• DPC89

Låst i ett annat land med mitt barn.

Jag och min partner har varit ihop i många år. Vi flyttade ihop ca 8 år sen och jag flyttade från Sverige till hans hemland. Det var aldrig något jag riktigt ville men gjorde det då jag ville vara med honom fast jag gjorde det tydligt att jag inte ville stanna, göra det ett permanent boende. Nu har tiden gått och vi har nu ett barn tillsammans. Innan hen föddes bestämde vi att hen skulle gå i förskolan här i Sverige när hen fyller 2. Anledningen jag vill flytta tillbaka till Sverige är för att vi är så ensamma här. Han har en liten familj som bor några minuter bort men vi knappt träffar dom. Det finns inga kusiner här hen kan leka med och inga vänner har vi som har barn heller. Däremot har jag en stor familj i Sverige som är en enorm stöd för mig och som verkligen ger hen en sån enorm kärlek som dessvärre inte är densamma hon får här. Nu när det börjar närma sig att hen fyller 2 så börjar han visa att han inte vill flytta. Vi hade alltid planerat att han skulle försöka bo i Sverige redan innan vi hade barn men framförallt nu när vi har barn så hade vi spikat att hen skulle gå i förskolan i Sverige. Han vet att det finns mer positivt än negativt för oss i Sverige då här i hans hemland så är vi ensamma och han har ingen 'jobb karriär' här som stoppar honom från att försöka pröva på något nytt. Mina känslor för honom har nu också ändrats då jag känner att han ljugit om att komma till Sverige samt att han inte riktigt är den pappan jag trodde han skulle vara. Jag vill tillbaka till Sverige men vad kan jag göra? Känner mig verkligen så låst, så fast. Jag behöver verkligen min familj, mina systrar och hen behöver sina kusiner.... Skulle uppskatta råd, kanske någon annan har befunnit sig i liknande situation. Tack. 
  • Svar på tråden Låst i ett annat land med mitt barn.
  • Anonym (Ny approach)

Kan det vara så att din man känner att du nedvärderar hans familj när du pratar på om hur kärleksfull och viktig din familj är och hur mycket bättre ert barn får om ni bor nära dem? Ditt barn skulle ju mycket väl kunna få ett bra liv i England.

Går ert barn på förskola? För det är ju svindyrt i England och kanske kan användas som ett större argument till flytten än att din familj är bättre än hans.

• DPC89

Han pratar inte svenska, har aldrig verkat så intresserad att lära sig. Nedvärderar hans familj? Det gör jag verkligen inte. Står dom nära men dom bor några minuter bort men kommer aldrig och besöker oss. 

• Anonym (zorba)
    Anonym (Alice) skrev 2023-04-18 17:40:06 följande:
    Kanske över sommaren då? Att du åker på ett långt sommarlov som av någon oförutsedd anledning blir lite längre och lite längre och helt plötsligt är ert barn skattskrivit i Sverige och inskriven på en förskola (som ni ju var överens om).

Han har lovat och lovat, men håller inte vad han lovar. Vill du verkligen hem så är det upp till dig.
    Fast jag rekommenderar inte det här. Att lura någon på sitt föräldraskap är otroligt fult gjort. Han är faktiskt barnets pappa. Det är båda föräldrarnas problem att de inte kan komma överens. Man övertygar inte någon genom att bara sticka och sedan skriva in barnet på en förskola. Usch. 
  • Anonym (Narcissism)

Hej, du är en oerhört självisk människa helt enkelt (troligen din man också). 

1) Folk ändrar sig, han kanske inte längre vill bo i Sverige. Vet du att ca 50% av alla äktenskap där folk lovar varandra evig kärlekt och trohet går till skilsmässa fast de har lovat att göra så framför ingen annan än gud själv i en kyrka. Har du någonsin ändrat något du lovat?

2) Det är inte ditt barns behov du ser ut efter, DU, och DU enkom, vill flytta till Sverige av skäl för att DU ska må bättre, ditt barns mående skiter du helt i eftersom du är villig att ta barnet från den andra föräldern när all forskning säger att barn mår bäst att ha närhet till båda föräldrarna, inte dina släktingar.

