Inlägg från: Anonym (Fältis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fältis)

    Medstudent som fuskar

    Du behöver kunna leda i bevis att fältstudierna aldrig inträffat. Ett förslag är att tala med studenten som du hörde tala med fuskaren och se om ni i så fall kan anmäla gemensamt. Är det viktigt för dig att anmäla och den andra studenten inte vill gå i god för att du talar sanning så ska du förstås göra det, men ord står mot ord och du behöver ha på fötterna vad som hänt. 

  • Anonym (Fältis)

    Ni som säger att ni inte vill ha fuskare på arbetsplatsen: För att överleva på jobb måste man leva med att framförallt chefer eller de som vill bli chefer ofta har rymligt samvete. Påpekar du deras fusk är du körd. Den som vill fuska kommer att fuska och den  kommer också att vara den som är bäst på det. Ett ibland effektivt sätt  är att pekar ut andra.
    TS, att du satt gömd bakom en skärm och tjuvlyssnade på två vänner  är inte ett säkert sätt att leda något i bevis. Anonyma mail kan absolut smutskasta, men samtidigt kan inte en institution gå på anonyma mail. 

  • Anonym (Fältis)
    Anonym (Studenten) skrev 2023-04-27 23:32:49 följande:
    Självklart ser jag det mer utifrån att jag vet men det är lite för tillrättalagt, lite för perfekta formuleringar i vad studiedeltagarna (barn dessutom) ska ha sagt. Det finns nåt  "vuxen försöker låta som ett barn" över det...

    Uppsatsen är inte som c-uppsatsen där man opponerar etc. Läraren har ungefär 1 timma/uppsats...tror inte att de läser med de glasögonen...
    Hoppas att jag har fel...
    Jag kanske missuppfattade, men jag tyckte du skrev att du hade hört din kurskamrat fråga din andra kurskamrat om autentiska uttryck när du satt och tjuvlyssnade bakom skärmen? Nu hoppas du att du har fel? Om du själv är osäker på om studenten har fuskat så tycker jag att du kan avstå från din anmälan. 
    Under opponeringen kan du fråga varför det som sagts inte är transkriberat och att de tillrättalagda/för perfekta omformuleringarna försvårar din bedömning av det insamlade foskningsmaterialet.
    På B-nivå kräver man mindre. Jag har  gjort en fältuppgift på lägre nivå. De vetenskapliga kraven hade sänkts för att nya studenter ska ha möjlighet att träna på själva formen. 
  • Anonym (Fältis)

    Läste om. Du hoppas att du har fel vad gäller hur läraren läser era uppgifter. Om du är nöjd med utbildningen i övrigt tror jag inte att du tjänar så mycket på att kritisera läraren för dennes arbetsförhållanden, och underkänna hens förmåga att upptäcka fusk. Att säga hur du upplever de perfekta formuleringarna under själva opponeringen är din uppgift. Säg det på ett sätt du kan stå för inför andra. Även om du vill anmäla utöver det, "anonymt" eller öppet så ska du vara noga med att du kan stå för vad du sagt senare. 

  • Anonym (Fältis)
    Anonym (Studenten) skrev 2023-04-28 06:16:30 följande:
    Jag är inte osäker på fusket utan jag menade att jag hoppas att läraren läser nogrannt...
    Förstår att det inte var så tydligt.

    Vi opponerar inte, ger bara varandra feedback innan inlämning.
    Då förstår jag. Jag förstår även ditt dilemma. Om du säger i din feedback att det låter för perfekt blir det ju mer som en passivaggressiv kommentar och dåligt kamratskap. Bättre ge en schysst feedback på själva arbetet och fundera över om du vill berätta vad du hörde bakom skärmen för din lärare. Kanske bättre att ta det muntligt så att du inte själv åker dit för förtal genom att skriva en lång text där ord står mot ord. 
Svar på tråden Medstudent som fuskar