• Fröken Allvar

Ärliga uppbrott

En kille kallade mig snål. Det var bra, och stämde säkert i hans värld. Jag är uppfostrad med att vara försiktig med pengar. Nu har jag en partner som är uppfostrad på samma sätt.

En annan kille kallade mig knäpp. För knäpp. Det var också bra. Min nuvarande partner sa tidigt att han uppskattade min galna sida. Det är jättebra, jag kan vara mig själv.

En tredje kille gav mig diagnoser efter att ha läst om dem genom studierna. Han jobbar inom psykiatrin idag.

En fjärde kille sa att han älskade mig fast jag hade gjort något dumt. Han är den som är mest lik min nuvarande partner till sättet, lugn men samtidigt rolig och med nära till skratt.

En femte kille sa att jag skulle acceptera honom som han var, städa hans lägenhet bättre och helst bli städare fast han tyckte att jag städade dåligt. 

Jag har uppskattat all feedback utom den i det sista exemplet, han var en otrogen idiot som tyckte att alla andra var idioter. Han hade till och med en tavla hemma där det stod att alla andra är idioter på tavlan. (Klas Katt) . 

Vänner har ibland kunnat säga att relationen har förändrats eller att jag är samma person som jag alltid har varit. Båda sakerna ligger det säkert något i men det har inte hjälpt mig att utvecklas. Jag tycker att beror på hur lång och nära relationen är hur mycket man behöver berätta. En person som gör slut på sms efter över 20 års vänskap som man vet har gjort samma sak mot andra diskvalificerar sig ju för fortsatt relation bara genom en sådan handling, så bästa sättet att bli av med någon är ju att bete sig som ett ärkesvin. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Dumpad med...) skrev 2023-04-26 09:54:43 följande:

Jag har blivit dumpad med frasen "Jag vill inte vara tillsammans med dig för du har fler röda flaggor än en kinesisk militärparad" Blev ledsen och arg i stunden men det var faktiskt roligt uttryck i efterhand. 

Jag håller med om att det var slagfärdigt, men det var riktigt sjukt att använda det uttrycket för att dumpa dig. Vilka var flaggorna? Vad var de många problemen? Vad tyckte personen att du skulle göra åt dem? Hade personen bra och rimliga svar på dessa frågor? 

Låt mig gissa inte, då det var en manipulativ skitskalle av valfritt kön. 

Om jag tar mitt inlägg ovan som exempel så kan man ju, om man läser illvilligt, läsa in en snål, galen person som aldrig gör ett handtag och som borde låsas in på institution.

Alternativt ser man det som jag ser, att jag utgått från mig själv och att folk är bättre än de är, vilket  funkar bra för mig i relationer om de andra är snälla och toleranta för mina egenheter. Jag är för tolerant, och det ledde till att jag tolererade gestapoidiotens av och på beteenden i kärlek. Jag tolereras även den självdiagnosticerade "psykiatrikern", killen som kollade "shemaleporr" och tyckte jag var snål eller han som inte ville kyssas på grund av sin veganism och runkade av sig själv med mig intill och tyckte jag var knäpp.

Många av oss är toleranta i unga och inte fullt så unga år. Ett litet boktips till kvinnor som varit toleranta och blivit dumpade av idioter 

www.nok.se/forfattare/r/amanda-romare/
  • Fröken Allvar

När jag tänker lite på det så ser jag ett samband mellan att ha svårt för intimitet och hellre titta på porr och runka själv än att ha ett gemensamt sexliv och utsagor vid slutet av en relation med avsikt att såra. Man är mindre benägen att ta hänsyn till andras känslor och har då lättare att uttrycka att man tycker att någon är snål eller städar dåligt. Men gestapoidioten var i och för sig mån om att låtsas som att hans lögner om sex-och spelmissbruk och generellt trista sätt inte funnits i relationen, utan sa att vi haft mysiga och fina stunder men nu behövde gå skilda vägar, i någon sorts inre övertygelse om att jag skulle glömma att han var en idiot.

Så människor som dumpar med svepande ord är nog ändå minst riskabla att ha  som ex betraktat. De är inte inriktade på att göra skada, utan att minimera skada. 

• Fröken Allvar

Linda Skugge om sina ärliga uppbrott, som enligt denna text verkar gå till likadant varje gång. Vi har alla våra mönster:

"Jag snarare förfular än förskönar mig. För att på så sätt effektivisera hela relationsförloppet. 

...

Tills charaden rämnar. Det tar alltid prick fyra veckor att inse att de likt alla andra män tror att jag skulle gå på det faktum att om de bara ställer fram löpardojorna så skulle det innebära att de varit ute och ?kutat?. FYI är ?kuta? en gång INGEN GÅNG. De gör en patetiskt stor affär av att ?borsta tänderna? och tror att det skulle dölja det faktum att de också är missbrukare. Likt alla andra oduglingar. De verkar tro att snacka om porr skulle kompensera för att de aldrig vill ligga.

...

Jag har inga som helst problem att vara ihop med en loserman som inte är bra på något särskilt. Dessutom vill jag inte att de ska gilla samma saker som jag. Jag skiter i om de också tränar. 

Det är lögnerna jag aldrig kommer acceptera. För det är så ohett och korkat. Tvärtom är det oerhört charmigt med män som är snälla, omtänksamma och med humor kan stå för sina tillkortakommanden. Som inte till varje pris måste vara världsbäst".

