-
Tycker jag också, men de ifrågasatte och sa "jag förstår inte varför det står då i apparna". För överallt står det vecka 20 :psvansmamman skrev 2023-09-05 09:35:29 följande:Jag är idag i vecka 22(21+0) och jag var till BM förra vecka på torsdag, dvs 20+2, för att bland annat få moderskapsintyget. Det var samma tid förra graviditeten. Region Norrbotten tillhör jag, om det spelar roll. Vecka 25-26 tycker jag spontant låter sent. 🤔
-
Så olika det kan vara, som allt annat är inte vården helt jämlik :p
-
Alltså jag har redan börjat få hemorrojder 😱 till min förskräckelse sa min syster att hon har kvar sina efter hennes förlossningar!! Jag trodde typ de torkade ihop å ramlade av sedan. Vi jobbigt om de ska vara kvar där resten av livet.... någon som vet om vården erbjuder att ta bort dem sen eller om man förväntas vara okej med att ha ett babianarsle resten av livet? 🤣
-
Jag får testa det! En är rätt stor och går inte att få in :( min man hade en period och han sa att de försvann av sig själv. Får hoppas på det!!Kawa81 skrev 2023-09-10 13:33:25 följande:Mitt tips är faktiskt knipövningar dagligen och smörja med vanlig hudkräm innan.. du kan också prova å försiktigt föra tbx dem själv i samband med knipövningen då hemorrojder är små delar av tarmen som hamnar utanför..
Skulle det vara större hemorrojder man har stora besvär av har iaf jag för mig att man kan få dem borttagna. -
Hade du fått annan information på tidigare ultraljud alltså? Vad mysigt att se 🥰 å bra att ni får tid så man ska iaf :ptrefaldigmästareikärlek skrev 2023-09-15 14:12:53 följande:
Jag hade besök förra veckan (vecka 20) och fick mitt moderskapsintyg, bor i Norrbotten 😊
Vi har nu även varit på RUL, allt ser så bra ut moderkakan ligger i bakvägg och alla organ funkar precis som dom ska på lillen.
Fick dock en smärre chock då hon (som jag OCH BM trodde från ul i v 13) visade sig vara en han 😂😍 Så nu är det bara ställa om och börja fundera på pojknamn 🤩
-
Vad himla bra Kawa :) Då är det nog så de gör här också, att det därför inte känner någon stress över att det ska komma in till fk, att de har kontakt.
En fråga. Jag vaknar runt 2.00 varje natt av oklar anledning. Känner mig inte speciellt kissnödig å känner inte av sparkar då.. Blir tokig för kan sällan somna om sen. Någon mer som vaknar på natten runt samma tid utan att förstå varför? Har moderkakan i framvägg då han kanske vaknat eller så där inne utan att jag tydligt märker? -
Vad himla märkligt Kawa! Jag undrar varför vi vaknar 🙈🤣
-
Hihi vilken märklig känsla när det blir att tänka om, men mysigt. Så kul att veta könet tycker jag, känns lite mer verkligt! Ja jag längtar som bara den. Sätter mig i barnrummet och slår på speldosan varje kväll för att min lille pojke ska lära känna och förhoppningsvis tycka om ljudet ❤️🥰😍trefaldigmästareikärlek skrev 2023-09-23 12:30:32 följande:
Gravidtillslut, även BM trodde på flicka vid tidiga ultraljudet 😅😂 Men som sagt, det absolut viktigaste är att liten mår bra där inne 😍
Nu har jag kommit in i längtar-fasen, herregud så mys att snart få träffa filuren där inne. Börjar vara taggad på förlossning och förbereda i bebis rummet med!
Hur mår ni andra?
-
Ursch vad jag blir orolig. Är i v 25, snart 26. Har moderkakan i framvägg. Nu tycker jag att jag inte känt rörelser på ett dygn. Ringde mottagningen som tyckte jag kunde vänta in lite till. Rörelserna har generellt varierat i styrka men tycker de blivit starkare senaste tiden så blir orolig. Någon av erfarenhet med moderkaka i framvägg som oxå tycker att det varierat mycket? Kan det bero på att mitt lille skrutt gosar med moderkakan senaste dygnet och att jag därför inte känner något?
