• Anonym (varför)

Lämnad pappa med problem

Varför skulle huset skrivas över på henne? Där får du ju se till att fixa bodelning och gå via jurist.

Samt varför ska du ha barnen endast varannan helg? Kom igen och stå upp för dina rättigheter, du kan inte bli en blöt pöl nu när det gäller dina barn!

• Anonym (varför)

Nej då tycker jag du har resonerat rätt då det är för att du prioriterar barnen. 

Förlåt att jag ledde tråden in på villovägar när du ville ha hjälp med känslomässigt problem, men tyckte det lät som att du upplevde bil och hus som förlust.

Angående barnen kanske du kan ha dem 3 av 4 helger till en början. Verkar handla mycket om hennes behov. Hon måste ju också ta ansvar för vad hon förlorar i skilsmässan. 

Tycker resonemanget "jag jobbar så länge då måste ju jag få ha dem på helgerna" är skevt när hon initierade skilsmässan. Då får du kontra med, jag måste ha dem 3 av 4 helger då jag ej hinner träffa dem på veckorna. Där tycker jag du ska gå hårdare emot henne,

Annars känslomässigt är du ju i chockfas, så hoppas du har en vän eller en kurator att prata med. Vad exakt behöver du prata om här, jag kan lyssna!

Sedan så kan du ju på sikt fundera på om det går att byta jobb för dig,

• Anonym (varför)

Men om ni är nöjda med upplägget varannan helg just nu så kör på det. 

Hade jag varit du hade jag iaf på sikt funderat på ett annat jobb så ni kan ha dem varannan vecka. Du är fortfarande ung!

Men nu ska jag försöka lyssna på dina känslomässiga problem istället för det praktiska,

• Anonym (varför)
    lämnadPappa skrev 2023-04-12 16:53:51 följande:

Jajo, ingen fara
      Klart jag upplever bil och hus som förlust också. Men de stora är just att familjen och att allt försvunnit. Berättade om de andra också då jag läst många trådar där män är dom "dumma" o tar allt eller bara sticker utan förklaring.
    Inte hittat många trådar där det är kvinnor som lämnat utan förklaringar eller räknas som boven i dramat.

Förhållanden kräver 2 personer men endå brukar det vara mannen som blir den elaka oavsett vem som lämnar. Även i mitt fall så frågar folk vad ja gjorde fel, varför jag gjorde slut, tänker jag inte på barnen osv. Det brukar vara svårt o tro att killar inte blir sårade när dom blir dumpade...

Byta jobb är ett absolut, just för att kunna ha barnen så mycket som möjligt. Att "kontra" med fler helger har jag inte tänkt på faktiskt. Tack

Jag märker att det blir väldigt mkt fokus på det ekonomiska här. Hoppas återigen jag inte bidragit med det. 

Jag tycker inte man ska resonera som att "det är mina pengar" som många i tråden verkar tycka. Utan om tex mamman varit hemma mer med barnen så har ju hon bidragit praktiskt till familjen medan mannen bidragit med pengar, så där tycker jag inte det är orättvist att du hjälpt henne behålla släktgården. Det är ju för barnens skull. Så lämna de tankarna.

Jag tror som någon skrev, ägna all din egentid till att reflektera över vad som har hänt. 

Väldigt trist och chockartat att bli lämnad utan förklaring. Det är inte att kommunicera, att bara lägga locket på. Men tyvärr är det inget du kan få av henne - förklaring. Inget att räkna med, Du kanske aldrig får det. Eller så kanske du får det om ett ord.

Se det som en sorgefas, googla om det. Steg 1 är chock. Sen kommer ilska och sen var det nåt annat, innan man landar i acceptans.

Kram
  • Anonym (varför)
    Chockfasen
    Det är vanligt att man först får en känsla av overklighet. Det är svårt att fatta att den närstående är borta. Det kan kännas som att man går omkring i en bubbla och har svårt att ta till sig det som hänt och som händer omkring en. Denna första period varar vanligen en kortare tid, men känslor av overklighet är vanliga under in längre period.
    Reaktionsfasen
    När chocken gradvis släpper är det vanligt att känslor av förtvivlan, oro, vrede, saknad och övergivenhet väller fram. Den efterlevande kan vara helt upptagen av sin sorg och sakna kraft för något annat.
    Bearbetningsfasen
    I bearbetningsfasen tänker man fortfarande mycket på det som hänt, men på ett delvis nytt sätt. Man börjar få perspektiv på förlusten och försöker förstå hur den påverkar resten av livet.
    Nyorienteringsfasen
    Med tiden känner de allra flesta att de både kan och vill gå vidare i livet. Man glömmer för den skull inte den som är borta, och känslor av ensamhet och saknad finns oftast kvar. Men sådana känslor dominerar inte längre tillvaron.
  • Anonym (varför)

Notera att skilsmässa ligger jättenära stressen man upplever av förlusten av en närstående, det finns det seriösa studier om

Svar på tråden Lämnad pappa med problem