• Yuppyupp

Nyfödd och barn i skola - behöver alla tips!

Nybliven tvåbarnsmamma känner sig aningen vilsen. Sambon ska tillbaka till jobbet nästa måndag och det innebär att jag måste se till att den äldre dottern lämnas på skolan på morgonen (hon är för liten för att åka själv). Vi har en nyfödd hemma på två veckor och jag kan inte se hur saker ska gå ihop. Ska jag väcka bebisen på morgonen för att mata innan vi går iväg? Ska jag försiktigt bära över bebisen till vagnen och hoppas att han inte vaknar och sedan bege mig av till skolan? Hur gör ni andra? Känns som bäddat för att dottern ska komma för sent varje dag och hon ska ju inte behöva lida. Kanske känns som en självklarhet för vissa, men just nu skapar den här frågan mycket stress hos mig. Någon som har några bra tips? Hur lyckas man få ihop allt när man knappt sovit under natten?

• Svar på tråden Nyfödd och barn i skola - behöver alla tips!
  • Anonym (Ann)
    Yuppyupp skrev 2023-04-17 20:57:26 följande:
    Nyfödd och barn i skola - behöver alla tips!

Nybliven tvåbarnsmamma känner sig aningen vilsen. Sambon ska tillbaka till jobbet nästa måndag och det innebär att jag måste se till att den äldre dottern lämnas på skolan på morgonen (hon är för liten för att åka själv). Vi har en nyfödd hemma på två veckor och jag kan inte se hur saker ska gå ihop. Ska jag väcka bebisen på morgonen för att mata innan vi går iväg? Ska jag försiktigt bära över bebisen till vagnen och hoppas att han inte vaknar och sedan bege mig av till skolan? Hur gör ni andra? Känns som bäddat för att dottern ska komma för sent varje dag och hon ska ju inte behöva lida. Kanske känns som en självklarhet för vissa, men just nu skapar den här frågan mycket stress hos mig. Någon som har några bra tips? Hur lyckas man få ihop allt när man knappt sovit under natten?

Gå upp i god tid och mata bebisen innan ni går iväg. Då behöver du inte oroa dig för det. Förklara sedan i skolan att ni inte fått några rutiner ännu.

Kan pappan ta med henne dit ibland, eller en annan förälder om hon har en klasskamrat i grannskapet? 

• Anonym (Morot)

Ofta vaknar ju barnet väldigt tidigt så då har man ju varit uppe ett tag.

lösningen är att förbereda kläder och packning kvällen innan, gå upp en timme innan stora barnet vaknar. Se till att mata lillan/lillen när stora äter. Sen ner i vagnen med bebis och ståplatta tilll vagnen där stora barnet sitter.

bebis somnar förhoppningsvis i vagnen, då går man hem och sover medan bebis sover i vagnen.

jag har tre barn, en bebis, en i skolan och en liten på förskola 15 min från skolan. Ibland är det gallskrik och kaos. Man får bara gardera sig. Bebis dör inte av att vara lite missnöjd i vagnen.

• Anonym (Mamma)

Varför kan inte pappan ta henne till skolan?

• Anonym (Mamma)

Hur gammal är dottern och vad är det hon är för liten för att åka själv, hur lång sträcka, bussbyte eller andra detaljer som är bra att veta?

• Anonym (Stina)

En nyfödd sover ju större delen av tiden och brukar ju inte direkt vakna av att man flyttar dom. Smart är ju att mata bebisen innan man går för att gardera sig och slippa behöva mata på vägen. Som någon skrev så första dagen för man gå upp väldigt tidigt. Men allt kommer falla på plats så småningom. Man förstår inte innan hur man ska kunna klara av ett till barn men det gör man. Jag har tre barn och det går att komma iväg till förskolan i tid. 

• Anonym (Planera)

Planera att lämna stora barnet ca 30 min innan skolstart.
    Då hinner du, amma, byta blöja eller torka kräk.
    Är skolan bara en promenad bort är det ju inte så jobbigt.
    Glöm inte att berömma hur duktig det stora barnet är.

