• Anonym (Studenten)

Medstudent som fuskar

Jag studerar på ett program på universitetet och skriver b-uppsatsen.

Vi är indelade i SA-lag och ska bland annat läsa varandras arbeten och ge muntlig och skriftlig feedback till varandra under arbetets gång. Det ingår i vårt betyg att göra det (som ett slags mellanting mellan opponering och studenthandledning)

Vår uppsats grundas på observationer från fältstudier som gjordes för flera veckor sedan.

Nu till problemet. 

Den vars arbete jag ska ge feedback på har dock aldrig gjort några fältstudier utan har istället valt att hitta på allt.

Dels hörde jag det när hen pratade med en annan student och dels syns det lite i materialet?men kanske inte så tydligt att examinatorn upptäcker det

Det känns olustigt att veta detta och även vara den som ska ge nån form av feedback på arbetet?känns också fel om hen får godkänt.

Jag är så emot all form av fusk?.

Ska jag bara strunta i det, prata med hen eller anmäla?

• Svar på tråden Medstudent som fuskar
  • Anonym (,,,)

Om du är helt säker, och om du tror att det påverkar studentens kompetens i det framtida yrket, så tala om det för kursansvarig. 

Jag hade nog inte pratat med studenten om det. 

• Anonym (Fältis)

Du behöver kunna leda i bevis att fältstudierna aldrig inträffat. Ett förslag är att tala med studenten som du hörde tala med fuskaren och se om ni i så fall kan anmäla gemensamt. Är det viktigt för dig att anmäla och den andra studenten inte vill gå i god för att du talar sanning så ska du förstås göra det, men ord står mot ord och du behöver ha på fötterna vad som hänt. 

• Anonym (Tage)

Fundera på för- och nackdelar med att anmäla.

Jag hade undvikit att bli inblandad i problem. Vem vet hur "fuskaren" reagerar när den kommer på att det är du som står bakom anmälan.

Förkastligt att fuska, helt fel. Men tänk dig för innan du går vidare.

• Anonym (Ngng)
    Anonym (Tage) skrev 2023-04-27 19:39:04 följande:

Fundera på för- och nackdelar med att anmäla.