Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!

Jag är bara förvånad att du tror att det har med inkomsten att göra. Allvarligt. 

Min första man och jag kanske hade lite övertro i människans godhet oavsett ekonomiska faktorer. Vi flyttade nämligen till Rågsved (problematisk söder-förort för alla som inte vet). Just det - vi hade också bott ett halvt år i Sköndal. 

Nu är inte jag uppvuxen här, jag är ifrån ett grannland och imigrerade till Sverige för kärleken skull. Och jag studerade igen, det passade inte så bra här, mannen hade en knaper lärarlön. Så vi bodde i lägenhet där i några år. Och det var blandat. Om jag ska uppskatta det grovt nu, så skulle jag säga att  90 % av familjerna där var trevliga och skötsamma, inget att klaga på. Övriga 10 % kanske gapade i tvättstugan eller spann intriger, men det hände inget som vi verkligen skulle haft besvär av. Inget. Vi bodde där i 6 år.

Sedan flyttade vi till Tyresö, till radhus. Även där hade vi inga konflikter med grannarna, förut att det äldre paret brevid oss skrev lappar om leksaker i deras häck. Det brukade hålla sig på en sån nivå. Lite oväsen av barn får man förstås tåla. 

Däremot hade vi en negativ upplevelse med en överklass-familj också. Min dotter åkte med en kompis till deras hus på Mallorca. Sedan fick de skicka hem henne i förtid, för att hon inte stod ut. Hon bara sa att de är psykopater. Stämningen mellan olika familjmedlemmar var väl dålig.

Men generellt - människor är individer. 
  • AndreaBD
    Dwarfairy skrev 2023-04-19 08:57:53 följande:

Tack för alla konstruktiva och hoppingivande svar! Det låter som att det finns många trevliga områden att bo i därute!

Ska kanske förtydliga att ?klass? för mig i stort inbegriper ett sätt att vara; fostran, värdighet, självrespekt och integritet - snarare än pengar eller inkomst.

Man förlorar inte sin fostran för att man förlorar pengar, och man får naturligtvis inte ett visst sätt att vara för att man plötsligt vinner 300 milj kr. Som exempel. Inkomst är något flyktigt. 

Nåja, jag vet inte om du är medveten om att just "arbetarfamiljer" brukade (det finns ju inte såna klasser längre egentligen) vara ganska noga med att sånt som du beskriver - artighet, självrespekt och integritet? Det är absolut inte överklassens privileg. 

Sedan tänkte jag på att jag faktiskt har sett fenomenet av nyrika familjer vars barn kan bete sig hemskt. Jag har haft såna ungdomar som elever. Det var då familjer som inte värderade utbildning - eller hyfs, artighet, osv. - utan det var bara pengar som räknade. De ungdomarna tyckte att de ändå ska jobba i pappas företag, så ingen utbildning behövdes och de kunde behandla andra människor hur som helst också. 
  • AndreaBD
    Anonym (ej PK) skrev 2023-04-19 12:40:53 följande:

Ok, jag vet att jag inte är särskilt PK nu, men jag anser att TS har rätt i mycket.

Det är alltid svårt att vara objektiv i ett forum, det krävs ofta att man måste acceptera vissa generaliseringar för att överhuvudtaget kunna skriva i ett forum.
    Men generellt då, om jag låter bli att märka ord, så ligger det en hel del i TS beskrivning.
    Jag och mig närstående har själv upplevt liknande saker, har lite samma känslor och erfarenheter. Bland mina arbetskamrater och i vår närhet har flera också motsvarande erfarenheter.
    Detta alltså rent generellt då, utan att märka ord och när jag väljer att resonera om saken i stället för att försöka finna fel på TS och i trådstarten.

Jag tycker att flera av inläggen i tråden tyder mera på en strävan att vara PK än att vara objektiva, hellre blunda för och förneka problemen än att resonera om dem.
    Framförallt tycker jag att det framgår att vissa inte vill förstå problematiken som TS försöker beskriva i sin trådstart utan snarare väljer att föra in resonemanget på helt andra saker och väljer att söka fel.

