Inlägg från: GravidTillSlut |Visa alla inlägg
  • GravidTillSlut

BF januari 2024

Jag har i princip in nga symptom alls nu utöver trötthet. Mår hur bra som helst. Lite lätt ömma bröst just på morgonen men det försvinner snabbt. Avsmaken för mat är borta och jag äter som vanligt sedan ca v 10-11. Känner mig ganska lugn av symptomlösheten nu då jag fick se vårt skrutt sprattla runt och allt var som det ska ❤️ Så nu är jag mest tacksam, lättare att få i sig nyttigheter etc nu. 

• GravidTillSlut

Kawa81

Känner igen det där med att det är jobbigt att laga själv även om man kan känna sig sugen! Jag har dessutom en karl som inte är så flink i köket :p Men han gjorde pannkakor en dag, satfläsk vad gott det var. Just sådant som jag kan bli sugen på. Är typ aldrig sugen på nyttigt :p Men försöker få i mig frukt och ägg varje dag typ. När jag kände avsmaken för mat fungerade fil och cornflakes bäst. 

Recept som är lite nyttigt men som jag ändå kan bli sugen på är typ panerad fetaost med grekisk sallad. Å snabb pasta gjord på färsk pasta, kräftstjärtar å färdig creme fraiche sås med paprika å chili smak. Kan jag rekommendera. Så kan man slänga i en påse bladspenat där i oxå när det nästan är klart så får man i sig det oxå. :) 

• GravidTillSlut

Kawa81
    Haha vilken buse, skönt att allt såg bra ut ❤️ 
    Vi ska på ultraljud idag, otroligt nervös nu eftersom jag inte har symptom alls.  V 14 nu. Känns som att de ska säga "nämen du, trodde du att du skulle få bli mamma? Det är bara en fis på tvären här" 🙈 Hoppas pysen fortsatt mår bra där inne 🙏

• Meddelande borttaget
  • GravidTillSlut

Svansmamman
    Men då himla kul, då är vi ju exakt lika långt gångna 🥰 
    Nu var vi på TUL, gjorde NIPT 10+0. 
    Ursch vad jobbigt att få den känslan, det är så jobbigt när ett sådant korn av tvivel dyker upp, tar gärna över. V jag förstår är det vanligt med värl även i ryggen när man är gravid, så var det med en av syrrorna och allt gick bra ❤️

• GravidTillSlut

Svansmamman
    De ändrade inget datum utan sa bara att den var större än vad man förväntar sig 13+0 :) Kändes skönt!
    Vår moderkaka låg oxå mot magen, för det är det som menas med framvägg eller? Vad innebär det? Förstod det som att man kanske känner rörelser senare osv. 
    Så himla mysigt att vi båda får pojkar som är beräknade typ samtidigt å kan följa varandra 🥰

• GravidTillSlut

Svansmamman
    Jag måste tyvärr eventuellt göra kejsarsnitt ändå pga en tidigare operation på livmodern, ärret riskerar då att spricka vid vaginal förlossning sa de. 🙈 Så för mig är det väl mest det tråkiga med att inte känna rörelserna lika mycket som blir lite trist då. Nejdå, jag tycker alltid det är skönt att veta så mycket som möjligt. Men då kanske det med "lugnare" pga moderkakan placering kan kännas positivt när man tex ska sova då hihi.. 

• GravidTillSlut

Ja jag vill oxå helst vaginalt eftersom det inte blir samma övergrepp på kroppen, är trots allt en naturlig process även om det gör ont och kan bli komplikationer då oxå. Men jag har sagt att om det finns minsta risk att det blir ett akut kejsarsnitt vill jag inte ens försöka testa vaginalt. Är typ min mardröm 😱 Då tar jag hellre planerat snitt och ställer in mig på det. 

• GravidTillSlut

Svansmamman
    Precis, man vill ju gärna veta och kunna ställa in dig på hur det blir. Och huvudsaken är ju att pyret kommer ut och mår bra som sagt 🥰

• GravidTillSlut
    SierraLeone skrev 2023-08-04 07:28:04 följande:

Jag har en fråga! Jag är i vecka 16 nu och sedan halva vecka 15 så har illamåendet försvunnit och mestadels av tröttheten också försvunnit. Jag ränner fortfarande på toa stup i kvarten och har förstoppning som är kvar. Man blir lite orolig när man går från att må extremt dåligt till att må nästan ogravid på en halv vecka. Är det detta som kallas spökveckorna? Hur ser det ut för er andra i trimester 2? 

Jag är i v 17 och har inte haft några symptom sedan lång tid tillbaka. Allt har sett bra ut på de undersökningar vi varit. Vad jag förstått är det vanligt att man mår väldigt bra under andra trimestern. Även om man haft mycket symptom innan. Så inget skäl till oro även om det vore skönt att få bekräftat varje dag att man är gravid hihi.. Nu har jag bara magen att gå på som verkligen börjar synas här :p 
Svar på tråden BF januari 2024