Ensam vårdnad
Anonym (Farmor) skrev 2023-04-26 11:09:19 följande:
Ensam vårdnad
Hej, jag frågar till en vän. En kvinna har haft endam vårdnad gör sitt barn sedan hen föddes, nu är hen i tonåren och pga omständigheter så har hen sökt och fått kontakt med sin biologiska pappa och har flyttat dit och allt går enligt min vän mycket bra!! Mamman till barnet har försummat barnets behov och barnet har rymt hemifrån vid flertal tillfällen. Är det svårt, om än omöjligt för barnets biologiska pappa att begära att få ensan vårdnad för barnet, modern gör vad hon kan för att omöjliggöra det. Hur svår process är det för fadern att genomföra en vårdnadstvist? Någon med erfarenheter? Barnet mår i dagsläget mycket bra.
Du ska också ta med i beaktningen att barn/ungdomar ofta har ett helt annat beteende med vuxna de inte har en relation med än hemma med den föräldern som funnits där och fostrat under uppväxten. Jag vet ju inte hur länge barnet bott hos pappan men jag vet att det ofta är en " smekmånad " 2-3 månader då det fungerar jättebra hos nya vuxna. Jag har själv varit i den sitsen med en frånvarande pappa till mitt barn och vet att längtan efter en pappa var stark hos barnet under hela uppväxten. En pappa som inte brydde sig det minsta. Och mitt barn gjorde precis som detta. Tog kontakt med sin pappa och jag blev plötsligt världens sämsta mamma. Flyttade dit och allt var frid och fröjd i 3 månader. Och började bete sig som hos mig efter det varpå pappan slängde ut ungdomen efter 6 månader.
Visst kan det vara som du säger och mamman verkligen inte är bra för barnet men.....vad är det mer än det ungdomen säger som gör att ni verkligen vet att det är så?