Dwarfairy skrev 2023-04-20 11:06:39 följande:
Spännande med så många tolkningar av klassbegreppen!
Lidingöfödd - som du ser är inte alla överens om begreppen eller innehållet, och det är ju som sagt inte vetenskapen heller. Markörer upplevs olika osv. Men vi kan som tur är ändå resonera i stora drag.
Du får läsa det inledande inlägget som det är. Alla formuleringar är sanna och jag har inte backat från något. Jag kommer dock inte dela med mig av ytterligare uppgifter om mig som person då jag vill försvåra identifiering - och om du vill delta i diskussionen så kan du naturligtvis hitta bidrag utan att veta vem jag är.
Mina frågor är enkla; är det beskriva beteendet normalt bland s k vanliga människo, kan det ha med klass eller bostadsort att göra? Dessa frågor går utmärkt att resonera kring utan att veta vem jag är. Antingen tycker du att grannarna verkar normala, eller så har du en åsikt åt något håll.
Lite OT är ok, men det är ju ingen utredning av mig vi gör. Mina generaliseringar får vara mina fördomar, eller min uppfattning om klass. Du kan ha en annan, och luta dig mot annan data. Om du vill.
Det är lite skojigt ändå att du tycker att jag måste tagit i, helt utan att veta vem jag är.
Kan du inte beskriva din egen bakgrund? Komplettera med personnummer så att vi kan göra en egen analys. Om du tycker att det har betydelse för tråden. Du förstår min poäng.
Naturligtvis ser inte alla definitioner ut som förr, men inte heller förr var alla överens. Klass är också en fråga om identifiering, om var man fungerar och känner sig hemma. Osv. Komplext.
Vilken information är det du känner att du behöver för att kunna delta i tråden på ett bra sätt?
Oj, vad du blev kränkt! Ja, du låter märkligt obildad om begrepp. Den påstådda bildningen lyser med sin frånvaro i dina inlägg. De objektiva definitionerna av samhällsklasser är mer relevanta att utgå från pga frågeställningarna i din trådstart, än dina hemmasnickrade varför du får invändningar och frågor om dina "idéer". När du har så mycket fel om begreppen blir det givetvis en del av diskussionen, eftersom ditt eget diskussionsunderlag är (dina felaktiga uppfattningar om) klass kopplat till underliga, oförskämda grannar.
Min bakgrund är ganska lik det sextiotalist skrev, eftersom du tycker det är relevant. För övrigt har du fått en mängd svar från användare som verkar ha lite bättre koll på klassbegreppet att du helt enkelt haft konstiga grannar, oberoende av klasstillhörighet. Det håller jag förstås med om.
Eftersom du först berättade att du är överklass, men när du blir ifrågasatt på din definition plötsligt inte är det, är det något slags skam i vägen för att du sedan definierar om dig för oss i tråden? Det är ju du som vill diskutera klass, dig själv och grannar. Förstår inte varför det skulle vara så hemligt när du skrivit en så svulstig inledning om olika markörer, högt och lågt.