-
Jag har testat allt känns det som 🙈 för någon dag sedan buffade jag och fick då svar från honom men nu inget. Nu ligger jag i sängen och känner kanske något lite diffust där inne men inte som jag brukar. Hoppas det känns mer imorgon och att allt är okej ❤️❤️❤️svansmamman skrev 2023-10-03 19:46:31 följande:
Jag är i vecka 26 (25+0) idag och har också moderkakan i framvägg. Jag har känt bebis otaliga gånger om dagen de senaste veckorna. Förra veckan var det en dag jag kom på mig själv med att jag inte uppmärksammat några rörelser under dagen. Han som annars sprattlar runt som en dåre hade inte gett sig till känna. När jag insåg det där på kvällen la jag mig på sidan (det är då jag tycker han kommer igång mest, eller i vart fall då jag känner det) och buffade en stund på magen. En stund senare var han igång och sparkade igen. Jag insåg då att jag haft en ovanligt hektisk dag, och att det faktiskt var mycket möjligt att han hade hört sig tidigare under dagen utan att jag registrerat det. Kan fallet vara så för dig? Har du testat med de klassiska grejerna, buffa på magen, dricka sött, dricka kallt osv?
Förra graviditeten hade jag moderkakan i bakvägg och det är klart att det är annorlunda att ha den i framvägg, men med tanke på hur rörelserna känns låter det för mig konstigt att det ska vara normalt att inte känna något alls bara för att moderkakan sitter fram. Därmed inte sagt att något är tokigt för dig, tvärtom kommer det säkert igång med besked snart! ❤️
-
Ja jag minns det 💕 hihi.. Så jobbigt!! Ringde idag igen å de gav mig tips å spänna ett skärp på magen, tyckte det kändes lite läskigt 🙈 men jag kände lite fova buffar nu på kvällen ÄNTLIGEN! Blev lite lugnad av det. Man blir då orolig när det bara blivit starkare och starkare men sedan plötsligt dovt igen 🤔 Barnmorskan sa att det nog är placeringen på honom nu och när han vänder sig igen kommer det kännas mer igen. På måndag ska vi till mvc och äntligen få höra hjärtat slå 🥰 förhoppningsvis 🙏 Tack känns då skönt att höra att man inte är ensam 🥰Kawa81 skrev 2023-10-04 17:29:46 följande:Men minns du att jag skrev om samma sak för ett par veckor sen å då har jag ju moderkakan längst upp å inget "i vägen".
Fattar precis hur du känner det.. 🙏❤️ men jag tror helt ärligt att allting är precis som det ska me din bebis.. å du kan prova å sätta dig lite ihop så att säga så att bebis känner typ vafan nu blev det trångt härinne, hallå! give me some space 😆 tycker det har funkat också nämligen.. 😂
Lillan gav sig ju tillkänna nån dag senare efter att jag enträget flyttat på henne, buffade på magen å spelade musik.. 🤭
Är idag i v 27 (26+2) å jag har upplevt att emellanåt följer hon ett visst mönster av rörelser för att sen avvika å sen på det igen.. senaste veckan har det varit hur mycket kickande å buffande som helst under dagarna utöver det vanliga så känns nu som om mönstret förändras till ännu mer frekvent.. I skrivande stund har hon redan kickat flertalet ggr.. 😂🤭🥰 -
Varit på mvc och lyssnat på hjärtslagen. Allt såg fint ut ❤️ Fått reda på att vi måste göra kejsarsnitt och känner mig orolig inför det nu. Inte känt så innan. Men nu när man läser om det känns det inte bra alls. Men har man inget val då har man inte. Någon med erfarenhet av kejsarsnitt?
-
Jag gjorde en operation på livmodern pga en muskelknöl som vuxit sig stor och töjt ut hela livmodern , som ett tuggummi beskrev kirurgen 😱 Så de fick sy ihop den. Har läkt fint men finns tydligen risk att den brister vid en vaginal förlossning så de vågar väl inte chansa.Lummis skrev 2023-10-10 12:18:41 följande:
Hej fina ❤️ varför behöver ni göra kejsarsnitt? (Svara bara om du vill).
jag har massvis med vänner som gjort kejsarsnitt & det har gått galant.