Många reagerar med ryggmärgen mot sådant som TS försöker beskriva för det är inte PK för dem att resonera om sådana problem. Sannolikt väljer dessa också, på ungefär samma grund, förneka och blunda för de samhällsproblem som vi har valt att dra på oss i Sverige. Det är nog ofta samma grupperingar som väljer att förneka och blunda för alla de samhällsproblem som inte anses vara PK att resonera om.

Visserligen, jag förnekar inte heller att vissa saker nästan bara handlar i ekonomiskt svaga stadsdelar. Men då pratar vi om att gäng skjuter på varandra eller att någon smäller en handgranat eller liknande i en port. Det är ganska nya fenomen dock. 

Men det som TS beskrev var ju snarare grannar som stör andra på alla sätt som man kan tänka sig, använder trädgården som bilverkstad eller party location. Grävmaskiner, ungdomar i ens egen trädgård, oväsen kl. 6 på morgonen? Och där kan jag ärligt säga att jag inte har sett sånt i de mer utsatta områden heller. 

Vår granne har iofs också haft en båt i trädgården, men det har vi inte stört oss på. Däremot hade en granne anmält oss för färgen på huset. Ja, det var ett ljust lila på halva huset, resten är vit. Som tur var så var kommunen på vår sida. 
  • AndreaBD
    Anonym (ej PK) skrev 2023-04-19 12:44:08 följande:
    Jag själv, mig närstående och arbetskamrater har erfarenheter bl a från Stockholm/Mälardalen och Göteborg, och från flera mindre städer i Sverige.
    Om jag återigen vågar generalisera så är min erfarenhet, mitt intryck är, att problemen oftare är större ju närmare Stockholm man kommer.
    Min erfarenhet är att i andra städer är problemen ofta knutna till vissa geografiska områden, som är relativt enkla att välja bort. Särskilt tydligt i de flesta städer som är utanför storstadsområdena.
    Det är ofta bara ett eller några få bostadsområden som man måste undvika. Dock uppenbarligen väldigt stora problem i just dessa områden, problem som alltså inte är knutna till bara Stockholmsområdet.
    Men närmare Stockholm är problemen betydligt mer utbredda, problemen finns spridda lite här och var, också i villaområden (10-25 mkr) som jag skulle kunnat inbilla mig borde vara relativt problemfria. Generellt så tror jag att grannsamverkan, och grannsämjan, också är sämre.
    Att problemen i Stockholm är uppenbara och utspridda visar sig väl också genom att "Gated Community" har börjat bli vanligt och kan förväntas bli väldigt mycket vanligare under kommande år.

Det verkar också finnas lite av en ny rörelse, det börjar bli allt vanligare, att barnfamiljer rent geografiskt väljer att flytta bort från dåliga skolor och bort från samhällsproblemen.
    Men det är inte de områdena som TS pratar om. Det är Tensta, Rinkeby, Visättra, Södertälje, osv. Min man bodde i Rinkeby några år, och tyckte det var jättetrevligt där. Det tyckte många. Det har förändrats. Tidigare var det folk från olika länder och det var varierat och trevligt. Numera har det bildats små parallelsamhällen. Man kan se ett gäng unga män av samma ursprung hänga i centrum där. De håller koll på att inga kvinnor (ifrån deras land) visar sig där.  Även i Kista centrum har jag märkt liknande. Sånt är otrevligt, och det visar att man ska försöka förhindra att det är alltför många från samma land på samma ställe. Det verkar vara ett hinder mot integration. Men, det är klart, de måste ju också ha viljan att integrera sig.
  • AndreaBD
    Anonym (ej PK) skrev 2023-04-19 13:26:53 följande:
    Men jag skrev ju t ex om:
    villaområden (10-25 mkr) som jag skulle kunnat inbilla mig borde vara relativt problemfria.
    och t ex om 
    "Gated Community"

Hur får du det till att jag skrivit om de områden som du nämner? Har du ens läst det du citerar?
    Du behöver väl inte vara otrevlig för det! Jag missförstod det där med gated community, trodde det var de dåliga områden. Men nu kommer jag ihåg att det är tvärtom. De rika låser in sig... .
  • AndreaBD
    Anonym (ej PK) skrev 2023-04-19 15:33:56 följande:
    Jag menade absolut inte vara otrevlig.
    Men jag förstår kanske att du kunde välja att ta det så. Jag upplevde det som att du märkte ord, men nu efter din förklaring förstår jag att du bara helt missförstod och trodde precis tvärtom mot det jag skrev. 

