Inlägg från: Anonym (uppstart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (uppstart)

Jätte svårt att städa och hålla ordning

Jag tänker att det finns väldigt många människor som kämpar med städning och väldigt många olika sätt att hantera det hela.

En sak som fungerar för för mig är att komma upp i varv. Och att börja med det som är lättast och ger mest utdelning. En annan viktig sak är att också att inte städa för avancerat, eller lägga upp avancerade planer för hur det ska göras.

Själv är jag väldigt disträ, har svårt att starta upp och har därför 2 mobillarm på eftermiddag/kväll. Den ena påminner om att ta hand om disk. Den andre påminner åter om disk och även om tvätt.

Två gånger om dagen får jag alltså input om att starta, och jag kan strunta i båda, men målet är att bara sätta igång och greja till nästa "snooze". Ofta är det just att jag helt enkelt inte tänker på att sätta igång och grejar med något annat. Även detta löser ju snoozen. Jag kan göra färdigt, och sen göra lite när jag är klar.

Jag tänker att vi fungerar olika och att det tar lite tid att lära sig vad som fungerar. Heta tips är att börja med disk och skräp. Olika livsstilar kräver olika sätt att lägga upp hushållet och när jag var 18 hade jag inte heller lätt att hantera hushållet. Man lär sig.

Numera så kör jag efter en hel del knep vid städning.... och inte alltid samma knep. Exempelvis skiljer jag på plocka upp, organisera om och att rengöra. Det är helt olika saker och att plocka upp är något som är väldigt bra att göra regelbundet, organisera om stökar ner och städa är inte lätt att göra utan att ha plockat, men kan definitivt öka lusten att ta tag i att plocka. 

Att hålla ordning är väldigt mycket svårare om man har mängder av olika saker som man inte egentligen uppskattar, men som fyller utrymmet där man kanske bord förvara det som ligger framme. Du är bara 18, men troligen har du saker som du inte behöver och förvaringslösningar som inte passar din personlighet. 

Städning och att hålla ordning är en pågående "vuxengrej" som går att lära sig. Är det riktig illa kontakta kommunen och ansök om boendestöd för stöd att starta upp. Eller ta in en firma för rengöriningsbiten så du slipper själva städningen och kan ha fokus på de andra delarna.

• Anonym (uppstart)

Jag brukar sätta på en podd, eller youtube-podd vid städning. Favoriter är Dana K White och The Clutter Fairy Weekly. Att liksom höra någon intellektualisera kring organisering och städning är för mig rätt inspirerande. Ju mer jag städar, desto lättare är det.

Svar på tråden Jätte svårt att städa och hålla ordning