Inlägg från: svansmamman |Visa alla inlägg
  • svansmamman

BF januari 2024

Igår gjorde vi NIPT, och blev daterad exakt på dagen ?rätt?, alltså vecka 11(10+6). Alltså inte flyttad alls. Om teorin stämmer är det en liten flicka, men vi vet inte förens om 7-10 dagar. 🙈 Jag är så nyfiken att jag inte vet var jag ska ta vägen, jag vill veta NU! Är det någon fler som gjort NIPT? Någon som hunnit få svar? Hur lång tid tog det i sådana fall för er att få svar? 

• svansmamman
    sommar2020regn skrev 2023-06-30 20:35:47 följande:
    Berätta, hur skulle samma BF-datum som man själv anade/ räknade ut som befruktning tyda på tjej? Det var helt nytt för mig :D Alla foster utvecklas ju more or less exakt lika mycket om friska de första månaderna :)

Det hela bygger ju på att man med säkerhet vet när befruktning skedde. Som för min del förra svängen. Jag trackade min mens och hade stenkoll på min cykel, ägglossning och därmed även befruktning. Jag blev framflyttad en vecka när jag var i vecka 11/12. Om befruktning skulle ha skett enligt det nya datumet skulle jag plötsligt ha plussat någon dag efter äl - vilket är omöjligt. Pojken föddes sen även på det bf uträknat genom min cykel. 

När jag pratat runt i min familj och bekantskapskrets, likväl som läst på nätet, har alla som haft koll på sin cykel och blivit framflyttade fått en pojke. Teorin är väl att pojkar generellt är lite större än vad flickor är i motsvarande vecka. Sen kan man såklart få en pojke även om man inte blir framflyttad. Men teorin är att flickor sällan är större än för veckan, typ. Det blir intressant att se om teorin håller, för gör den det så väntar vi en flicka (eller bara en normalstor pojke då). 😂

endoabort skrev 2023-06-29 18:57:23 följande:
    Är också sååå nyfiken. Kommer inte göra nipt utan får vänta till rul och se om bebisen är samarbetsvillig då. 

Tycker också teorin om flyttat datum är spännande. Förra gången fick jag tidigarelagt datum två dagar, och då var det en pojke. Har fortfarande inte varit på dateringsul än (ska nästa vecka) så får se då om min uträkning stämmer eller om jag blir flyttad. Håller tummarna för en flicka den här gången, men blir lika glad för en pojk! 

Jag förstår dig! hur länge har du kvar till RUL? Vi bokade som sagt var in NIPT och fick efteråt veta av vår BM att vår region numer erbjuder tidiga RUL (utöver de ?vanliga?), så vi ska göra det tidiga RULet om två veckor. Det blir spännande att se om dateringen fortfarande ?håller? eller om det blir flyttat.

Förra gången blev jag flyttad en vecka och då var det en pojke. Ändå hade jag stenkoll på min cykel och ägglossning, så jag vet att min första datering egentligen var den rätta. Omöjligt att plussa någon dag efter äl. 🤪 Jag önskar inte det ena mer än det andra, utan det är verkligen hugget som stucket. Det är nästan så att tanken på en flicka skrämmer mig lite, för jag vet bara hur man är en pojkmamma. 🤪  

GravidTillSlut skrev 2023-06-29 20:19:22 följande:

Väntar också svar på NIPT. De sa 4-14 arbetsdagar till mig 🙈

Åh spännande! 14 dagar låter olidligt länge! Jag såg att du fått svar nu, så skönt! Hur känns det? Och hur lång tid tog det och vilket test gjorde du? Jag gjorde harmony, tydligen brukar man få svar inom 5 arbetsdagar vilket är på tisdag. Det blir att sitta klistrad vid telefonen kommande dagar. 😂 
  • svansmamman
    Vicktoria88 skrev 2023-07-01 06:43:51 följande:
    Åh vad kul att det gick bra på Nipt! Ja förstår att det är jättespännande att få veta kön :) Jag har inte varit inloggad på länge så missade nog svara på ditt förra inlägg, har varit så himla trött och yr men BM hörde av sig i veckan efter KUB blodproverna och sa att jag hade för lågt järnvärde så antagligen därför jag inte mått så bra! Bara 5 dgr kvar till KUB nu, också så himla nyfiken! 
    Har ni ?landat? lite mer i att det ska komma ett syskon så tätt inpå nu? 

Jag skulle ändå säga att jag landat lite mer i det, eller ja tanken känns inte fullt lika panikartad längre utan mer spännande. Hur är det för dig? 

Jag har också låga järnvärden. Hb var okej men depån på typ 5. Jag fick pekpinnar om att vara noga med järntabletter, men jag har slarvat. Så jag måste bli bättre, det är ju för ens egen skull! Fick du ta järntabletter förra gången med? 

Åh så spännande med KUB! Förhoppningsvis har vi fått veta kön lagom till ni gör KUB, så jag hoppas tiden går snabbt för oss båda. 🙈❤️

• svansmamman
    GravidTillSlut skrev 2023-07-01 13:26:47 följande:

Jag gjorde NIPt dagen innan midsommar och fick svar igår, då tog 4,5 arbetsdag 🥰 fick svaret runt lunch. 

Tack snälla för svar! ❤️ Jag hoppas det går lika snabbt för mig. 🙈
  • svansmamman
    GravidTillSlut skrev 2023-07-02 09:10:42 följande:

Svansmamman
    Jag blev så förvånad, hade ställt in mig på att inte få svar förrän runt 10 juli :p Blev så lättad! Hoppas det går fort för er oxå ❤️

Jag förstår dig, vilken positiv överraskning! ❤️
  • svansmamman

Gaaaah vad jag blir frustrerad! Jag har haft telefonen ständigt igång för att vara beredd när BM ringer med besked från NIPT. När klockan blivit 18 la jag ifrån mig telefonen och umgicks ostört med sonen. Tror ni inte jag hade ett samtal från mottagningen bara minuter senare, som dessutom inte gick att ringa tillbaka till. Imorgon vet vi iallafall, galen känsla! 

