Inlägg från: Anonym (Lidingöfödd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lidingöfödd)

Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!

Dwarfairy skrev 2023-04-19 08:57:53 följande:

Tack för alla konstruktiva och hoppingivande svar! Det låter som att det finns många trevliga områden att bo i därute!

Ska kanske förtydliga att ?klass? för mig i stort inbegriper ett sätt att vara; fostran, värdighet, självrespekt och integritet - snarare än pengar eller inkomst.

Man förlorar inte sin fostran för att man förlorar pengar, och man får naturligtvis inte ett visst sätt att vara för att man plötsligt vinner 300 milj kr. Som exempel. Inkomst är något flyktigt. 

Blir lite konfunderad över hur du definierar klass. 
    Här ovanför verkar du ha missat väsentliga delar i överklassbegreppet. Vilka uppfyller du, enligt dig själv, för att tillhöra överklassen? 
    Dwarfairy skrev 2023-04-19 12:56:06 följande:

Tack Anonym, ej PK! Du får gärna utveckla dina resonemang - kanske är vi något intressant på spåren? 

Jag instämmer helt i vad som sagts om äldre tiders/traditionell arbetarklass, och att denna grupps värderingar på många sätt stämmer överens med den traditionella svenska överklassens. På detta sätt har dessa båda grupper gemensamt byggt Sverige.

Håller även med vad gäller många nyrika och deras barn. En del är oerhört vulgära. Kan också gälla modern obekymrad medelklass, s k Svenssons.

På vilket sätt har den breda medelklassen "byggt Sverige" mindre än över- och arbetarklass? 
  • Anonym (Lidingöfödd)
    Dwarfairy skrev 2023-04-19 18:23:01 följande:

Uppföljande kommentarer;

Att fullt ut definiera klass är naturligtvis mycket svår, det kräver minst ett par böcker - jag måste lämna detta utanför tråden. För mig handlar det ytterst om hur man är och hur man för sig - om vi pratar om begreppet överklass. Bildning, hur man talar till andra osv osv. Ytterst härrör detta från att man i något skede tillhört någon form av elit som har styrt ett samhäll. Intressant nog har även den svenska traditionella arbetarklassen, eller individer ur den, också, med samma egenskaper tagit makt över Sverige. Men nu pratar vi arv och processer sedan hundratals år - det är inte helt raka linjer fram till dagens datum för alla inblandade.

Den noggranne läsaren ser att jag inte skrivit att jag nödvändigt ÄR överklass, utan att jag är uppväxt bland överklass. Och det är denna eventuella kulturkrock som nu är aktuell.

Nej, jag läste inte slarvigt och bad inte om en fullständig redogörelse av klassbegreppet. Jag uppfattade din trådstart "integrerad överklass" som att du talade om dig själv men du syftade på någon annan? Du tillhör alltså inte överklassen? Det hade varit intressant om du kunde vara lite mer transparent i vad du själv definierar dig som och på vilka grunder, om nu rubriken inte riktigt stämmer, när man ska besvara din frågeställning. Är du övre medelklass? 
    Dwarfairy skrev 2023-04-19 12:56:06 följande:

Jag instämmer helt i vad som sagts om äldre tiders/traditionell arbetarklass, och att denna grupps värderingar på många sätt stämmer överens med den traditionella svenska överklassens. På detta sätt har dessa båda grupper gemensamt byggt Sverige.

Håller även med vad gäller många nyrika och deras barn. En del är oerhört vulgära. Kan också gälla modern obekymrad medelklass, s k Svenssons.

Varför "nonchalerar" du medelklassens inflytande över samhällsbygget i din "historieskrivning"? Det låter inte särskilt påläst.

I ett "traditionellt medelklasshem" finns det ingen större skillnad på den slags artighet och fostran det refereras till som en dygd i arbetar- och överklasshem, det är snarare en kultur- och generationsfråga. "Svensson", har i och för sig fått en ganska spretande betydelse sedan det myntades, som alltifrån den ursprungliga som medelsvensken med ett genomsnitt av antal barn, inkomst etc, till lite raljerande "typiskt svenskt" så du är lite snävt ute och inte helt rätt på det med din definition. 
  • Anonym (Lidingöfödd)
    Dwarfairy skrev 2023-04-19 21:43:14 följande:

Lidingöfödd - dessa ämnen är ingen exakt vetenskap inom vetenskapen heller, på det sättet. Det handlar mycket om tolkningar, subjektiva upplevelser osv. Men någonstans måste man få till generaliseringar och mönster. Vi kan också ha olika uppfattningar. Det går bra.

Det behöver du inte tala om för mig men rena felaktigheter i dina generaliseringar måste du ändå tåla att man påpekar för dig. Synd att du inte tål diskussionen som följer på det och att det blir tydligt att du tagit i lite väl när du kallar dig överklass i trådstarten. Helt subjektiva kategoriseringar av klass är inte förenligt med verklighetens klassbegrepp, utan snarare att klass inte har samma definitioner som förr och är på en mer glidande skala. 

Varför vill du inte svara på vilka klassmarkörer (förutom utbildning, fostran och ett visst kapital att köpa boende för) som är "dina"? Är du medelklass eller övre medelklass, om du nu backat från att du är "integrerad överklass"? 
  • Anonym (Lidingöfödd)
    Dwarfairy skrev 2023-04-20 11:06:39 följande:

Spännande med så många tolkningar av klassbegreppen! 

