Inlägg från: svansmamman |Visa alla inlägg
  • svansmamman

BF januari 2024

Det är nog dags för mig med att hoppa in här nu. 

Jag plussade den 9/5, på BIM. Min mens är verkligen som en klocka och har alltid kommit på morgonen när jag vaknat, så när den inte kommit den där morgonen tog jag istället en sticka från RFSU som jag förstod vad positiv. I ren chock tog jag även ett digitalt från cb som jag doppade i samma urin och visst stod det gravid på det. 

Detta är ingen planerad graviditet, tvärtom kom den som en ren chock. Vi har ett barn som fyller 1 år om ett par veckor så paniken över att 1,5 år mellan barnen har varit jobbig, tillsammans med det faktum att jag precis börjat jobba efter fl och dessutom börjat nytt jobb. Den första tiden var alltså inte alls rosenskimrande utan kantades främst av ångest och oro. Jag förstod nog egentligen direkt att avbryta inte var ett alternativ för mig, men likväl kändes beslutet att behålla som en omöjlighet att ta. Jag kan fortfarande ha svårt att känna att jag landat i att vi fattat ett beslut, men det kommer väl. Bf 19/1 om jag inte missminner mig, gravid i vecka 8(7+5). 

Vi ska göra NIPT om ca tre veckor, men jag förstår inte hur jag ska kunna vänta så länge med att berätta för folk då min mage redan är väldigt tydlig. Har det varit så för fler av er som väntar andra barnet (eller tredje, fjärde eller femte med för den delen)? Jag är väldigt smal, så det syns tydligt att kulan putar. Förutom den putande magen har jag börjat gå ner i vikt. Jag mår stundtals väldigt illa, men har hittills inte kräkts. Jag kan heller inte luta mig bak/ligga på rygg, då blir jag yr precis som jag blev förra graviditeten pga tryck mot det stora blodkärlet bak, det kom dock myyyycket senare förra gången. Fler som fått det tidigt? 

Jag är lite orolig för tvillingar, dels pga tidigt och väldigt svullen mage, illamående värre än förra gången, yrsel vid tryck mot ryggen och snabbt stigande HCG. Eller så är det bara såhär det kan bli när man väntar andra barnet, vad vet jag. 🙈

• svansmamman
    cutepenguin skrev 2023-06-07 09:04:34 följande:

Var på först besöket hos barnmorskan nu på morgonen. Tog upp att jag har kort mellan ÄL och mens och att jag tycker det blir skevt att räkna från sista mensens första dag, men hon menade att det är enda sättet att räkna. Kommer förmodligen bli ?bakåt?-flyttad vid första UL sen. Men baserat på nuvarande information är jag i 7+0. Tror dock jag är mer i 6+0 som sagt.

Nästa besök är inbokat 7/7 och ultraljud 24/7! Får se om jag klarar mig så länge eller bokar in UL privat.. 

Blir inte erbjuden KUB via regionen (Västra Götaland) så i så fall får jag boka detta själv privat. 

Hur gör ni med KUB?

Jag betalade för NIPT i förra graviditeten och kommer göra det nu med. Jag är inget fan av KUB utan tycker det riskerar att ge mer frågetecken än svar, NIPT däremot är mer tillförlitligt och känns därför mer lugnande - i vart fall för mig. 

I region Norrbotten erbjuds bara RUL, och att vänta halva graviditeten innan man öht ser om något rör sig där inne känns ju otänkbart. Så man får snällt punga ut 6000 kr och se glad ut. 🙈

• svansmamman
    cutepenguin skrev 2023-06-07 19:59:41 följande:

Jag och sambon konstaterade samma sak i förmiddags och bokade NIPT privat. Så det blir NIPT 6/7. 👍🏼 Tycker det är så dumt att man måste göra sånt privat och betala för det.. Det borde ingå i alla regioner oavsett riskgrupp eller ej.

Det förstår jag verkligen! Hade aldrig klarat av att vänta till vecka 18+ på RUL. Känns bra nu också att det blir i vecka 11 för mig.. så man får någon försäkran om att knodden lever och förhoppningsvis mår bra.