Jag kände även de första rörelserna idag. Jag var osäker på om det kunde stämma först, men när det kom två gånger till på kort tid fanns ingen tvekan, den där känslan känner man igen! Vecka 11+6 idag så det känns tidigt för att känna det, men när jag pratade med min BM på VC idag (som ringde för uppföljning om mina låga järndepåer och min vikt) sa hon att det förmodligen beror på att jag är så tunn. Jag har gått ner ganska många kg, och från mina 50 kg i starten gör det stor skillnad. Väldigt frustrerande, men jag gör allt jag kan för att vända trenden. 😩

• svansmamman

ÄNTLIGEN kom svaret på NIPT, allt ser bra ut men döm om min förvåning när de sa att det är en liten pojke - vi som varit heeeelt säkra på en flicka. Det kändes nästan som att få reda på graviditeten på nytt, då vi helt uteslutit pojke. Jösses så kul våra grabbar kommer ha tillsammans om sisådär ett år, vilket röj! 🙈😂❤️

• svansmamman
    Kawa81 skrev 2023-07-07 15:12:04 följande:
    Vet definitivt hur det känns.. 🙈 å shit va kul dem kommer ha.. 🙏❤️

När jag väntade sonen å gjorde RUL sa dem att det var en flicka å jag va skitglad å berättade för vänner, familj å hade nästan t.om bestämt namn.. 
    Nån vecka el två senare var jag tbx för ultraljud av mina njurar å de frågade om jag ville se min bebis när jag ändå va där, såklart ville jag det å läkaren hann ente mer än sätta manicken på magen å en liten snabel med en likadan urinstråle uppenbarade sig på skärmen 🤭😅 å läkaren utbrister nämen titta det va visst en liten pojke.. jag blev nästan arg å skitbesviken 🤭, ente för att det var en pojke utan för att man blivit inställd på en flicka, man förväntade sig det å sen bara "lurad" 🙈😂 så jävla snopet lixom 😬🤣
    Haha nej men fy, jag förstår att det kändes snopet! Det handlar ju inte om att man vill ha det ena eller andra, utan mer att man varit så inställd på det ena. Jag förstår att det blev desto märkligare för dig som faktiskt fått besked om flicka på RUL, för egen del har det ju bara varit spekulationer. 🙈 Det gick så långt att jag googlade om NIPT kan visa fel på kön, för hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte förstå att det skulle vara en pojke. Tidigt RUL nästa vecka så med lite tur kanske man kan få det bekräftat då, och kunna landa lite mer i det. 😂
  • svansmamman
    Vicktoria88 skrev 2023-07-09 07:02:37 följande:
    Vad kul, stort grattis! Skönt att allt såg bra ut! Haha ja tänk vad grabbarna kommer ha kul ihop sen. 
    Allt såg fint ut på vårt KUB med i veckan, datum stämde precis med ultraljudet så blev inte flyttad. 
    Känns lite mer på riktigt nu när man faktiskt sett att det är någon därinne ❤️ Så häftigt att du redan känner rörelser också 🥹 Jag kände runt v 16 med sonen så hoppas jag kommer börja känna snart med! 

Vad härligt att det gick bra för er med på KUB! Hur är det, har du kunnat gissa på kön eller ska ni inte ta reda på det? För oss som gått och väntat på resultatet blev det lite antiklimax, vad ska vi nu känna pirr och förväntan över. Lite som när julklapparna blivit öppnade på julafton när man var barn. 🙈😂 

Jag har inte känt desto mer rörelser sedan förra veckan, så nu börjar jag fundera på om jag inbillat mig allt. Men jag var samtidigt så säker där och då. 🙈 Vi får väl se när det dyker upp nästa gång. 

Vecka 16 är ju ändå tidigt, så vi håller tummarna att det blir minst lika tidigt även denna gång! 😍

• svansmamman
    GravidTillSlut skrev 2023-07-13 05:38:36 följande:

Kawa81
    Haha vilken buse, skönt att allt såg bra ut ❤️ 
    Vi ska på ultraljud idag, otroligt nervös nu eftersom jag inte har symptom alls.  V 14 nu. Känns som att de ska säga "nämen du, trodde du att du skulle få bli mamma? Det är bara en fis på tvären här" 🙈 Hoppas pysen fortsatt mår bra där inne 🙏

Jag förstår dig! Vi ska också på ultraljud (tidigt RUL) idag och jag är idag i vecka 14(13+0). Hade det inte varit för att vi gjorde NIPT för ett par veckor sedan hade jag också tänkt att jag kanske inbillat mig alltihop. 🙈😂 Vad är det för typ av ultraljud du ska göra? ?Bara? ett vanligt för att se att allt är som det ska, eller i samband med KUB/NIPT. Jag funderar på om mitt ultraljud blir på magen eller vaginalt, det är ju det där med om man ska kissa innan eller inte. 🤪

Jag har lite dåliga vibbar då jag haft sådan hemsk smärta i rygg (typ som njursten) och sedan vid naveln till och från sista dagarna. Alla möjliga tankar har cirkulerat, så jag går runt med en känsla av att graviditeten inte kommer gå som den ska. Det handlar inte så mycket om dagens ultraljud, utan mer på totalen. Om det bara är en oro, eller om det faktiskt är min magkänsla, låter jag vara osagt. Men varje gång jag blir bevisad motsatsen kommer jag känna mig lättad. ❤️
Svar på tråden BF januari 2024