• Yuppyupp
    Anonym (Mamma) skrev 2023-04-17 21:07:20 följande:

Hur gammal är dottern och vad är det hon är för liten för att åka själv, hur lång sträcka, bussbyte eller andra detaljer som är bra att veta?

Jag förstår! Hon är 8 år, men har lång resväg på 30 min med flera byten. Hon är dessutom ganska nervös av sig och absolut inte redo för kommunaltrafiken.
  • Yuppyupp

Tack snälla för alla tips! Känner redan att jag har mer kött på benen. hennes pappa kommer hämta varje dag, men börjar redan 5 på morgonen så lämning blir svår. Det är kanske bara som ni säger, planering och gardering som det innebär och om andra kan så kan nog jag :) 

• Yuppyupp
    Anonym (Planera) skrev 2023-04-17 21:16:05 följande:

Planera att lämna stora barnet ca 30 min innan skolstart.
    Då hinner du, amma, byta blöja eller torka kräk.
    Är skolan bara en promenad bort är det ju inte så jobbigt.
    Glöm inte att berömma hur duktig det stora barnet är.

Absolut! Skolan är dessvärre hela 30 min bort med både tunnelbana och buss. Himla opraktiskt :/
  • Anonym (S)

Hej
    Det kommer att lösa sig och ge sig.
    Har dock full förståelse att det känns lite överväldigande när allt är nytt...plus sömnbrist...
    Det gör ju att man saknar marginaler att se lösningar...

Jag var mycket själv med barnen från att de var små fram till skolåldern på grund av makens jobb...hade lämningar, hämtningar och middag, läxor etc etc...Maken försvann innan de vaknat och dök sen upp när de var på väg att lägga sig...
    Så allt låg på mig...

Planering och förberedelse är grunden...och en gnutta kreativitet och fantasi...
    Förbered alla kläder för er alla kvällen innan och se till att dotterns väska är packad.
    Förbered vagnen med sånt som behövs...
    Om du ammar är ju maten med, annars ersättning, nåt att byta på, blöjor etc etc.

Ha ett tidsschema när allt senast ska ske.
    När dottern ska väckas, när hon ska äta frukost, när tänderna ska borstas, när bebisen ska tas upp, byte av blöja etc etc.
    Skriv upp alla avgångar 

Om dottern är seg med frukost så kanske hon kan äta den på vägen. Gör det med fördel till nåt mysigt..
    Min äldsta var sån, han behövde få vakna ordentligt innan...så vi gjorde en mysig grej av det. Han fick lite smoothie hemma och sen hade vi vår "smörgåsbänk" vid busshållplatsen där jag plockade fram frukost plus att han fick med sig en smörgås i stället för frukt.
    På fredagar hade jag alltid lite extra, på lucia kanske en pepparkaka etc etc.
    Blev en fin ritual istället för stress.

Glöm inte dig själv.
    Packa gärna med nåt som du kan äta ihop med dottern och även kanske en kaffe/te/smoothie som du njuter av när dottern är avlämnad. Hitta nåt mysigt ställe i närheten och ta några minuter innan du åker hem.

• Anonym (Jenna)

Ammar du? Om du ger flaska så se till att ha med en, ammar du så löser det ju sig självt. Jag har haft superkänsliga och skrikiga bebisar och det enda som har funkat är amning. Så vid behov hade jag även ammat någonstans efter lämningen innan hemfärd tex. Nu blir ju vädret bättre så det skulle ju även kunna funka en liten stund utomhus ibland kanske? Och efter sommarlovet kommer du ha stenkoll och en större bebis som du känner bättre! Du fixar detta! (Glöm inte äta och dricka själv också! 😉

• Yuppyupp
    Anonym (Mamma) skrev 2023-04-17 21:06:17 följande:

Varför kan inte pappan ta henne till skolan?