Tack för att du svarade! 😁 

Jag håller med! Kan förstå om just NIPT inte bekostas annat än vid ?behov? men ett tidigt ultraljud borde i vart fall kunna erbjudas. Jag hade gått och funderat på om jag hittat på att jag är gravid om jag skulle behöva vänta flera månader på att få kolla. 🙈😂

Jag ska göra NIPT 28/6, tror jag är i vecka 12(11+5) då eller något sådant. Jag håller tummarna för oss båda! 🤞❤️
  • svansmamman
    sommar2020regn skrev 2023-06-09 11:16:05 följande:
    Jag har burit tvillingar och har precis lika stark stegring på HcG-stickorna med tvillingarna som med enling. Magen växte inte snabbare förrän efter v20 med tvillingarna ;)
    Du anar inte hur skönt det är med dessa VÄLDIGT lugnande ord. Jag tror inte ens jag tänkte tanken på detta sist, men kanske är det just för att känslorna kring att få ett barn till nu känns så jobbiga att man tänker den förbjudna tanken på hur det skulle vara om det då skulle bli två. Jag håller tummarna för att det bara är en, vi vet mer om ca tre veckor. 🙈
  • svansmamman
    Vicktoria88 skrev 2023-06-10 08:26:23 följande:
    Svansmamman! Visst känner jag igen dig från Bf Juni 2022 tråden? Så lustigt att vi båda plussat igen! Helt oplanerat för vår del så är fortfarande lite i chock! 
    Haha ja det stämmer! Kul att ?ses? igen! Lite skönt att ha någon som är i precis samma båt som oss. 🙈 Vi är också helt chockade fortfarande, även om det hunnit gå en månad sedan plusset. Jag undrar när jag kommer landa i det, just nu har jag fortfarande svårt att förstå att det kommer en till bebis. 😂
  • svansmamman
    Vicktoria88 skrev 2023-06-10 15:33:05 följande:
    Haha ja verkligen, kan vi dela med oss av tips för hur man ska få ihop vardagen med en bebis + en 1,5 åring 😅 Får lite panik bara jag tänker på det! 😵?💫 Tog ju flera år för oss med Ivf:er för att få till 1 åringen så blev skapligt paff nu när vi inte ens hade en tanke på bebis och ändå plussade! Vi vill jättegärna ha fler barn så vi blev såklart glada också även om det blev liite tidigare än vi tänkt oss 😬 Såg att du var orolig för tvillingar i ett tidigare inlägg, har du mer gravidsymptom nu än med första barnet?

Exakt så, det lär bli lite jonglerande så att säga. 🤪 Jo tack det har vi med. Jag förstår inte öht hur vi kunnat bli gravida, det är nästan så jag fortfarande tänker att testen måste visat falskt positivt. 😂
    Åh jag förstår! Det kunde man ju ge sig på att det skulle gå snabbt bara för att ni ställt in er på att det skulle ta tid. 🙈 Vi vill också ha fler barn, men tänkte kanske ha några fler år mellan om vi nu fått välja. Men det får man bevisligen inte alltid. 😬

Mja både ja och nej. Främst är det att jag mår så otroligt mycket sämre denna gång, illamåendet är mer eller mindre konstant och har varit det i många veckor nu. I övrigt har jag haft väldigt mycket ondare i magen än sist, inte bara mensliknande molvärk utan en annan typ av känsla. Det tillsammans med att magen redan är svullen, jag inte kan ligga på rygg för då får jag yrsel, magmusklerna börjar redan dela sig och jag känner av foglossning. Alla gravidkrämpor jag fick sent i förra graviditeten har jag nu. Så jag har nog inte mer symptom, utan snarare andra än sist. I vart fall hur det var såhär tidigt. 

Hur är det för dig? Liknar denna graviditeten din förra? Och vilken vecka är du i förresten? Jag tänkte skriva att jag är i vecka 8(7+3) men när jag dubbelkollade ser jag att jag är i vecka 9(8+2). Så bra att man har koll. 🥲

• svansmamman
    Vicktoria88 skrev 2023-06-10 21:58:21 följande:
    Haha men eller hur, fattar inte heller, kommer nog inte riktigt tro det förrän man varit på UL! När har ni tid för första UL? 

Ah okej! Usch vad jobbigt med så mkt illamående! Svårt när man vill vara pigg och hitta på saker med andra barnet när man inte mår bra..

