Inlägg från: Anonym (konstigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (konstigt)

Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!

Jag blev lite irriterad på TS snack om överklass. Problem i Sverige beror ytterst sällan på klasskillnader. Det är väl bara på Familjeliv som man pratar om klasstillhörighet i någon större utsträckning? Brist på hyfs och respekt för andra finns absolut inom överklassen också.

Men, men...tänkte på en sak. Av någon anledning verkar det vara stor skillnad mellan norra och södra Stockholm. Förstår inte själv varför, men så är det. Märker det i mitt jobb och på vad kollegor säger. De flesta bor i Stockholm, eftersom jag jobbar där.

Själv bor jag i ett gammalt villaområde ca 2 km från centrum i en större stad utanför Stockholm. Här bor det mest akademiker. Troligen är vi till 99% medelklass i området med andra ord. Grannarna jobbar inom lifescience i större utsträckning än vad som kan vara normalt i ett villaområde (haha), är läkare, advokater, ekonomer, forskare eller liknande. Vanliga akademiker med andra ord. Relativt hög andel invandrare i form av forskare. Mest från Tyskland av någon anledning.  Det är mer prat om klimat än jag uppfattar att det är i en del andra bostadsområden och folk är generellt miljömedvetna. 

Husen kostar 7-15 miljoner skulle jag säga, blandat område med olika typer av hus. 

Det är världens trevligaste område! Familjärt på en lagom, inte påträngande nivå. De enda som stör lite är en rik familj där föräldrarna väldigt ofta är bortresta - deras ungdomar har poolparty i princip varje dag på somrarna. Får se hur det blir i år. 

Så nej, era upplevelser är inte representativa för så kallade vanliga människor som medelklassen ju består av. 

Svar på tråden Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!