Skickar styrkekramar
Tack, vad skönt ❤️ Har försökt tänka positivt i dagarna. Att jag har lång tid att förbereda mig etc. Men jag vet hur dåligt jag mötte efter bukoperation en med muskelknölen så känns inte kul om man ska må så igen efter kejsarsnittet. 🙈 -
Så himla härligt 🥰 Varför ska du ta föräldraledigt nu? Mysigt det låter ❤️ Om jag fortsatt mår bra jobbat jag december ut, har inget fysiskt tungt jobb.MatildaLS skrev 2023-10-19 22:53:48 följande://
Hur mår ni allesammans??? Jag mår fortfarande bra, tacksamt nog! Har börjat få ont i svanskotan, sittbenen och rumpan när jag suttit för länge men annars så är kroppen rätt smärtfri vilket är så skönt! Har hunnit gå in i vecka 30 (29+3) Och nu har jag bara ynka 2,5 vecka kvar att jobba innan det är dags att gå hem på gravpenning! Känns helt sjukt att vi kommit såhär långt. nu är det inte jättelångt kvar tills våra små äntligen är här!!!!
bjuder på en liten magbild, den har verkligen poppat nu det senaste känns det som!
Jag mår oxå bra. Haft lite ont i knäna en period pga snabba viktökningen gissar jag. Men har stödstrumpor nu och då känns det bättre. I övrigt mår jag bra utöver förstoppning då å då.
Så himla fin mage! 🥰 Jag har en riktig fotboll jag oxå. Eller har väl snarare en badboll jag 🤣 Så mysigt att ta å titta på! Men lite jobbigt ibland då jag inte känner så mycket rörelse alltid med moderkakan i framvägg. Men har blivit lugnare med det.
-
Ja, det kan väl vara klokt också för att minska risk för smitta etc oxå :) Blir med andra ord lite svårt för dig att jobba hemifrån så är väl lika väl att vara hemma för säkerhetens skull ❤️ mysigt att kunna julbaka lite etc i lugn och ro 🥰MatildaLS skrev 2023-10-21 09:33:28 följande:Jag jobbar som sjuksköterska och chefen eller barnmorskan vill inte att jag ska jobba längre än till vecka 32+0 för att det är så stressigt och slitsamt? jag hade gärna jobbat till vecka 36+0 egentligen men samtidigt så känner jag att mitt tempo har dragits ner rejält så kanske är lika bra?
du har också så fin mage ju 😍 shit vad stora dom har blivit ändå! Jag har samma med rörelserna, har också moderkakan i framvägg? ibland ligger han ?rätt? och då jävlar men sen ibland är det som han byter position och då känner jag inte alls lika mycket.
Ja det är inte klokt vad de växer! Njuter av varje sekund. Tror tyvärr att detta kan bli min enda graviditet så ser till att maxa njutningen. ❤️ Moderkakan i framvägg och idag verkar han ligga väldigt gömd, känner typ inget. Men igår var det kalas där inne. Hihi.. jobbigt å inte känna så mycket men samtidigt skönt å inte bli väckt på nätterna av rörelser (än iaf). Var på gravidmassage idag, hon sa att jag borde börja simma då jag var lite stel. Musklerna hänger väl inte med. Tränar du något?
-
Ja du får boa ordentligt å rensa etc innan så du bara kan njuta sen 🥰 Finns ju risk att man "råkar" shoppa lite för mycket barngrejer som man tänker är bra att ha 🙈😅 Så kan det bli för mig om jag ligger å slösurfar etc, så är väl bra att hålla sig lite sysselsatt.MatildaLS skrev 2023-10-22 11:24:12 följande:Ja jag försöker se det så, men 8 veckor hemma är fan lång tid 😂 nu går ju tiden fort för att man jobbar men är rädd att dom sista 8 veckorna kommer sniiiigla fram? tänker att jag ska försöka sysselsätta mig med att rensa hela hemmet så allt är i ordning när han kommer så man slipper tänka på massa sånt!
för mig är det precis samma verkligen med rörelserna! Igår va han galen men dagen innan könde jag honom inte alls lika mycket! Men något som känns skönt nu är att jag ser och känner utanför magen när han vrider eller vänder sig så det känns ändå skönt. Sen har Frans aldrig varit en sparkare riktigt utan mer en buffare skulle jag säga!
nä jag tränar inget alls, äter en jävla massa yoghurt istället 😂 dock så går jag mycket på jobbet och har hund så promenerar en del men inte mer än då.