Jag mådde också riktigt pyton v 6-7, behövde sova lika mkt som 1 åringen typ och äta nått varannan timme annars blev jag jätteyr och illamående.. Men sen blev det mkt bättre i v 8 så är såklart lite nojig för ett MA men mår illa lite till och från fortfarande iallafall och BM sa att det kunde vara så.. Försöker att hålla ut till UL, vi har 6 juli så är ju ett tag kvar dock. Trodde att jag hade fått foglossning också förra veckan men det gick över efter några dagar med alvedon så måste ha vart nått annat! (Kände aldrig av det sist så visste inte riktigt hur det skulle kännas). Jag hade knappt några symptom alls under förra graviditeten såhär tidigt, mådde illa 1 dag och kräktes då bara så känner deifinitivt av mer den här gången. 

Nej men vad lustigt, då skiljer det bara 1 dag, jag är 8+1 idag! 

Nej så känner vi med, vi lever som om inget hänt fram tills vi vet säkert. 
    Vi kommer göra NIPT 28/6 så det är ca 2,5 veckor kvar tills vi vet lite mer. Ultraljudet ni ska göra 6/7, är det ett ni bokat privat eller är det i samband med typ KUB? 

Ja det har varit riktigt jobbigt. Nu har jag verkligen krigat igenom illamåendet för att kunna leka med sonen och sköta allt som behöver göras, men det tar emot när man mår så illa. 

Usch jobbigt med sådan trötthet! Jag har bara haft det typ en enda dag hittills så jag har varit rätt skonad från det iallafall. Jag hade inte heller nästan inga symptom innan vecka 12 förra gången, så det känns som att jag raringen det denna gång. 🤪
    Jag tror inte du behöver oroa dig för det! Det är ju inte ovanligt att symptom kvarstår trots MA, så just symptom är ju ingen garanti. Du får försöka njuta av att må bättre, så länge du får göra det. ❤️

Då får jag hoppas att detta också är något annat än foglossning. 🙈 Det känns dock lite oroväckande då det agerar precis som förra gången. Dvs jag känner inget när jag är i farten, men senare på kvällen får jag ont. Igår gick jag 20 000 steg och idag har vi grejat ute i trädgården hela dagen, så jag förbereder mig på smärta ikväll. 🥲 

Haha nej men vad kul! Snacka om att timea varandra! Vilket datum föddes barnet som kom i juni 2022? 

• svansmamman
    sommar2020regn skrev 2023-06-11 21:10:19 följande:
    Hoppas det blir som du vill då :) Jag tycker att tvillingar är det mest häftiga man kan uppleva, klart utmanande men jag tror bara att man får den utmaningen om man är ämnad för den. Och nu när de passerat två år så ser jag bara fördelar med två jämnåriga.

Jag tror det framförallt handlar om att jag inte hunnit landa att det kommer ett barn till, tillsammans med det faktum att vi kommer ha en 1,5 åring samtidigt. Många pratar om att det är som att ha tvillingar när barnen är så pass tätt, även om jag förstår att det nog är stora skillnader. 

Hade graviditeten varit planerad hade jag kanske tyckt det kändes lite mer spännande med tanken på två till. Skulle det mot förmodan visa sig vara två kommer jag förmodligen älska det och det kommer vi lösa utan problem. Jag lever dock inte enligt novisen att utmaningar kommer till de som är ämnade för dem, jag ser på tok för mycket tråkigheter i mitt jobb med barn som råkar illa ut när föräldrar inte kunnat axla föräldrarollen - av olika anledningar. Så sent som härom veckan placerades ett tvillingpar på knappa halvåret då föräldrarna inte fungerade. Men alla resonerar och tänker olika. ☺️

• svansmamman
    Vicktoria88 skrev 2023-06-14 09:33:21 följande:
    Spännande att det snart är dags för NIPT! Gör ni det privat? Har ni bestämt om ni ska ta reda på kön? Ja precis vårt första UL är i samband med KUB, vi har inte bokat nått privat, funderade på det först men finns inget privat där vi bor så kändes lite omständigt.. Känner dock att vi måste berätta för familjen snart för kommer ju behöva barnvakt till KUB och alla jobbar ju :/ 

Usch, lider med dig, jag började må så illa i helgen och tänkte att nu slår det tillbaka men det visade sig att hela familjen åkte på magsjuka :( Fy sjutton alltså, fortfarande helt orkeslös! 

