Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!
Bor i villa i medelstor svensk stad. Vårt villaområde ligger fyra km utanför centrum nära vatten. Här kan man bo i radhus för fem miljoner. Liten villa för sex miljoner. Stor villa för åtta till tio miljoner. Alternativt jättestor villa med sjötomt för ca 20 miljoner. Några bostadsrätter finns också , men inga hyresrätter.
Här är det lugnt, nästan för lugnt, man kan höra en knappnål falla på dagarna. Jag jobbar mycket hemifrån och på dagarna är bara jag ute med min hund och ett fåtal mycket lugna och trevliga och artiga pensionärer. Över påsken var det inte en människa hemma, totalt öde. Min man och jag kände oss extremt udda som var kvar i stan och firade påsk. Det är samma på sommaren, folk köper dessa fina hus men är knappt här och man ser sällan människor i trädgårdarna. Ingen mekar eller hugger ved, de flesta har städfirma , många har trädgårdsfirma och de flesta larm.
Kring studenten kan man bli lite störd, då kan studentfesterna bli lite högljudda, annars är det superlugnt .
Vi som bor här är akademiker, företagare och före detta elitidrottare. Akademiker bor i de minsta husen, företagarna i de största och elitidrottarna i de allra finaste husen.
Idrott är vad alla ägnar sig åt, hela tiden. Mina barn tyckte det var lite jobbigt för min familj har inga idrottsgener, även om vi självklart motionerar. Här spelar ungdomarna fotboll i akademilag. Handboll på toppnivå, ishockey , simning, friidrott, slalom, segling , allt möjligt. De flesta ungdomar i området verkar vara extremt framgångsrika i någon idrott och coachas och sponsras intensivt av välbeställda föräldrar.
Det dricks en hel del alkohol under ordnade former men jag tror inte att så många använder droger, men vad vet jag, jag blir inte bjuden på festerna bland de rika företagarna i jättehusen. Men bland akademikerna , vi är ingenjörer, läkare, lärare , jurister, ekonomer och sjuksköterskor och jag tror inte att droger är vanligt bland akademikerna.
Så lever man i ett välbeställt villaområde i en mellanstor svensk stad.