Lidingöfödd - som du ser är inte alla överens om begreppen eller innehållet, och det är ju som sagt inte vetenskapen heller. Markörer upplevs olika osv. Men vi  kan som tur är ändå resonera i stora drag.

Du får läsa det inledande inlägget som det är. Alla formuleringar är sanna och jag har inte backat från något. Jag kommer dock inte dela med mig av ytterligare uppgifter om mig som person då jag vill försvåra identifiering - och om du vill delta i diskussionen så kan du naturligtvis hitta bidrag utan att veta vem jag är. 

Mina frågor är enkla; är det beskriva beteendet normalt bland s k vanliga människo, kan det ha med klass eller bostadsort att göra? Dessa frågor går utmärkt att resonera kring utan att veta vem jag är. Antingen tycker du att grannarna verkar normala, eller så har du en åsikt åt något håll. 

Lite OT är ok, men det är ju ingen utredning av mig vi gör. Mina generaliseringar får vara mina fördomar, eller min uppfattning om klass. Du kan ha en annan, och luta dig mot annan data. Om du vill.

Det är lite skojigt ändå att du tycker att jag måste tagit i, helt utan att veta vem jag är.

Kan du inte beskriva din egen bakgrund? Komplettera med personnummer så att vi kan göra en egen analys. Om du tycker att det har betydelse för tråden. Du förstår min poäng. 

Naturligtvis ser inte alla definitioner ut som förr, men inte heller förr var alla överens. Klass är också en fråga om identifiering, om var man fungerar och känner sig hemma. Osv. Komplext. 

Vilken information är det du känner att du behöver för att kunna delta i tråden på ett bra sätt? 

Oj, vad du blev kränkt! Ja, du låter märkligt obildad om begrepp. Den påstådda bildningen lyser med sin frånvaro i dina inlägg. De objektiva definitionerna av samhällsklasser är mer relevanta att utgå från pga frågeställningarna i din trådstart, än dina hemmasnickrade varför du får invändningar och frågor om dina "idéer". När du har så mycket fel om begreppen blir det givetvis en del av diskussionen, eftersom ditt eget diskussionsunderlag är (dina felaktiga uppfattningar om) klass kopplat till underliga, oförskämda grannar.

Min bakgrund är ganska lik det sextiotalist skrev, eftersom du tycker det är relevant. För övrigt har du fått en mängd svar från användare som verkar ha lite bättre koll på klassbegreppet att du helt enkelt haft konstiga grannar, oberoende av klasstillhörighet. Det håller jag förstås med om.

Eftersom du först berättade att du är överklass, men när du blir ifrågasatt på din definition plötsligt inte är det, är det något slags skam i vägen för att du sedan definierar om dig för oss i tråden? Det är ju du som vill diskutera klass, dig själv och grannar. Förstår inte varför det skulle vara så hemligt när du skrivit en så svulstig inledning om olika markörer, högt och lågt. 
  • Anonym (Lidingöfödd)
    Dwarfairy skrev 2023-04-20 13:00:24 följande:

Lidingöfödd - jag är inte kränkt, jag förstår bara inte din poäng, vart du vill komma, eller vad dina s k svar ska syfta till.

Jag förstår dig nu som att din uppfattning är att klass helt saknar betydelse i situationen - och då hade det ju räckt som enda svar; en del enstaka individer är konstiga, det finns inga mönster. Ett potentiellt svar, för den som har omvänd uppfattning, hade ju varit att dessa individer beter sig helt normalt och att det är jag som har onormalt höga förväntningar på andra - ett svar jag fått i verkliga livet, och då tyckte var underligt.

En förklaring till sådana onormalt höga förväntningar skulle kunna vara den egna bakgrunden, livserfarenheten eller  - det för en del mycket känsliga otäcka ordet - klasstillhörigheten. En (1) förklaring. 

Nja, inte riktigt. Min välgrundade uppfattning är att ett minimum av vanligt hyfs och uppförande (dvs raka motsatsen till dina avgrundslika grannar) inte är reserverat eller specifikt för någon samhällsklass. Du beskriver ju ett röj utan dess like som brukar vara symptom på någon bakomliggande misär, om den nu inte är uppenbar och visar sig den med. 

Det är annars i detaljerna som uppförandekoder för olika samhällsklasser och sociala grupperingar skiljer sig åt. Det borde du känna till, bl.a om du är van vid överklassens manér. Vad är det för isolerad, oerfaren och lite tappad person som gett dig så märkligt svar om "höga förväntningar" när grannarna du haft och har är i kategorin "köra crossmoppe över andras gräsmattor"? Det låter nästan som att en släkting till Marie-Antoinette isolerat sig i din västra flygel och drar en högdragen suck över något obildbart och exotiskt. Är det densamma som satt griller i ditt huvud att ordet "klasstillhörighet" skulle vara "otäckt och farligt"? (Själv tycker jag det är väldigt intressant att diskutera klass). 

Du behöver inte vara orolig för att numera kalla dig "medelklass" när du tydligen backat från att du tillhör den smala överklassen, men jag förstår motståndet då du felaktigt trodde det var synonymt med "Svensson" och ett ganska tölpaktigt, oförfinat beteende. Att omvärdera felaktiga uppfattningar och tillägna sig ny kunskap är inget någon klass är utesluten från.
Svar på tråden Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!