ekvationen och förhåller sig till det på ett akademiskt vis...ex "vadå det är bara sex". Att det är oxå innebär svek och lögner tar man bekvämlig nog bort ur ekvationen

Kognitiv dissonans... när man inte lyckas leva upp till den person man vill se sig själv som så gör man istället om sina värderingar för att matcha sina handlingar...ex. känner man skuld och skam över att vara otrogen så gör man om sin attityd till otrohet, och då har man ju helt plötsligt inte gjort något fel längre och då finns ju inget att må dåligt över.

Idealisering... man tillskriver sig själv överdrivet positiva egenskaper... ex. ingen vill bli påkommen med att vara otrogen, men bevisligen blir ju många påkomna ändå, men alla intalar sig själva att alla andra bara varit klantiga och just jag är så mycket smartare än alla andra att jag aldrig kommer bli påkommen.

Annulering... man undviker att kalla saker för dess rätta namn utan använder ord med en mer positiv klang... ex. Man är inte otrogen, sviker och ljuger. Man bara "bejakar sin livsglädje"

Etc, etc.... listan kan göras hur lång som helst
  • Anonym (Kär och Galen)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-04 10:53:23 följande:

Otrohetstrådar är en festival i försvarsmekanismer, man kan se alla möjliga varianter av försvarsmekanismer.

Rationalisering.... en rad dåliga ursäkter som tex "vadå det är bara sex, vi är bara här en kort stund"

Projicering.... man projicerar sina egna dåliga egenskaper på andra för att normalisera och förminska sitt eget beteende. Ex otrogna människor vill gärna tro att alla är lika falska som dem och att människor som inte beter sig som dem är ovanligt.

Förträngning... man vet att det man gör är fel och kan få stora konsekvenser men intalar sig själv att det aldrig kommer komma fram. Ex. "så tänker jag oxå just nu, hur det går får man se"

Förskjutning.... man vet att man beter sig som ett svin men vill inte gärna se sig själv så, istället lägger man skulden för sina egna handlingar på sin partner eller på dem som ifrågasätter ens agerande.

Intellektualisering.... man tar bort det hotande ur ekvationen och förhåller sig till det på ett akademiskt vis...ex "vadå det är bara sex". Att det är oxå innebär svek och lögner tar man bekvämlig nog bort ur ekvationen

Kognitiv dissonans... när man inte lyckas leva upp till den person man vill se sig själv som så gör man istället om sina värderingar för att matcha sina handlingar...ex. känner man skuld och skam över att vara otrogen så gör man om sin attityd till otrohet, och då har man ju helt plötsligt inte gjort något fel längre och då finns ju inget att må dåligt över.

Idealisering... man tillskriver sig själv överdrivet positiva egenskaper... ex. ingen vill bli påkommen med att vara otrogen, men bevisligen blir ju många påkomna ändå, men alla intalar sig själva att alla andra bara varit klantiga och just jag är så mycket smartare än alla andra att jag aldrig kommer bli påkommen.

Annulering... man undviker att kalla saker för dess rätta namn utan använder ord med en mer positiv klang... ex. Man är inte otrogen, sviker och ljuger. Man bara "bejakar sin livsglädje"

Förstår överhuvudtaget inte varför man lägger så mycket energi på att analysera, detta. Otrohet är vad det är och kan inte bortförklaras.  Att söka efter orsaker ger bara fler problem och leder ingenstans. Alla agerar och reagerar vi olika. finns inget rätt och fel här. När det hänt har vi bara att hantera situationen på för allas skull bästa sätt.
  • Anonym (Bara sex)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-04 10:53:23 följande:

Varför gör du dig så mycket besvär med att försöka förklara? Jag vet varför jag är otrogen iallafall när det har hänt. Jag är kåt helt enkelt. Sen kan man tycka hur illa om det som man själv vill.
  • Anonym (R)
    Anonym (Bara sex) skrev 2023-05-05 10:05:08 följande:
    Varför gör du dig så mycket besvär med att försöka förklara? Jag vet varför jag är otrogen iallafall när det har hänt. Jag är kåt helt enkelt. Sen kan man tycka hur illa om det som man själv vill.
    Har man blivit lurad och sviken är det inte konstigt att man ifrågasätter och försöker förstå. Att finna någon sorts förklaring kan vara en liten tröst och ett steg på vägen att kunna gå vidare i livet.

Det som är ett litet nöje för den ena kan orsaka kris för den andre.
  • Anonym (Bara sex)
    Anonym (R) skrev 2023-05-05 10:38:22 följande:
    Har man blivit lurad och sviken är det inte konstigt att man ifrågasätter och försöker förstå. Att finna någon sorts förklaring kan vara en liten tröst och ett steg på vägen att kunna gå vidare i livet.

Det som är ett litet nöje för den ena kan orsaka kris för den andre.
    Att försöka förstå under en begränsad tid kan jag ha förståelse(!) för. Jag tror dock att ältandet äter upp en inifrån om det får hålla på för länge.

Det har garanterat gjort det för vissa. Ingen nämnd ingen glömd.
Svar på tråden hur tänker en som är otrogen??