Jag för min del ser absolut inte Gated Community som att de rika låser in sig, utan tvärtom.

Den som tror att det handlar om att de rika vill låsa in sig den har bara valt att okritiskt gå på någon verklighetsfrånvänd propaganda.

Tvärtom handlar det alltså om att den samhällsutveckling, de samhällsproblem, som vi i Sverige har valt att dra på oss skapar ett behov av att låsa ute de element som står för dessa problem, de som hotar säkerheten för de som bor i ett område.

Ingen vill frivilligt låsa in sig själv, vare sig fattig eller rik.
    Jag vågar lova att alla som själva får välja skulle hellre föredra att leva öppet och skulle hellre föredra leva i ett samhälle där det inte fanns några behov av att låsa någon ute.

Men med de samhällsproblem vi nu har i Sverige så uppstår ett jättestort behov av att skydda sig själv, sina barn och sina tillhörigheter.
    Det är detta skydd, att låsa ute sådana element, som skapar behovet av Gated Community, eller motsvarande sätt att bo.

De Gated Communities, eller motsvarande, som nu uppstår, och som i ännu större utsträckning kommer uppstå i framtiden, är inte i huvudsak rika områden utan det är i större utsträckning ganska vanliga villakvarter där kvarterets innevånare väljer att köpa ut mark, gator, gatubelysning och infrastruktur från kommunen, för att äga dem och sköta dem själva i egen regi.
    Och för att bättre kunna ansvara för sin egen säkerhet, sätta upp egen belysning, stängsel, övervakningskameror, hyra in väktarbolag, etc.

Kommunerna brukar ofta se detta som en win win-situation då kommunen får in nytt kapital när man säljer sin mark och sin infrastruktur och får dessutom minskade kostnader för kommunen när kvarterets innevånare själva betalar för för drift och underhåll.
    (Kommunen får alltså loss pengar som är nödvändigt för att betala för att hantera kriminaliteten och den extremt dyra samhällsutvecklingen som vi har valt att dra på oss...).

Men självklart ska ju dessa innevånare också få lägre skatt när kommunen slipper betala för investeringar, underhåll, sophämtning och mycket annat.

Gated Community, och motsvarande, handlar alltså om att de skattebetalande medborgarna känner sig tvingade att skydda sig och sina nära genom att låsa ute kriminalitet och de element som står för samhällsproblemen.
    Det handlar INTE om att några rika skulle ha en egen önskan att låsa in sig.
    Jo, jag vet. Att de inte VILL låsa in sig. Det var bara en snabb, lite slarvig förklaring för att visa att jag har förstått nu. Jag har ju hört det förut, men av nån anledning blandade jag ihop det med parallelsamhälle nu.

Jag ser dock inte riktigt att det skulle finnas såna. I innerstan i Stockholm finns det några bostadområden där man inte kommer in i huset, via innergård, utan att låsa upp en grind, men det är ju äldre hus, då är det ganska oklart varför de byggdes så. 

Jag vet också att folk i vissa villaområden själva patrullerar som en slags milis. Även där jag bor. Och jag tycker inte riktigt om det heller. Det är ofta folk som inte är svenskar heller. Här är det en polsk granne som har mobiliserat några landsmän som inte ens bor här. Jag tror inte riktigt på det. Hellre håller vi ögonen öppna och om vi ser någon liten förändring som kan vara bovar som har markerat för att komma tillbaka dit, så tar vi bort det direkt. 
  • AndreaBD
    Dwarfairy skrev 2023-04-20 07:19:03 följande:

Villaägare - så kan det absolut vara! 