Ja det är så konstigt att man bara inte kan slappna av och njuta när man väl mår bra, då börjar man oroa sig för att något är fel istället.. Hur har det gått med din ryggvärk? För mig var det tvärtom, gjorde jätteont när jag rörde mig men kände inget när jag vilade så det var nog inte foglossning isåfall! 

Verkligen, jättekul! Han föddes 7 juni, var planerad 15 juni men blev snitt då han låg i säte. När föddes din lilla knodd? :) 

Ja nu börjar jag faktiskt längta till NIPT, mest för att få se att/om det är någon där inne. Precis, vi gör NIPT privat. I vår region erbjuds inget annat än RUL, och det finns ingen som gör bara ultraljud. Så vi kör på med NIPT. Vi tänker ta reda på kön, eller jag tror då iallafall det. Vi gjorde det sist och jag kände av någon anledning att jag knöt mer an till lillen i magen när jag visste vem det var. 🙈 Kommer ni försöka ta reda på kön? Och har du några aningar om vad det kan tänkas vara?

Åh så besvärligt! Har ni någon ni vill eller skulle känna er bekväm med att berätta för nu? Mina föräldrar har vetat sedan jag plussade, då jag var så ambivalent kring mitt beslut och ville ha råd. Nu kommer vi förvisso ha med sonen på NIPT, men det är ändå rätt skönt att vi har någon nära som vet om vår hemlis. 

Nej men usch! Inte kul med magsjuka, samtidigt som magsjuka är att föredra framför gravidillamående som är så oförutsägbart kring hur länge det håller i sig. Jag mår illa ännu, värre än innan, men jag har inte kräkts. Däremot har jag redan hunnit gå ner några kg till följd av att jag äter så mycket mindre pga illamåendet. Förra svängen gick jag ner 12 kg, så målet är att inte låta det gå så långt den här gången då jag är liten redan från start.

Ja det är verkligen så, men hoppas det håller i sig nu och att du slipper besvär. Efter KUB kommer du nog känna dig lugnare, inte länge kvar nu! Nej jag har faktiskt inte känt av något mer alls, så jag misstänker att det var något annat som spökade. Tur nog, för det hade varit oändligt jobbigt med så tidig foglossning. 😬

Åh men så spännande hur det blir denna gång! Hur känns det att föda vaginalt, om det är planen denna gång? 

Vår kille föddes 18 juni. BF var först 19/6, vilket var rätt för jag visste exakt när ägglossning skedde. Men efter två VUL blev jag flyttad med bf den 13/6. Så på papper kom han 5 dagar efter bf, men jag vet att han kom dagen innan hans riktiga bf. 🙈

• svansmamman
    Kawa81 skrev 2023-06-15 18:41:59 följande:

Hej! Allesammans

Idag var vi på första ultraljudet som visade en livlig å sprallig liten krabat på 33,6mm med ett hjärta som slog starkt å fint.. 🙏❤️
    Gulesäcken syntes tydligt å allt var precis som det skulle.. ❤️
    Vilken känsla å få höra hjärtslagen🥰
    Blev framflyttad från v9+6 till v10+2, blev helt paff men såklart kul på samma gång å då även nytt bf-datum. Vi var på inskrivning igår.

Nu till det lite roliga å märkliga 🤭, har använt natural cycles å bokfört både temp å äl med tester så jag vet ju när testet gav utslag.. saken är den att iom att jag är framflyttad innebär det att äl också flyttades bakåt av nc så nu betyder det enligt appen att jag fick positivt utslag på ältest två dagar efter ägglossningen ägt rum 😂 å temp blir ju helt galet också eftersom temp höjs efteråt men i mitt fall höjdes den ente förrän 4 dg efter bekräftad äl 😂🤭 så himla komiskt allting blev i appen lixom.. 

Precis så var det för mig förra graviditeten. Jag visste exakt när äl var, ändå blev jag framflyttad en vecka. Nu i efterhand är jag rätt säker på att det berodde på att det var en grabb i magen. Han föddes dagen innan hans första bf, eller fem dagar efter det bf som blev efter framflyttningen. Får jag dra till med en gissning tror jag du väntar en pojke. ❤️
Svar på tråden BF januari 2024