• Anonym (Sofie)

Lämnad pappa med problem

Jag tycker också det verkar som det gått för fort och du har gett bort alldeles för mycket utan kompensation. Hon har ju sparkat ut dig ur sitt och barnens liv men behållit alla fördelar själv, både med barn, ekonomi, boende osv. Nu behöver du stå upp för dig själv och dina rättigheter. Det ekonomiska är inte minst viktigt för att du ska kunna bibehålla relationen med dina barn. Både för boende, transporter och tid. Du kanske kommer behöva gå ner i tid för att hinna träffa dem om du inte får ett dagjobb osv. Du har varit naiv och för snäll men hon verkar också kört över dig. Ta hjälp av jurist säger jag också. Gör det nu så du inte blir utnyttjad och bitter i slutänden. Som det ser ut nu är du den stora förloraren.

• Anonym (Sofie)
    lämnadPappa skrev 2023-04-23 19:01:35 följande:

Verkar som att många vill att ja ska "ta så mycket som möjligt" för att hon har huset. Självklart så kommer jag kräva saker som soffa, barngrejjer, nå tv, gardiner o annat bröte.
    Men har ingenstans att förvara dessa saker nu innan ja får tillgång te bostad. 
    Tänker ju inte bosätta mig dåligt till heller geografiskt (med jobb o förskola) bara för att lära hemne en läxa.

Att hon ska betala en summa till mig varje månad för att betala te mig på min del av huset, medans jag betalar underhåll för barnen blir ju kontraproduktivt eller? Då kan jag ju bara dra ner på underhållet så blir de ju samma sak eller får man inte göra så?

När de gäller barnen o byta skola/förskola så är det inte schysst att dom ska behöva slitas från sina kompisar också utöver detta. Dom har det lagom jobbigt endån. Förskolan och skolan är i samma byggnad så deras kompisar nu är ju samma som dem börjar skolan med senare

Jag är förbannad på henne men samtidigt tänker inte jag starta några bråk. Hon vill inte prata med mig och därför låter jag henne vara. Känner inte att det tjänar något till att börja bråka över sms eller när vi byts om med barnen.
    Jag fattar att hon inte vill ha mig tillbaka. Jag är inte snäll för att hon ska ändra sig. Att hon är egoistisk och vill vara elak mot mig kan jag ju inte göra något åt 
    Jag är snäll för att barnen nu bor 80 % där nu. Om jag tar hälften av allt i huset och lägger i ett förråd hjälper ju inte dom.
    Självklart vill jag om 4 år att vi ska kunna ha en bra förälder relation med varandra. Hur de blir senare vet man inte. Kan bli skit eller kalasbra. Men jag tror ju inte att barnen skulle må bättre av att ja skulle pusha om att ta saker nu när dom fortfarande mår skit av detta

Problemet här är att du inte alls tänkt på dig själv, din egen relation med barnen och din framtida ekonomi. Allt det hänger ju ihop. Du behöver inte vara ett as tillbaka men varför köper du allt hon krävt. Det är just i såna här fall men behöver hjälp av utomstående part, dvs jurist, för att det ska gå rätt till och att det ska bli bra för båda föräldrarna. Det är inte att vara elak, det är att ta ansvar, för sig själv och sina barn.  Ja det kanske är bra just nu för barnen att bo kvar men det är inte bra för dem att pappa blir utplånad ur deras liv på det viset. Det kan ta lång tid för dig att komma på fötter och hitta annat jobb och annan bostad. Ännu längre om du ska ta alla negativa ekonomiska konsekvenser. En 26-årig trebarnsmamma lär ha svårt att behålla och underhålla en villa under någon längre tid. Ska du fortsätta betala eller kommer hon sen sälja och ta hela vinsten själv? Du behöver tänka långsiktigt. Tänk lite. Du behöver inte vara elak men du behöver inte vara "snäll" heller. Stå upp för dig själv!!
Svar på tråden Lämnad pappa med problem