Anonym (...) skrev 2023-04-26 11:28:37 följande:
Hur gammalt är barnet? Du skriver tonåren, då är det inte så många år kvar till myndig ålder så frågan är hur viktigt det är för pappan att få egen vårdnad?
Hur svårt det är kan man inte svara på så här, men eftersom barnet verkar bo hos pappan nu så kan han så klart kontakta advokat och be om rådgivning, hur vettigt det är att dra igång en process. Det kostar en del samt tar en hel del tid, kanske ett år eller mer, innan det blir klart.
Om båda föräldrarna vill ha enskild vårdnad så måste rätten ge en av dem detta, och ju längre tid barnet bor hos pappan och det fungerar så ökar chansen för att vårdnaden ska ges till honom vid en rättegång.
Skulle någon av dem önska gemensam vårdnad är chansen mycket större att rätten går på det, än på enskild vårdnad.
Anonym (Jojustdet) skrev 2023-04-26 12:55:09 följande:
Du skriver att mamman till barnet har försummat barnets behov?! Hur vet man det? Och om någon har försummat barnets behov så är det väl pappan som inte funnits i barnets liv alls förrän nu när barnet är tonåring! Och själv tagit kontakt med pappan. Var fanns den pappan under barnets uppväxt? Han kliver alltså in när barnet snart är vuxen och har synpunkter på mamman!
Du ska också ta med i beaktningen att barn/ungdomar ofta har ett helt annat beteende med vuxna de inte har en relation med än hemma med den föräldern som funnits där och fostrat under uppväxten. Jag vet ju inte hur länge barnet bott hos pappan men jag vet att det ofta är en " smekmånad " 2-3 månader då det fungerar jättebra hos nya vuxna. Jag har själv varit i den sitsen med en frånvarande pappa till mitt barn och vet att längtan efter en pappa var stark hos barnet under hela uppväxten. En pappa som inte brydde sig det minsta. Och mitt barn gjorde precis som detta. Tog kontakt med sin pappa och jag blev plötsligt världens sämsta mamma. Flyttade dit och allt var frid och fröjd i 3 månader. Och började bete sig som hos mig efter det varpå pappan slängde ut ungdomen efter 6 månader.
Visst kan det vara som du säger och mamman verkligen inte är bra för barnet men.....vad är det mer än det ungdomen säger som gör att ni verkligen vet att det är så?
Barnet har inte långt tills hen är myndig så det du säger är ju rätt klokt, samt att gemensam vårdnad låter ju som ett ? lättare? beslut än en vårdnadstvist. Ang Jojustdet så låter det snarlikt det min vän berättade om för mig kring tonåringen att det kan vara en sk smekmånadsfas som hen och pappan går igenom. Men av allt att döma har barnet det bättre hos pappan. Min vän känner till detta med tonåringen då hon är farmor till barnet, ej den biologiska.