• lämnadPappa

Lämnad pappa med problem

Hallåj
    Långt inlägg trots att de kortats ner

För 3 månader (läs januari)sedan släppte min exsambo (f26) bomben att hon inte ville leva med mig(m30) längre.
    Hon gjorde detta 10 minuter innan min far och syster skulle hälsa på hos oss i 2 dagar och 1 vecka innan dottern fyllde 2 år. Blev väldigt stel stämning den helgen kan man säga.

Bakgrund: hon sa i september förra året (2 veckor innan min födelsedag) att hon börjat tappa känslorna. Jag bröt ihop, mådde inte bra på jobbet men hemma med barnen blev de lättare. Vi pratade o pratade varje kväll o natt i en vecka tills vi kom fram till o försöka igen. Parterapi ville hon inte testa utan vi kunde lösa själva. Kom fram till lösningar och googlade hur man kunde fixa förhållanden. 
    Allt flöt på bra igen och vi pratade om de en dag varje vecka och hon sa att de kändes bättre. Jag fick upp hoppet och hon med. 

Spola sen fram 4 månader och min värld rasade samman åter igen. Jag tog all hennes energi ifrån henne tydligen, hon fick ingen tid för sig själv, trots att de var ja som hämtade barnen från förskolan, lagade mat, vi turades om o natta barnen och att städa. Hon va ute med kompisar minst 2 gånger i månaden och jobbade ofta över. Hennes föräldrar hälsade på 2 gånger i veckan och ville hon göra något ute eller själv så fick hon göra det. Så egentid hade vi båda 2.
    Men det var tydligen inte bra för henne.

När hon sa att hon ville göra slut så ville jag inte bryta ihop igen inför barnen, så jag åkte hem till min mamma. Sov där i 3 nätter efter att ja hämtat barnen o hon kommit hem. Hon sa inget till mig dessa dagarna.
    Första helgen efter "bomben" fick jag ha barnen själv i vårt hus då hon skulle ut o festa så va borta fredag-söndag.

2 veckor efter uppbrotten så va de slut med de gamla livet. Allt som va vårat skulle nu skrivas över på henne, bil, hus, internet, el osv.
    Så nu bor ja fortfarande hos mamma då svårt att hitta boende nära barnen och tillräckligt stort för mig o 3 barn (2a med kokvrå funkar liksom inte). Plus att jag måste byta jobb om jag ska kunna ha barnen VV som tydligen är det som gäller.

Är helt förkrossad, hela mitt liv bortsvept ifrån mig på 2 veckor. Sambo, barnen (till viss del), hus, fritiden som spenderades hemma och med familjen, hennes sida av familjen, allt det vardagliga som ja förut längtade till. Den personen som alltid funnits där för mig vill nu inte prata med mig.

Jag spenderade så mycket tid hemma och prioriterade familjen. Tacken för det är att det tas ifrån mig. För att jag i grunden blivit tråkig.
    Vi hade ett bra förhållande i nästan 8 år, aldrig bråkat, inga problem i sängen (har frågat) och barnen har inte märkt av något emellan oss föräldrar. Det märks på hur dom nu tar det och teckningar som de målar på dagis.

Jag hoppades ju på att hon skulle märka av min frånvaro när ja varit borta, men nu 3 månader senare så verkar de inte bry henne alls att hon nu får göra allt, lämna o hämta barn. Sena middagar med dem, kort tid innan läggdags och faktiskt mindre egentid förutom VH då jag nu har haft barnen.
    Men inte ett uns av att jag saknas i hennes liv.
    Jag saknar min familj varje dag. Vad hon tänker vet jag inte då hon inte vill prata med mig. Vet inte om de finns en ny eller om hon bara vill ha roligt

Mitt problem är att för att få denna nya trista bajsverkligheten att gå ihop så måste jag byta jobb, hitta nåstans att bo där 3 barn får plats, är nära till deras förskola och deras mammaHar 1 månad på mig att hämta min"skit" som är kvar i bodar och vind. Har ingen dragkrok så kan int köra släp. Jag har ingen ork eller lust att göra något de dagarna ja är ensam utan barnen.

Vad ska jag göra för attklara av mitt nya liv där jag är ensam, missar minst halva mina barns uppväxt och har fått en helt ny verklighet att förhålla mig till?
    Hur kan en person gå från att säga "jag älskar dig" till "jag vill göra slut" på 3 dagar?
    Är ju inte bara oss 2 de drabbar, utan 3 små barn och våra respektive familjer som blev lika chockade dom och våra jobb och framtida dagar ändras ju totalt.
    Känns en smula egoistiskt att lämna utan att ens vilja prata om det eller försöka ordentligt med hjälp, speciellt med barn.

