Anonym (R) skrev 2023-05-02 13:00:25 följande:
Synnerligen vanligt händelseförlopp.
Den otrogne vet innerst inne att den gjort fel, men för att döva sitt egen samvete är det en undermedveten försvarsmekanism att baktala den som blivit bedragen. På så sätt framstår det man själv gjort inte så illa.
"Det var ju för att h*n är så hemsk. Egentligen för nog h*n skylla sig själv, jag har inte gjort så illa."
Det finns någon term för detta, men den har jag glömt bort.Förskjutning / Projicering
sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmekanism
Otrohetstrådar är en festival i försvarsmekanismer, man kan se alla möjliga varianter av försvarsmekanismer.
Rationalisering.... en rad dåliga ursäkter som tex "vadå det är bara sex, vi är bara här en kort stund"
Projicering.... man projicerar sina egna dåliga egenskaper på andra för att normalisera och förminska sitt eget beteende. Ex otrogna människor vill gärna tro att alla är lika falska som dem och att människor som inte beter sig som dem är ovanligt.
Förträngning... man vet att det man gör är fel och kan få stora konsekvenser men intalar sig själv att det aldrig kommer komma fram. Ex. "så tänker jag oxå just nu, hur det går får man se"
Förskjutning.... man vet att man beter sig som ett svin men vill inte gärna se sig själv så, istället lägger man skulden för sina egna handlingar på sin partner eller på dem som ifrågasätter ens agerande.
Intellektualisering.... man tar bort det hotande ur ekvationen och förhåller sig till det på ett akademiskt vis...ex "vadå det är bara sex". Att det är oxå innebär svek och lögner tar man bekvämlig nog bort ur ekvationen
Kognitiv dissonans... när man inte lyckas leva upp till den person man vill se sig själv som så gör man istället om sina värderingar för att matcha sina handlingar...ex. känner man skuld och skam över att vara otrogen så gör man om sin attityd till otrohet, och då har man ju helt plötsligt inte gjort något fel längre och då finns ju inget att må dåligt över.
Idealisering... man tillskriver sig själv överdrivet positiva egenskaper... ex. ingen vill bli påkommen med att vara otrogen, men bevisligen blir ju många påkomna ändå, men alla intalar sig själva att alla andra bara varit klantiga och just jag är så mycket smartare än alla andra att jag aldrig kommer bli påkommen.
Annulering... man undviker att kalla saker för dess rätta namn utan använder ord med en mer positiv klang... ex. Man är inte otrogen, sviker och ljuger. Man bara "bejakar sin livsglädje"
Etc, etc.... listan kan göras hur lång som helst