3) Att du ens tänker på att kidnappa ditt barn istället för att respektera lagarna som är till för att skydda barnet från just sådant här säger vad du är för en person. Du är villig att låta barnet växa upp utan sin pappa för att DU vill bo närmre dina släktingar, så vidrig du är faktiskt.

4) Varför är DIN vilja mer värd än din mans vilja, eller ditt barns vilja att ha sin pappa i vardagen? Hela du dryper av narcissim/själviskhet fast du gärna spelar offer i denna situation. Du är inget offer, se till ditt barns behov av två föräldrar. 

Gå den lagliga vägen och går det inte lycka till med boendet utomlands, är ju bara 18 år.

• DPC89

Självisk? Jag har ändrat mitt liv, lämnat allt och konstant gjort allt han vill i över 10 år. Sa aldrig att planen var att sticka men ja, det känns som den enda utvägen ibland. Stämmer helt att det bästa för barn är ha både sina föräldrar men va händer när den ena föräldrarn inte verkar intresserad att umgås med sitt barn? Inte ger hen någon uppmärksamhet? Hur tror du det känns då att befinna sig i ett land där vi är ensamma och den enda vi har här och bor här för, inte ens verkar intresserad att vara med oss. 

• Anonym (zorba)
    DPC89 skrev 2023-04-19 09:54:48 följande:

Självisk? Jag har ändrat mitt liv, lämnat allt och konstant gjort allt han vill i över 10 år. Sa aldrig att planen var att sticka men ja, det känns som den enda utvägen ibland. Stämmer helt att det bästa för barn är ha både sina föräldrar men va händer när den ena föräldrarn inte verkar intresserad att umgås med sitt barn? Inte ger hen någon uppmärksamhet? Hur tror du det känns då att befinna sig i ett land där vi är ensamma och den enda vi har här och bor här för, inte ens verkar intresserad att vara med oss. 

Jag förstår att du är besviken och känner dig ensam, men det är ju ändå för barnets bästa att ha båda sina föräldrar i samma land. Det är tyvärr många som ändrar hela sitt liv för sin man/fru/sambo och sedan ångrar sig. Låt det bli en lärdom att inte göra samma sak igen för någon. Det är en bättre väg att försöka prata med honom ofta om det här och påverka honom. 

Bli inte desperat. 
  • Anonym (s)
    Anonym (zorba) skrev 2023-04-19 10:00:25 följande:
    Jag förstår att du är besviken och känner dig ensam, men det är ju ändå för barnets bästa att ha båda sina föräldrar i samma land. Det är tyvärr många som ändrar hela sitt liv för sin man/fru/sambo och sedan ångrar sig. Låt det bli en lärdom att inte göra samma sak igen för någon. Det är en bättre väg att försöka prata med honom ofta om det här och påverka honom. 

Bli inte desperat. 
    Men hon vill ju inte vara där????
  • Anonym (zorba)
    Anonym (s) skrev 2023-04-19 10:01:45 följande:
    Sant. Men det är nu inte bara hennes egen vilja som räknas, utan även mannens eftersom de har ett barn tillsammans. Man sätter sig i en jäkligt jobbig sits när man väljer att flytta utomlands med sina barn till sin makes/makas hemland. Det kan i många fall innebära att man inte kan flytta hem med sitt barn. Man kan bli tvungen att vänta tills barnet är vuxet. Det är jättejobbigt, jag förstår det. Men det är så det funkar. 

Har flera vänner här i Sverige som har samma problem (fast tvärtom, eftersom de vill flytta härifrån).
  • Ccplus
    Anonym (s) skrev 2023-04-19 10:01:45 följande:
    Han försöker bara hålla henne kvar där.. Det är såhär muslimerna är och jobbar...

TS Självklart ska du se till att flytta hem. Det är inte killen som bestämmer öht, utan han ska se till att mamman i familjen trivs och mår bra.. 
Svar på tråden Låst i ett annat land med mitt barn.