BF januari 2024
Det är nog dags för mig med att hoppa in här nu.
Jag plussade den 9/5, på BIM. Min mens är verkligen som en klocka och har alltid kommit på morgonen när jag vaknat, så när den inte kommit den där morgonen tog jag istället en sticka från RFSU som jag förstod vad positiv. I ren chock tog jag även ett digitalt från cb som jag doppade i samma urin och visst stod det gravid på det.
Detta är ingen planerad graviditet, tvärtom kom den som en ren chock. Vi har ett barn som fyller 1 år om ett par veckor så paniken över att 1,5 år mellan barnen har varit jobbig, tillsammans med det faktum att jag precis börjat jobba efter fl och dessutom börjat nytt jobb. Den första tiden var alltså inte alls rosenskimrande utan kantades främst av ångest och oro. Jag förstod nog egentligen direkt att avbryta inte var ett alternativ för mig, men likväl kändes beslutet att behålla som en omöjlighet att ta. Jag kan fortfarande ha svårt att känna att jag landat i att vi fattat ett beslut, men det kommer väl. Bf 19/1 om jag inte missminner mig, gravid i vecka 8(7+5).
Vi ska göra NIPT om ca tre veckor, men jag förstår inte hur jag ska kunna vänta så länge med att berätta för folk då min mage redan är väldigt tydlig. Har det varit så för fler av er som väntar andra barnet (eller tredje, fjärde eller femte med för den delen)? Jag är väldigt smal, så det syns tydligt att kulan putar. Förutom den putande magen har jag börjat gå ner i vikt. Jag mår stundtals väldigt illa, men har hittills inte kräkts. Jag kan heller inte luta mig bak/ligga på rygg, då blir jag yr precis som jag blev förra graviditeten pga tryck mot det stora blodkärlet bak, det kom dock myyyycket senare förra gången. Fler som fått det tidigt?
Jag är lite orolig för tvillingar, dels pga tidigt och väldigt svullen mage, illamående värre än förra gången, yrsel vid tryck mot ryggen och snabbt stigande HCG. Eller så är det bara såhär det kan bli när man väntar andra barnet, vad vet jag. 🙈