Ju mer jag tänker på detta så framstår just medelklassen eller Svensson som ett problem; det är en grupp som även saknar historisk förankring, eget traditionellt sätt att vara osv då den inte funnits speciellt länge. Det är också en grupp som omgärdas av relativt låga, eller bara lustiga krav; man får vara lite som man vill, vilket inte alltid blir helt lyckat, man fostras inte under kravet om varken strikt hederlighet (tänk äldre tiders fattig men inte smutsig), eller krav på att kunna leda samhället och dess institutioner utan spelar hellre paddel, golf eller dricker rosévin framför tv:n och obildade program som melodifestivalen, medan barnen tillåts supa sig fulla och bete sig illa på okänd plats och med vänner man inte vet något om. Man godtar eller uppmuntra att barnen väljer låtsasutbildningar som musik/idrott/media istället för att bygga förväntningar på riktig bildning eller utbildningar inom ekonom, juridik, språk osv. 

Det är ett virrvarr! 

Nja, jag tror det är mycket mer komplext än så. Att fler föräldrar inte längre förmedlar bra beteende och även värderingar till sina barn - jag tror det har varit en långsam utveckling av "folkhemmet". Barnen ingår i ett system där andra tar hand om dem, först på förskolan, sedan i skolan. Och då finns det föräldrar som lämnar det till skolan att uppfostra barnen. Vilket ju i regel inte fungerar så bra för att skolan inte ens har mandat att göra det. Allt för passiva och bekväma föräldrar, som ibland också tappar kontrollen, när barnen kommer i tonåren - det är ett problem.

Ett annat problem är att barn är så distraherade av all media och all input att de har svårt att fokusera på det som är viktigt. Den uppdelningen som du gör, stämmer dock inte riktigt överens med hur samhället ser ut. Utbildningar i språk brukar vara ganska bortkastade om man inte ska bli språklärare. Det är ett plus kanske, men det ger inte jobb i sig. Media däremot är ett viktigt område. Och IT, programmering, osv., är det området där man just får jobb lättast. 

Tyvärr så har man i skolorna också allt fler tonåringar som blir så skoltrötta - en del har särskilt svårt att fokusera också - där kan en "låtsasutbildning" vara det enda som funkar. Vem som helst klarar inte att läsa ekonomi eller juridik. Dessutom - om man gör något som man verkligen brinner för så kan man kanske göra något av det också. Det brukar ofta vara så.
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2023-04-20 09:23:43 följande:
    Rent ut rena skitsnacket. Jag har delar av min bakgrund i övre medelklassen (en del av min släkt är adlig)  en annan gren kommer från den traditionella arbetarklassen. 
    Den bilden du beskriver om medelklassen är byggt på fördomar.
    Uppvuxen i en akademisk medelklass. Men har genom min uppväxt träffat många som tillhör övre medelklass.
    Där är det mer tolerans mot icke yrkesutbildningar på universitetetsnivå. Men däremot är det viktigare för de som har sina rötter i arbetarklassen att ha yrkesutbildning på högskolan.
    När jag pluggade så var t.ex civilingenjörsutbildningen en klassrese-utbildning. Innan dess lärare och sjuksköterska 
    Att läsa konst eller musik, nja. Det var något övre medelklass och överklassen kunde roa sig med.
    Sant. Det är arbetarklassen som oroar sig om studier inte leder till jobb. Eller de som ändå har rötter i arbetarklassen så som jag. Jag har fortfarande svårt att förstå varför min dotter skulle läsa till master i sociologi när det inte ger bättre jobbmöjligheter än vanlig socionom-utbildning. Jag säger inget emot det - det är upp till henne - men jag hade nog inte gjort så.

Iofs så kommer jag antagligen läsa något mer när jag blir pensionär. Och jag har ju gått på kurs för att lära mig ännu ett språk. 

Musik och konst har traditionellt varit överklassens grej. Fast - musik - där finns det ändå en del eldsjälar som sedan jobbar med det också. Eller ungdomar med ADHD, som inte kan fokusera på annat, men som älskar just musik. Där kan det iofs också vara ett annat intresseområde. Huvudsak är att det finns ett stort intresse.
Svar på tråden Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!