Osannolikt att inte veta att man är gravid i v39?
Ovanligt är det men kanske inte så ovanligt som man tror. Jag läste i samband med en liknande berättelse där en barnmorska på förlossningen uttalade sig. Hon sa att det kommer in 2-3 kvinnor till förlossningen varje år som är ovetandes om att de är gravida. Jag minns tyvärr inte vilken artikel det var men jag blev förvånad att det var så många.
Jag har ett par stycken i bekantskapskretsen som upptäckt väldigt sent att de varit gravida. De har varit lite äldre och då är mensen oregelbunden så om man har skyddat sig har man ingen anledning att tro att man är gravid. Dessutom är det lätt att förväxla de kroppsliga symptomen med hormonförändringar, ålderskrämpor och att man ätit lite för mycket på sistone. Har du dessutom en bakåtliggande livmoder så växer magen inte lika mycket samt att du känner inte av fostrets rörelser lika mycket.
Kvinnorna som upptäckte det sent i min bekantskapskrets har varit gravida och fött barn tidigare men ändå missat detta. En av dem till exempel sökte vård för magont när det upptäcktes att hon var gravid och att det inte var så långt kvar till förlossning.