Det är helt enkelt inte ett alternativ för oss dessvärre. däremot hämtar han varje dag. 
  • Yuppyupp
    Anonym (Jenna) skrev 2023-04-18 08:33:38 följande:

Ammar du? Om du ger flaska så se till att ha med en, ammar du så löser det ju sig självt. Jag har haft superkänsliga och skrikiga bebisar och det enda som har funkat är amning. Så vid behov hade jag även ammat någonstans efter lämningen innan hemfärd tex. Nu blir ju vädret bättre så det skulle ju även kunna funka en liten stund utomhus ibland kanske? Och efter sommarlovet kommer du ha stenkoll och en större bebis som du känner bättre! Du fixar detta! (Glöm inte äta och dricka själv också! 😉

Jat flaskmatar och det har fungerat bra för oss :) det är lite meckigt med varmt vatten och termos och sånt, men inte helt omöjligt heller. Vi har också en bebis som skriker en hel del så om jag inte hinner ge flaskan innan så måste vi tveklöst ta med den på resan.

sommaren känns som räddningen faktiskt. Både gällande humöret men också enkelheten att komma utanför dörren. Tack snälla för all pepp :) Jag kände mig så självsäker när bebis fortfarande var i magen och vardagen var ?som vanligt?, men tids nog blir även tvåbarnslivet de nya vanliga. 
  • Anonym (Jenny)

När jag var i liknande sits så fungerade sjal eller sele utmärkt. Lillen kunde amma när han ville där inne och vi kunde flänga runt precis vart vi ville utan att han brydde sig det minsta. En liten ryggsäck med ombyte, blöjor, babyvåtservetter och några plastpåsar var allt som behövdes extra.

Det blev struligare när han var runt halvåret och ville vara mer aktiv och utforskande och inte hänga på mamma hela tiden.

• Yuppyupp
    Anonym (S) skrev 2023-04-18 07:15:35 följande:

Hej
    Det kommer att lösa sig och ge sig.
    Har dock full förståelse att det känns lite överväldigande när allt är nytt...plus sömnbrist...
    Det gör ju att man saknar marginaler att se lösningar...

Jag var mycket själv med barnen från att de var små fram till skolåldern på grund av makens jobb...hade lämningar, hämtningar och middag, läxor etc etc...Maken försvann innan de vaknat och dök sen upp när de var på väg att lägga sig...
    Så allt låg på mig...

Planering och förberedelse är grunden...och en gnutta kreativitet och fantasi...
    Förbered alla kläder för er alla kvällen innan och se till att dotterns väska är packad.
    Förbered vagnen med sånt som behövs...
    Om du ammar är ju maten med, annars ersättning, nåt att byta på, blöjor etc etc.

Ha ett tidsschema när allt senast ska ske.
    När dottern ska väckas, när hon ska äta frukost, när tänderna ska borstas, när bebisen ska tas upp, byte av blöja etc etc.
    Skriv upp alla avgångar 

Om dottern är seg med frukost så kanske hon kan äta den på vägen. Gör det med fördel till nåt mysigt..
    Min äldsta var sån, han behövde få vakna ordentligt innan...så vi gjorde en mysig grej av det. Han fick lite smoothie hemma och sen hade vi vår "smörgåsbänk" vid busshållplatsen där jag plockade fram frukost plus att han fick med sig en smörgås i stället för frukt.
    På fredagar hade jag alltid lite extra, på lucia kanske en pepparkaka etc etc.
    Blev en fin ritual istället för stress.

Glöm inte dig själv.
    Packa gärna med nåt som du kan äta ihop med dottern och även kanske en kaffe/te/smoothie som du njuter av när dottern är avlämnad. Hitta nåt mysigt ställe i närheten och ta några minuter innan du åker hem.

Hej! 

Det här inlägget var precis vad jag behövde! Tack snälla. Precis som din är min dotter väldigt långsam med frukosten och det är också där min största stress ligger. Hon äter som en snigel, oavsett vad som serveras. Att äta på vägen kan absolut vara lösningen för oss. 

