• Xenia

Lämnad pappa med problem

lämnadPappa skrev 2023-04-12 18:48:38 följande:
    1. Redan gått 3 månader så där är det ju kört. Jag vill inte vara den som får henne att sälja ett hus som hennes familj haft i generationer. 
    2. Just de med bilen blir svårt o kräva nu efterhand men det som va kvar på lånet påden fick hon ta över så blev typ samma grej endå
    3. Barnbidraget ska bli 50/50 och inget undergåll när VV blir möjligt, de har vi båda skrive papper på så de blir rätt.

Möjligt att jag är för snäll mot henne pga känslor, chock/kris eller bara för att jag är en snäll person. Kan nog vara lättlurad också... Men jag ser inte anledning till att börja bråka så att föräldrarollen frammåt i tiden blir lidande om det låter logiskt?
    Du resonerar som om det var du som lämnat henne och har skuldkänslor.

Ja, om huset måste säljas så är det hennes problem. Varför ska du offra dig för henne? Det är i så fall skilsmässan som gör att huset behöver säljas alt hon köper ut dig, och den har ju hon valt.

Var inte en sådan "pushover" aka dörrmatta. Kommer du alltid att ge efter och aldrig stå upp för din rätt bara för att du är rädd för att ni inte ska vara goda vänner framöver? Har inte hon några skyldigheter, bara du?

Att vara för snäll så man ständigt låter sig köras över tycker jag faktiskt inte är att vara något bra föredöme för barnen.
  • Xenia
    lämnadPappa skrev 2023-04-13 04:12:57 följande:

Ja det verkar så om man läser andra inlägg. Tycker ibland att det är konstigt att då det bästa är att lämna partnern istället, speciellt som många skriver där man funderat i månader ibland år utan att ta upp det med den andra.

Tror inte att det skulle vara en lösning då det är jag som drar ur henne energin och för att hon inte vill ha kontakt annat än om barnen. 
    Annars hade ju det varit en bättre lösning. Om andra kan få det att funka så vore ju jättebra eller om barnen bor kvar och föräldrarna flyttar VV känns bättre. Iallafall med små barn

Vaddå att du "drar ur henne energin"? Det är väl snarare situtionen med småbarn som drar energi. Hon har helt enkelt tröttnat på dig och lyckas då skylla på dig att det är ditt fel.

Är du inte ett dugg förbannad på henne? Det skulle jag vara i motsvarande situation. I helvete att jag brytt mig om att underlätta för egoisten, fokus skulle vara på mig själv och barnen.

Får hon ont om pengar, ja, då får barnen vara mer hos dig.
  • Xenia
    lämnadPappa skrev 2023-04-18 08:07:31 följande:
    Jo precis, det är ju tanken och det är ju så de får bli...
    Men liten ort och de närmsta husen till salu är 4 mil bort åt fel håll för både jobb och förskola så kommer ju bli så mycket pendling för mig och tidiga mornar/sena kvällar för barnen om ja bosätter mig för långt bort.
    Vill ju int att de ska byta förskola också liksom 
    Men varför är det en katastrof om barnen får byta förskola senare (kanske inte just nu när allt är uppochner)? Det händer ju jämt att föräldrar flyttar, antingen för att någon bytt jobb eller för att de behöver större bostad eller för att de skiljs, och då får barnen byta förskola, och det överlever de.

Du måste tänka lite längre, vad är bäst för dig och barnen på lång sikt? Vilken skola ska de börja i, så att inte skolan ligger för långt bort från din bostad.
Svar på tråden Lämnad pappa med problem