Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!

PH76 skrev 2023-04-19 14:37:59 följande:
    Att vi de senaste 20-25 åren har fått otroligt mycket mer problem i Sverige är jag helt enig i. Men vi är långt i från att gated communites skulle vara vanliga, de existerar i stort set inte om man inte räknar innergårdarna i centrala Stockholm och Göteborg, men de har ju alltid funnits. Inte heller är det jättestora problem i villaområden i prisklassen 10-25 miljoner, men det händer givetvis att det kommer gäng ifrån sämre områden och stökar, detta i olik utsträckning beroende på vilka områden man har närliggande.

Vad jag stör mig på är att så många inte kan hålla en saklig debatt utan att fatalt överdriva åt det ena eller andra hållet.
    Hur vanligt det är vet jag inte men det finns ett sådant område i Malmö och fastigheten mitt över (fortfarande Malmö) har inhängnat med rejäl grind  (hyresrätter) och staket 
  • sextiotalist
    Dwarfairy skrev 2023-04-20 07:19:03 följande:

Villaägare - så kan det absolut vara! 

Ju mer jag tänker på detta så framstår just medelklassen eller Svensson som ett problem; det är en grupp som även saknar historisk förankring, eget traditionellt sätt att vara osv då den inte funnits speciellt länge. Det är också en grupp som omgärdas av relativt låga, eller bara lustiga krav; man får vara lite som man vill, vilket inte alltid blir helt lyckat, man fostras inte under kravet om varken strikt hederlighet (tänk äldre tiders fattig men inte smutsig), eller krav på att kunna leda samhället och dess institutioner utan spelar hellre paddel, golf eller dricker rosévin framför tv:n och obildade program som melodifestivalen, medan barnen tillåts supa sig fulla och bete sig illa på okänd plats och med vänner man inte vet något om. Man godtar eller uppmuntra att barnen väljer låtsasutbildningar som musik/idrott/media istället för att bygga förväntningar på riktig bildning eller utbildningar inom ekonom, juridik, språk osv. 

Det är ett virrvarr! 

Rent ut rena skitsnacket. Jag har delar av min bakgrund i övre medelklassen (en del av min släkt är adlig)  en annan gren kommer från den traditionella arbetarklassen. 
    Den bilden du beskriver om medelklassen är byggt på fördomar.
    Uppvuxen i en akademisk medelklass. Men har genom min uppväxt träffat många som tillhör övre medelklass.
    Där är det mer tolerans mot icke yrkesutbildningar på universitetetsnivå. Men däremot är det viktigare för de som har sina rötter i arbetarklassen att ha yrkesutbildning på högskolan.
    När jag pluggade så var t.ex civilingenjörsutbildningen en klassrese-utbildning. Innan dess lärare och sjuksköterska 
    Att läsa konst eller musik, nja. Det var något övre medelklass och överklassen kunde roa sig med.
  • sextiotalist
    Dwarfairy skrev 2023-04-20 11:06:39 följande:

Spännande med så många tolkningar av klassbegreppen! 

Lidingöfödd - som du ser är inte alla överens om begreppen eller innehållet, och det är ju som sagt inte vetenskapen heller. Markörer upplevs olika osv. Men vi  kan som tur är ändå resonera i stora drag.

Du får läsa det inledande inlägget som det är. Alla formuleringar är sanna och jag har inte backat från något. Jag kommer dock inte dela med mig av ytterligare uppgifter om mig som person då jag vill försvåra identifiering - och om du vill delta i diskussionen så kan du naturligtvis hitta bidrag utan att veta vem jag är. 

Mina frågor är enkla; är det beskriva beteendet normalt bland s k vanliga människo, kan det ha med klass eller bostadsort att göra? Dessa frågor går utmärkt att resonera kring utan att veta vem jag är. Antingen tycker du att grannarna verkar normala, eller så har du en åsikt åt något håll. 

Lite OT är ok, men det är ju ingen utredning av mig vi gör. Mina generaliseringar får vara mina fördomar, eller min uppfattning om klass. Du kan ha en annan, och luta dig mot annan data. Om du vill.

Det är lite skojigt ändå att du tycker att jag måste tagit i, helt utan att veta vem jag är.

Kan du inte beskriva din egen bakgrund? Komplettera med personnummer så att vi kan göra en egen analys. Om du tycker att det har betydelse för tråden. Du förstår min poäng. 

Naturligtvis ser inte alla definitioner ut som förr, men inte heller förr var alla överens. Klass är också en fråga om identifiering, om var man fungerar och känner sig hemma. Osv. Komplext. 

Vilken information är det du känner att du behöver för att kunna delta i tråden på ett bra sätt? 

Enkelt svar 
    Vanliga människor beter sig inte så, oavsett utbildning eller bakgrund. Individer kan bete så, oavsett bakgrund eller utbildning.
    Du har haft otur med dina grannar helt enkelt.
    Du blandar in klassbegreppet på ett ganska fördomsfullt sätt.
Svar på tråden Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!