• Anonym (Herr Man)

Lämnad pappa med problem

lämnadPappa skrev 2023-04-12 17:14:08 följande:
    Jo visst är det så, men jag är ingen elak person om du fattar. Jag vill inte heller böna o be om att försöka igen då det inte fungerade i höstas tydligen.
    Just den biten med att hon bor kvar är enligt mig mycket för barnens skull, så int båda föräldrarna står o letar t.ex. lägenhet. Hade det varit omvänt så hade jag velat att hon gjorde samma. Om de blivit så får vi nog aldrig veta

Har pratat med telefonterapeuft några gånger och varit på cårdcentralen för att prata med "en riktig person" men svaren jag får är i princip bara glöm henne, hon har gått vidare. Gör något du tycker är roligt. Just den sista biten stör ja mig på då det är svårt när man är deprimerad och inte har något att göra
    Jag har sparade pengar och bra lön så en jurist känner jag inte är behövligt just nu

Jag vet vad hon har i lön och vad hushållet kostar. Sen nu får hon ju underhåll från mig och 3/4 delar av barnbidrag tills jag kan ha barnen och snart skatteåterbäring och löneförhöjjning iof så jag vet inte.Hon kan lura mig, är ju inte helt omöjligt
    Känslor dör och separationer är jobbiga. Men det gör dig inte till en elak person för att du kräver din rätt. Kan hon inte betala dig din andel av huset direkt, så bör du åtminstone kräva att hon sticker dig en summa då och då tills du har fått din andel oavsett hur lång tid det tar. För det andra bör du kräva att hon har barnen tills du har fått ordning på allt på din hemmaplan. Jobb, boende och liknande och det är inget tufft krav om hon tänker på barnens bästa. Hur skulle barnen må av vistas hos dig när allt är rörigt och pappa inte mår bra? Det var hon som gjorde slut. Barnen ska givetvis inte komma i kläm, men i det här fallet har du ingen anledning att vara "storsint".
  • Anonym (Herr Man)
    Xenia skrev 2023-04-23 16:44:08 följande:
    Vaddå att du "drar ur henne energin"? Det är väl snarare situtionen med småbarn som drar energi. Hon har helt enkelt tröttnat på dig och lyckas då skylla på dig att det är ditt fel.

Är du inte ett dugg förbannad på henne? Det skulle jag vara i motsvarande situation. I helvete att jag brytt mig om att underlätta för egoisten, fokus skulle vara på mig själv och barnen.

Får hon ont om pengar, ja, då får barnen vara mer hos dig.
    Du tog orden ur mun på mig. 
  • Anonym (Herr Man)
    lämnadPappa skrev 2023-04-12 17:14:08 följande:
    Jo visst är det så, men jag är ingen elak person om du fattar. Jag vill inte heller böna o be om att försöka igen då det inte fungerade i höstas tydligen.
    Just den biten med att hon bor kvar är enligt mig mycket för barnens skull, så int båda föräldrarna står o letar t.ex. lägenhet. Hade det varit omvänt så hade jag velat att hon gjorde samma. Om de blivit så får vi nog aldrig veta

Har pratat med telefonterapeuft några gånger och varit på cårdcentralen för att prata med "en riktig person" men svaren jag får är i princip bara glöm henne, hon har gått vidare. Gör något du tycker är roligt. Just den sista biten stör ja mig på då det är svårt när man är deprimerad och inte har något att göra
    Jag har sparade pengar och bra lön så en jurist känner jag inte är behövligt just nu

Jag vet vad hon har i lön och vad hushållet kostar. Sen nu får hon ju underhåll från mig och 3/4 delar av barnbidrag tills jag kan ha barnen och snart skatteåterbäring och löneförhöjjning iof så jag vet inte.Hon kan lura mig, är ju inte helt omöjligt
    Jag förstår att det är jobbigt, men ärligt talat känner jag inget större medlidande med dig. Hon är uppenbarligen en egoist som försöker dra nytta av situationen så långt det bara går och du låter henne göra det. Jag hade varit asförbannad i ditt läge och hade definitivt inte givit henne några fördelar. Fullt fokus hade varit på mig och barnen. Skärp till dig nu!!!!
  • Anonym (Herr Man)
    Anonym (Sofie) skrev 2023-04-23 19:46:15 följande:
    Problemet här är att du inte alls tänkt på dig själv, din egen relation med barnen och din framtida ekonomi. Allt det hänger ju ihop. Du behöver inte vara ett as tillbaka men varför köper du allt hon krävt. Det är just i såna här fall men behöver hjälp av utomstående part, dvs jurist, för att det ska gå rätt till och att det ska bli bra för båda föräldrarna. Det är inte att vara elak, det är att ta ansvar, för sig själv och sina barn.  Ja det kanske är bra just nu för barnen att bo kvar men det är inte bra för dem att pappa blir utplånad ur deras liv på det viset. Det kan ta lång tid för dig att komma på fötter och hitta annat jobb och annan bostad. Ännu längre om du ska ta alla negativa ekonomiska konsekvenser. En 26-årig trebarnsmamma lär ha svårt att behålla och underhålla en villa under någon längre tid. Ska du fortsätta betala eller kommer hon sen sälja och ta hela vinsten själv? Du behöver tänka långsiktigt. Tänk lite. Du behöver inte vara elak men du behöver inte vara "snäll" heller. Stå upp för dig själv!!
    Detta kommer att sluta i snömos för grabben, men han väljer det själv. 
Svar på tråden Lämnad pappa med problem