Nyfödd och barn i skola - behöver alla tips!
Hej
Det kommer att lösa sig och ge sig.
Har dock full förståelse att det känns lite överväldigande när allt är nytt...plus sömnbrist...
Det gör ju att man saknar marginaler att se lösningar...
Jag var mycket själv med barnen från att de var små fram till skolåldern på grund av makens jobb...hade lämningar, hämtningar och middag, läxor etc etc...Maken försvann innan de vaknat och dök sen upp när de var på väg att lägga sig...
Så allt låg på mig...
Planering och förberedelse är grunden...och en gnutta kreativitet och fantasi...
Förbered alla kläder för er alla kvällen innan och se till att dotterns väska är packad.
Förbered vagnen med sånt som behövs...
Om du ammar är ju maten med, annars ersättning, nåt att byta på, blöjor etc etc.
Ha ett tidsschema när allt senast ska ske.
När dottern ska väckas, när hon ska äta frukost, när tänderna ska borstas, när bebisen ska tas upp, byte av blöja etc etc.
Skriv upp alla avgångar
Om dottern är seg med frukost så kanske hon kan äta den på vägen. Gör det med fördel till nåt mysigt..
Min äldsta var sån, han behövde få vakna ordentligt innan...så vi gjorde en mysig grej av det. Han fick lite smoothie hemma och sen hade vi vår "smörgåsbänk" vid busshållplatsen där jag plockade fram frukost plus att han fick med sig en smörgås i stället för frukt.
På fredagar hade jag alltid lite extra, på lucia kanske en pepparkaka etc etc.
Blev en fin ritual istället för stress.
Glöm inte dig själv.
Packa gärna med nåt som du kan äta ihop med dottern och även kanske en kaffe/te/smoothie som du njuter av när dottern är avlämnad. Hitta nåt mysigt ställe i närheten och ta några minuter innan du åker hem.