• Anonym (Knappast)

Osannolikt att inte veta att man är gravid i v39?

Tjejen får veta i vecka 39 att hon är gravid. Vad säger ni är det ens sannolikt? Och de är inte ens ett par och sitter några veckor senare i tv-soffan i Nyhetsmorgon och verkar supernöjda. Känns lite märkligt i mina ögon. 

https://www.tv4.se/klipp/va/20504792/emma-trodde-hon-hade-cancer-var-hoggravid?utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=efterfem&utm_content=12-gravidemma

• Svar på tråden Osannolikt att inte veta att man är gravid i v39?
  • Anonym (r)

Du har redan bestämt dig så vad ska vi säga?

• Lönnsirap

Man behöver lär sig att skilja på att något är ovanligt och att något är omöjligt.

Eftersom hon går ut med berättelsen och många kvinnor innan henne, så är det ju ett väldokumenterat fenomen. Alla graviditeter är inte uppenbara.

Så nä, det är inte osannolikt. Snarare ovanligt.

• Anonym (M)

Det har hänt och kommer att hända igen. Men det är väldigt ovanligt. 

• Anonym (Sparkar)

Kan väl förstå att det kan finnas speciella omständigheter som gör att man inte upptäcker. Men hur kan man missa sparkar och rörelser? Då om något måste man ju börja fundera?

• Anonym (osak)
    Anonym (Sparkar) skrev 2023-04-13 11:40:55 följande:

Kan väl förstå att det kan finnas speciella omständigheter som gör att man inte upptäcker. Men hur kan man missa sparkar och rörelser? Då om något måste man ju börja fundera?

Det känns ju helt osannolikt att man skulle missa det, men jag tror att det handlar om förträning, men vill helt enkelt inte medge det och förtränger alla tecken undermedvetet. 

Jag vet en kvinna som hade en väldigt stressig period i sitt liv och all stress och oro för det andra gjorde att hon missade väldigt länge att hon var gravid. Hon var även väldigt lång och stor i kroppen, så det syntes inte på henne. 
  • Anonym (Inte osannolikt)

Ovanligt är det men kanske inte så ovanligt som man tror. Jag läste i samband med en liknande berättelse där en barnmorska på förlossningen uttalade sig. Hon sa att det kommer in 2-3 kvinnor till förlossningen varje år som är ovetandes om att de är gravida. Jag minns tyvärr inte vilken artikel det var men jag blev förvånad att det var så många.

Jag har ett par stycken i bekantskapskretsen som upptäckt väldigt sent att de varit gravida. De har varit lite äldre och då är mensen oregelbunden så om man har skyddat sig har man ingen anledning att tro att man är gravid. Dessutom är det lätt att förväxla de kroppsliga symptomen med hormonförändringar, ålderskrämpor och att man ätit lite för mycket på sistone. Har du dessutom en bakåtliggande livmoder så växer magen inte lika mycket samt att du känner inte av fostrets rörelser lika mycket.

Kvinnorna som upptäckte det sent i min bekantskapskrets har varit gravida och fött barn tidigare men ändå missat detta. En av dem till exempel sökte vård för magont när det upptäcktes att hon var gravid och att det inte var så långt kvar till förlossning.

• Anonym (Hej)

Om livmodern ligger bak mot ryggen känns det inte lika mycket. Man kanske känner småpuffar som förväxlas med gaser. Jag har även som icke-gravid känt puffar osv i magen som varit gaser men känts väldigt likt ett litet foster som sparkar till. 
  • Anonym (Knappast)

Jag är nog inne på att många förtränger faktum en sån här gång. Sen var ju tjejen och killen inte ens ett par. Hur kan killen ens vara så säker på att barnet är hans och sitta i tv-soffan? Men det framgick ju inte så mycket annars om omständigheterna. Undrar just om de nu blivit ett par ?på riktigt? eller bara föräldrar tillsammans? Kan nog vara en rejäl utmaning att hålla ihop en sån relation? Lite som reality tv Gifta vid första ögonkastet. Men här.., Föräldrar och familj på två veckor. Ny programidé. 🤔 

• Anonym (Förnekelse)