• Fröken Allvar
    Anonym (Q) skrev 2023-04-26 12:31:59 följande:

Problemet när man gör slut med någon är ju just att man gör slut och inte längre har något större intresse av eller känner ansvar för den andra personens vidare personliga utveckling. Sanningen är ofta jobbig - på båda håll, för jag tror inte att många av oss egentligen är lätta att leva med. Du har väldigt lite att vinna på att informera din snart före-detta om dessa sanningar och det finns samtidigt en stor risk för att man sårar och gör illa, mer än med uppbrottet då. Lite synd, för när ska man annars få reda på hur man egentligen är?

Jag tänker annorlunda än du. Dels brukar jag informera, och faktiskt har jag varit med om att person senare förstått vad den inte förstod vid själva uppbrottet. Så även om man mycket riktigt har ganska lite att vinna på att vara obekvämt ärlig just vid uppbrottet kan det gagna en i längden.

Jag tror att det märks om man säger något för att såra eller för att vara ärlig. Även det som människor sagt till mig i syfte att såra har ju hjälpt mig. Jag är till exempel noga med att ge dricks, för jag vill inte vara snål. Jag bjuder inte hem människor i första taget om de tidigare visat att det är viktigt för dem att betona andras förmåga att hålla saker kliniskt rena, eftersom jag gillar grejer och grejer leder till både trivsel men också viss dammighet.

Jag förstår att jag uppfattas som alltifrån knäpp till självständig och blir därför inte chockad när någon känner sig manad att påtala att de uppfattar mitt sätt att vara på som annorlunda. 

Det är som sagt skillnad på om man träffats ett par gånger eller haft en mångårig relation. Ofta är det ju mest att man inte passar så bra ihop, och då kan man ju tala om varför om man vill, men på ett icke dömande sätt. 
  • Fröken Allvar

Jag håller med er bägge, erfaren och Nja. Bra råd. 

" I slutet av en relation tror jag man gör klokast i att runda av med att just gå vidare, än att hålla på och återkoppla om den andre. Fungerar inte relationen, så kan det ju vara så att inte heller uppbrottet är en höjdare" skriver Nja.

Jag har en tendens att vilja avsluta helt. Jag har noll relation till dem jag brutit med, även om det finns de som jag hade kontakt med i några år och känner att jag står på god fot med, som det till och med hade kunnat vara givande att träffa på.

Jag har samtidigt en vilja att "svara och förklara" , så om någon skickar en massa sms så har det hänt att det inte blivit så bra, för att jag svarar, kanske är i affekt och så vidare. Med facit i hand så håller jag med dig, man ska inte hålla på och återkoppla till den andre i all oändlighet om den inte vill släppa eller vill "ha svar". Det som man har delat kan till och med bli ännu mer nedsmutsat om det visar sig att man länge gått med helt olika bilder av hur relationen var.

När en relation tar slut är det antingen, som någon skrev ovan, att den andre mycket väl vet vad den har gjort men vill få ett fint avslut ändå, vilket ju är svårt om det inte alls har varit bra. Eller så har den andre verkligen varit så uppe i sig själv att det kommer som en chock att det nu är slut. Jag har varit med om att ha tagit upp samma saker flera gånger innan men att det ändå verkar komma som en chock för personen att det är därför man avslutar. Då har man haft en relation med en person som inte alls har sett en, eller ännu värre, har sett, men bara inte bryr sig om att man själv mår dåligt i relationen. 

• Fröken Allvar

Alfhilda, tack för att du satte ord på det där med att idiotförklara och gegga till för att slippa vara the bad guy. Jag kan ju säga att det tagit mig många år att fatta det du beskriver, men har inte haft ord för det förrän nu, så stort tack till dig för att du skrev ner det. 

• Fröken Allvar

Avslutet kan aldrig bli bättre än relationen i sig. Så är det nog. Dåligt avslut, dålig relation. Bra avslut, bättre relation. Obegripligt avslut, obegriplig relation. Jag läste detta i dagens DN:

"Ghosting, Zombieing, Whelming - vad betyder det?
    Ghosting är begreppet när man matchat med någon och personen sedan slutar svara eller tar bort matchningen. Ofta händer detta när man hunnit gå på en eller flera dejter, men ibland redan innan man setts och bara hunnit skriva till varandra.

Zombieing betyder att man först blivit ghostad men att personen efter en tid återupptar kontakten som om ingenting har hänt. Personen har, likt en zombie, först dött för att sedan återuppstå.

Cushioing är när ett par bestämt sig för att de är i ett monogamt förhållande, men att den ena parten ändå flörtar med andra. Personen kanske inte är fysiskt otrogen, men är inte heller fullt investerad i förhållandet. Hen har inte stängt dörren för andra, tänkbara kärleksförbindelser, och använder dem som kuddar eller cushions.

Whelming är när personen man matchat med skryter om hur överväldigad hen är över alla matchningar den har på olika dejtingappar och hur jobbigt det är att hålla igång alla konversationer - istället för att fokusera på att flirta med dig.

Benching är, enkelt uttryckt, är när man gillar någon och spenderar mycket tid med sin dejt men inte vill definiera relationen. Man håller personen man dejtar på sträckbänken.

Caspering - en "vänligare" variant av ghosting. Den du är intresserad av tar lång tid på sig att svara, svarar fåordigt och utan engagemang och kanske inte heller föreslår att ni ska ses eller liknande. Helt enkelt inte för relationen framåt, men å andra sidan inte heller helt avslutar den.

Breadcrumbing - du får bara småsmulor av den andres uppmärksamhet. Den andre fortsätter att ge dig ett hopp om att ni ska bli ett par eller fortsätta dejta, men det händer inte så mycket mer. Lite likt caspering men breadcrumbing är mer manipulativt.

Källa: Urban Dictionary, Refinery29"

Det här handlade ju inte bara om avslut, men om dåliga, kortare relationer. 
Svar på tråden Ärliga uppbrott