• Anonym (Alfhilda)

Ärliga uppbrott

Det går inte att göra slut utan att nån blir sårad även om man faktiskt är överens om att gå isär. Det kan vara själva beslutet ATT göra slut som gör ont. 

Grejen är väl att undvika att vara en skitstövel och inte peta för mycket i självklara saker. Man behöver inte smeta in det i ansiktet varför man gör slut. 

Ibland är det bäst att låta bli att säga något mer än att man vill avsluta. 

Att en person ställer motfråga och blir ledsen har väl oftast mer att göra med att den tror att det är ett misstag, att man inte hörde rätt osv och att dom vill ha en förklaring för att på studs kunna ändra sig och kunna stanna kvar. Överlevnad helt enkelt. 

• Anonym (Alfhilda)

Ingen vill vara The bad guy som gör slut och ses som skitstöveln, alla vet hur ont ett avslut gör, alla vet hur det känns att bli dumpad och det är väl därför väldigt många försöker vara empatisk och göra det bästa möjliga av situationen. Men man får inte fastna i fällan och bli allt för geggig och på nåt sätt idiotförklara sin partner...

Jag har upplevt en del tuffa avslut som dumpad och jag har själv tagit initiativ till skilsmässa. Det som för min del bara gjorde mig mer sårad och förbannad var dom gångerna avsluten blev fegt geggiga och bara gav upphov till mer frågor och ännu fler luddiga förklaringar. I nåt slags försök att vara empatisk. Det blev för mig bara som om jag var 4 år och fick skäll för att jag kissat på mig... Jag kände mig så nedvärderad. 

Man kan vara schysst och göra slut på samma gång. Ge inte fler förklaringar än du själv kan stå för. Sen är resten upp till den som blir lämnad. 

Jag var ärlig mot min exman och sa att jag orkar inte mer, nu har jag kämpat så länge för någon förändring men jag känner inte att jag får nån respons. Nu går jag innan allt blir så mycket värre. Han visste så väl vad detta handlade om och kunde inte säga så mycket om det.

Vuxna människor har inte ansvar för hur motparten väljer att agera på ett uppbrott. Hur snäll man än försöker vara så kan det ändå bli skitmegafel när det sjunker in. Vi kan aldrig veta på förhand hur nån reagerar på att bli dumpad. 

Svar på tråden Ärliga uppbrott