Ja det kan vara då jobbigt! Idag har jag knappt känt något alls, men har varit i farten större delen av dagen oxå, kan bero på det. Den här tiden brukar han dock vara i farten och jag ligger ner, men känner noll rörelse.
Samma här, har oxå hund men utöver det inget. Sitter mycket på möten på jobbet oxå vilket inte är så bra för ryggen 🤔 -
Verkligen Matilda 🤣 men då svårt att låta bli 🥰
Nej men fy vad jobbigt å vara sjuk samtidigt, då är oron bra närvarande 🙈 idag hade jag en sådan dag. Jag har känt noll rörelser nu på kvällen. Hektisk dag men brukar som oftast känna på kvällen iaf. Har druckit vatten och buffat, nada. Tog var dusch nu oxå och tänkte att nu kommer han säkert igång, men icke. Hoppas han är livad imorgon 🙏
Ja det är synd, hade varit mysigt 🥰
Sierra Leone
Jag märker oxå av det, så flåsig nu. Å blir mätt supersnabbt pga trycket uppåt. Å sedan snabbt hungrig igen. 🤣 -
Men vilken tur att du fick symptom och kollade upp dig! ❤️ Jag har ingen större erfarenhet men det låter som att du fått behandling i tid så det är säkert inget att oroa sig för. Å att de kommer ge antibiotika i förebyggande syfte inför förlossning. Förstår att det känns läskigt, just om man inte får symptom längre fram å missar något. Men nu har de ju extra koll på dig så tror du kan slappna av i det. De kommer säkert ta prover på dig gällande uvi varje gång du är hos mvc. Eller så kan du be om det. Styrkekramar ❤️svansmamman skrev 2023-11-10 10:31:14 följande:
Har någon av er erfarenhet av GBS? Jag var på ett vanligt barnmorskebesök för drygt två veckor sedan där jag berättade att jag har mycket onda sammandragningar. Urinsticka togs för att kunna utesluta UVI, detta var en tisdag. På onsdagen kom svaret att det fanns spår av protein i urinen och även leukocyter. BM hörde inte av sig så jag tänkte inte mer på det. På kvällen fick jag feber och sjukdomskänsla, utan att ha några symptom på förkylning. Natten var värre och morgonen efter mådde jag hemskt. Fundersam på om det ändå var UVI ringde jag till VC och fick komma in akut. Efter provtagning och bedömning skickades jag vidare till akuten. Summan av kardemumman blev njurbäckeninflammation. Svaret på urinodlingen dröjde, så jag gavs en bred antibiotika som jag fick börja med direkt.
Dagen efter (fredag) mådde jag bättre och febern var sånär som borta. Sent på eftermiddagen ringde läkaren och berättade att odlingen tyvärr visade GBS. Jag fick knapphändig information om att vara på min vakt om jag börjar må sämre, att jag skulle måsta komma in till förlossningen i god tid (vad nu det betyder) för att få antibiotika minst två timmar innan bebis är ute, risken för tidig födsel, risken att bebis blir sjuk osv.
Jag känner att jag inte vet hur jag ska förhålla mig till informationen, varken kring riskerna eller hur jag ska resonera framgent. Har någon av er haft UVI eller kanske rent av njurbäckeninflammation orsakat av GBS? Om det inte vore för att proverna hos BM var något avvikande hade jag aldrig tänkt tanken på UVI när jag fick feber, utan hade bara tänkt att det var en förkylning på g. Därför känns det extra svårt att veta om jag får tillbaka det. 🤷?♀️
-
Länge sedan nu! Har fått tid för kejsarsnitt 12/1 nu. Det närmar sig 🥰 Hur mår ni? Jag mår bra men börjar bli tungt!!! Ser ut som magen ska explodera snart 🤣
God jul på er förresten ❤️
-
Så otroligt spännande! 🥰😍🥰 Vi vet ju när han kommer (om han inte väljer att komma tidigare), så är verkligen nedräkning här!SierraLeone skrev 2024-01-06 01:42:52 följande:
Det är tungt här med och känns även här att magen ska explodera snart 😅 bristningar har jag fått. Inte många veckor kvar nu dock och bebis kan ju komma närsomhelst egentligen.