Så fint att se dig ta sån tid att komma med förslag och idéer. Det är, precis som du säger, väldigt överväldigande och jag är en sådan som lätt blir stressad när bebis är ledsen och gråter i vagnen. Jag kan inte ta det med en nypa salt utan blir uppe i varv ganska snabbt. Jag ska fundera lite på schema och sedan sätta ihop en plan som jag går igenom med dottern. :) kanske kan man försöka göra det lite roligt även för att försöka hinna med allt i tid. ge henne lite eget ansvar på vissa punkter och sedan roliga belöningar? 

Tack, återigen. Jag går och lägger mig lite lättare idag. 

• Yuppyupp
    Anonym (Jenny) skrev 2023-04-18 15:15:00 följande:

När jag var i liknande sits så fungerade sjal eller sele utmärkt. Lillen kunde amma när han ville där inne och vi kunde flänga runt precis vart vi ville utan att han brydde sig det minsta. En liten ryggsäck med ombyte, blöjor, babyvåtservetter och några plastpåsar var allt som behövdes extra.

Det blev struligare när han var runt halvåret och ville vara mer aktiv och utforskande och inte hänga på mamma hela tiden.

Där sa du något! Bärselen kan jag alltid köra på :) den är inte superuppskattad av bebis men hellre en skrikig bebis på magen än en ledsen liten i vagnen! TACK! så fint att få så mycket hjälp och förslag. 
  • Anonym (S)
    Yuppyupp skrev 2023-04-18 18:18:11 följande:

Hej! 

Det här inlägget var precis vad jag behövde! Tack snälla. Precis som din är min dotter väldigt långsam med frukosten och det är också där min största stress ligger. Hon äter som en snigel, oavsett vad som serveras. Att äta på vägen kan absolut vara lösningen för oss. 

Så fint att se dig ta sån tid att komma med förslag och idéer. Det är, precis som du säger, väldigt överväldigande och jag är en sådan som lätt blir stressad när bebis är ledsen och gråter i vagnen. Jag kan inte ta det med en nypa salt utan blir uppe i varv ganska snabbt. Jag ska fundera lite på schema och sedan sätta ihop en plan som jag går igenom med dottern. :) kanske kan man försöka göra det lite roligt även för att försöka hinna med allt i tid. ge henne lite eget ansvar på vissa punkter och sedan roliga belöningar? 

Tack, återigen. Jag går och lägger mig lite lättare idag. 

Exakt så....
    Gör det till ett äventyr med dottern...
    Det kommer att lösa sig, jag lovar!
    Det bästa vapnen du har är att känna dina och
    barnens begränsningar och förebygga dem...

Ta hand om dig!

Ps Du verkar vara en väldigt fin, tacksam och ödmjuk människa.
    Dina inlägg fullkomligt lyser av detta ds
  • Yuppyupp
    Anonym (S) skrev 2023-04-18 18:31:36 följande:
    Exakt så....
    Gör det till ett äventyr med dottern...
    Det kommer att lösa sig, jag lovar!
    Det bästa vapnen du har är att känna dina och
    barnens begränsningar och förebygga dem...

Ta hand om dig!

Ps Du verkar vara en väldigt fin, tacksam och ödmjuk människa.
    Dina inlägg fullkomligt lyser av detta ds

Åh tack snälla du :) det är inte varje dag man får höra så fina komplimanger om sig själv. Jag försöker, men ni och era fina svar gör det helt klart lättare. 

På måndag får vi se hur bra jag lyckas! :) 

• Anonym (sjal)
    Yuppyupp skrev 2023-04-18 18:19:41 följande:
    Där sa du något! Bärselen kan jag alltid köra på :) den är inte superuppskattad av bebis men hellre en skrikig bebis på magen än en ledsen liten i vagnen! TACK! så fint att få så mycket hjälp och förslag. 
    vill bara flika in och säga att jag i så fall rekommenderar att testa bärsjal i stället - där kan pyttebebisen ligga i fosterställning t.ex. som brukar uppskattas mer när de är små :)
Svar på tråden Nyfödd och barn i skola - behöver alla tips!