Det gick ju en tv-serie för ett antal år sen som handlade om tjejer som inte vetat att de var gravida förrän det var dags att föda. En del av dem var väldigt unga och hade väl noll koll pga det, men de lite äldre tycker man borde upptäckt det långt tidigare. De flesta av dem sa också efteråt att det faktiskt funnits tecken, men att de förnekat/förträngt dem.
    En kompis till mig fick veta i 5:e månaden att hon var gravid. Hon var över 47 och skyllde den uteblivna mensen på klimakteriet. Hon var dock fundersam varför hon gått upp några kilon trots motion så när hennes man tjatat ett tag tog hon faktiskt ett gravtest som såklart var positivt. Glad

• Anonym (Knappast)

Dock rätt stor skillnad på symptom när tjejen är i 5:e mån eller 2 veckor kvar till förlossningen eller?

• Anonym (Osannolikt men inte omöjligt)

Osannolikt men inte omöjligt. Har inte sett inslaget utan går bara på texten här. Det händer nog nästan årligen nånstans i världen att någon missat att hon var gravid, sedan ploppar det ut en unge. 

Det finns ovanligare graviditeter än så, det finns (tror bara ett dokumenterat fall) någon som blivit gravid när hon var gravid, så hon var i kanske 5 månaden men blev gravid ändå, hon födde barn bara några månader efter hon fött första, så det blev som ett slags tvillingar fast med fördröjning, finns även en som blev gravid efter våldtäkt av sin egen far och födde barn när hon var 5. Världens äldsta förstföderska var 70. Så det finns knäppare saker än så.

• Anonym (Knappast)

Oj verkligen udda!

• Anonym (åh nej)

åh nej varför läser jag detta. nu fick jag se det där hemska om 5-åringen. fy fan vad sjuk och hemskt. stackars barn. om det nu ens är sant.

svara inte på mitt inlägg. kommer avprenumerera mig.

• Anonym (Osannolikt men inte omöjligt)

Kombination av kraftig övervikt ihop med magproblem där man förväxlar sin graviditet med magproblemen. Kan även vara avancerat drogmissbruk där man är mentalt borta stora delar av tiden. Eller att man är kraftigt överviktig ihop med att man vet att man är gravid men inte vågar berätta det och fejkar att man inte visste det. Låter dumt men kan hända vid tex. incest att den gravide helt enkelt inte vill låtsas om det och pga kraftig övervikt så syns det inte. Nu är jag kanske lite äcklig som nämner så störda saker men sådant händer ju tyvärr.  
  • Anonym (Förnekelse)
    Anonym (Knappast) skrev 2023-04-13 19:21:59 följande:

Dock rätt stor skillnad på symptom när tjejen är i 5:e mån eller 2 veckor kvar till förlossningen eller?

Inte direkt förutom att man blir större på slutet och otympligare. Men du missade poängen. Det finns kvinnor som av allehanda skäl missar att det är gravida, men de är ytterst få. Att upptäcka det i månad 5 är nog i princip lika ovanligt som att gå tiden ut ovetandes. Väldigt, väldigt ovanligt.
  • Anonym (Nja)

Det handlar nog mycket om förträngning. Annars är det svårt att missa ett 3,5 kilos barn som vänder sig och har sig i magen. 

Tidigare i graviditeten kan jag köpa. 

• Anonym (v35)

Då upptäckte jag att jag var gravid första gången. Handlade inte om någon slags förträngning eller förnekelse eller att jag var kraftigt överviktig. Jag hade helt enkelt inga symptom, jag hade (uppenbarligen ickefungerande) långtidsskydd, jag levde mitt vanliga väldigt aktiva liv, och hade jag inte haft magsmärtor från helvetet den dagen hade jag inte märkt ett skit förrän ungen föddes. Och när ungen föddes vägde hon bara ett par gram söder om 2 kg.

Graviditet nr 2 var exakt likadant förutom att jag d visste om den för den var plannerad.

• Anonym (HH)

Har läst flera kommentarer på sociala medier om hur uuuuunderbart sånt här är. Jag tycker det är fruktansvärt! Och vilken mardröm det hade varit för mig. 

Svar på tråden Osannolikt att inte veta att man är gravid i v39?