• fornminne

Medstudent som fuskar

Embla twopointoh skrev 2023-04-28 15:00:04 följande:

Anmäl, antingen genom att kontakta kursansvarige/examinatorn, eller lämna en anonym anmälan.

Personer som fuskar förstör både för sig själv och för andra studenter, för universitetet (när de får en examen från ett visst lärosäte och det sedan visar sig på arbetsplatsen att de brister i kunskap, kan lärosätet i fråga få dåligt rykte), och för de personer som de eventuellt träffar i arbetslivet sedan.

Som lärare på universitet är det ofta ganska uppenbart när en student fuskar på olika sätt. Kanske inte på en enstaka uppgift/tenta, men i helheten. Jag har till exempel haft studenter som lämnat in uppgifter skrivna på väldigt dålig svenska/engelska, för att sedan i returen eller nästa uppgift eller nästa kurs skriva med korrekt grammatik och avancerat språk.Hoppet i nivå blir liksom för stort, det är inte trovärdigt.
    Ibland är det bara en känsla man får när man läser deras inlämningar, och när man sedan frågar studenten muntligen om teori eller beräkningar blir det uppenbart att de saknar förståelse.

Jag begriper faktiskt inte hur fuskare tänker. De måste tro att just de är speciella, att just de på något sätt har rätt till eller förtjänar att få godkänt/högre betyg, att just de ska slippa jobba häcken av sig. Visst har jag när jag jobbade på universitetet blivit ifrågasatt när jag underkänt en del studenter, för de har ju barn eller jobbar samtidigt eller har en sjuk hund eller är stressade eller vilken ursäkt de nu har för att jag ska frångå grundläggande krav just för deras skull (jag förstår dem, sympatiserar med hur tufft det kan vara att vara ensamstående förälder eller vad det nu handlar om, och jag kan ge dem lite förlängd deadline eller en extra retur, och uppmuntran, men jag kan inte godkänna dem utan att de presterar på en viss nivå.).

Nej, man fattar inte hur en del är funtade. Jag var med och examinerade en kvinna som för det mesta satt tyst på lektionerna, men skrev bra hemtentor. Sen kom muntlig tentamen. Hon förstod knappt ens frågorna! Och var själv svår att förstå, pratade alldeles för dålig svenska för högre studier. Engelska funkade inte heller.

Efter lite luskande kröp det fram att hennes son skrev tentorna åt henne. Det anmäldes förstås och hon blev avstängd.

Jag förstår att hon gärna ville ha examen i ett bristyrke. Men att fuska sig fram när det redan finns så många i dessa yrken som brister i både språkkunskaper och annan kompetens, är för jäkligt. Och totalt respektlöst mot framtida kollegor och patienter. Varför inte gå den långa vägen och faktiskt LÄRA sig?
Svar på tråden Medstudent som fuskar