Orkade du läsa ända hit så tackar jag dig

• Svar på tråden Lämnad pappa med problem
  • lämnadPappa

Just där va jag nog otydlig, det är hennes föräldrahem och vi köpte det av hennes mor. Hon hade första tjing på de i arvsled endå så hade känts konstigt om jag skulle tagit huset. Skulle vi sålt de så hade vi båda varit i samma sits med att försöka hitta boende för 4 personer så var för barnens skull också.
    Varannan helg för att hon måste få ha barnen på helger också och just nu med mitt jobb så kan jag inte lämna dem på fösrskolan då jag börjar jobba klockan 03

Vill inte vara en blöt pöl men med nuvanande blöta situation så blir desåhär just för barnens skull. Har ju inte tänkt att ha de såhär för evigt

• lämnadPappa

Ja vi köpte huset, hon står kvar på lånet som blev. Hon skulle inte ha råd att köpa ut mig utan att ta lån som hennes ekonomi inte skulle klara av och det drabbar tillslut barnen
    Det var våran gemensamma bil för bilbarnstolarnas skull

Menar du att jag varit för snäll mot henne? Skulle jag tagit i och krävt hälften av allt bara för att? istället för att vara storsint?

Pengar att köpa för finns. Det är hus/lägenheter/stugor som inte finns

• lämnadPappa

Jajo, ingen fara
      Klart jag upplever bil och hus som förlust också. Men de stora är just att familjen och att allt försvunnit. Berättade om de andra också då jag läst många trådar där män är dom "dumma" o tar allt eller bara sticker utan förklaring.
    Inte hittat många trådar där det är kvinnor som lämnat utan förklaringar eller räknas som boven i dramat.

Förhållanden kräver 2 personer men endå brukar det vara mannen som blir den elaka oavsett vem som lämnar. Även i mitt fall så frågar folk vad ja gjorde fel, varför jag gjorde slut, tänker jag inte på barnen osv. Det brukar vara svårt o tro att killar inte blir sårade när dom blir dumpade...

Byta jobb är ett absolut, just för att kunna ha barnen så mycket som möjligt. Att "kontra" med fler helger har jag inte tänkt på faktiskt. Tack

• lämnadPappa
    Lönnsirap skrev 2023-04-12 16:59:16 följande:
    lämnadPappa skrev 2023-04-12 15:50:28 följande:

Just där va jag nog otydlig, det är hennes föräldrahem och vi köpte det av hennes mor. Hon hade första tjing på de i arvsled endå så hade känts konstigt om jag skulle tagit huset. Skulle vi sålt de så hade vi båda varit i samma sits med att försöka hitta boende för 4 personer så var för barnens skull också.
    Varannan helg för att hon måste få ha barnen på helger också och just nu med mitt jobb så kan jag inte lämna dem på fösrskolan då jag börjar jobba klockan 03

Vill inte vara en blöt pöl men med nuvanande blöta situation så blir desåhär just för barnens skull. Har ju inte tänkt att ha de såhär för evigt

Spontant låter det som att det gått lite väl fort och att du gjort stora "val" i vad som faktiskt är en kris.
    Det tar lite tid att bearbeta saker och du ska naturligtvis tänka på dina barn, på så sätt att du ger dem goda förutsättningar även hos dig. Det är inte storsint att låta exet köra över och sätta sig i en usel sits själv. 

Har hon inte råd att bo kvar vid separation, så är det inte 100% säkert att du ska kliva in och "rädda" situationen. Du behöver stå upp för dina barns möjlighet att också ha det bra hos dig.

Boka omedelbart tid hos såväl terapeut för dina känslor och jurist för din ekonomi! Du tänker inte klart utan sätter ditt ex´s förutsättningar över dina egna på ett osunt sätt.

Har ni på riktigt räknat på hennes kostnader? Eller lurar hon dig till ett uselt val, som faktiskt ger konsekvenser du inte kan överblicka?
    Jo visst är det så, men jag är ingen elak person om du fattar. Jag vill inte heller böna o be om att försöka igen då det inte fungerade i höstas tydligen.
    Just den biten med att hon bor kvar är enligt mig mycket för barnens skull, så int båda föräldrarna står o letar t.ex. lägenhet. Hade det varit omvänt så hade jag velat att hon gjorde samma. Om de blivit så får vi nog aldrig veta

Har pratat med telefonterapeuft några gånger och varit på cårdcentralen för att prata med "en riktig person" men svaren jag får är i princip bara glöm henne, hon har gått vidare. Gör något du tycker är roligt. Just den sista biten stör ja mig på då det är svårt när man är deprimerad och inte har något att göra
    Jag har sparade pengar och bra lön så en jurist känner jag inte är behövligt just nu

Jag vet vad hon har i lön och vad hushållet kostar. Sen nu får hon ju underhåll från mig och 3/4 delar av barnbidrag tills jag kan ha barnen och snart skatteåterbäring och löneförhöjjning iof så jag vet inte.Hon kan lura mig, är ju inte helt omöjligt
  • lämnadPappa

Det är mycket möjligt att jag har förhastat mig. Har läst på om bodelning och det ska in inom ett år efter separationen.
    Just när det gäller pengar så är det bara underhåll och 3/4 delar av barnbidraget hon får nu tills vi kan ha barnen lika mycket. Det har vi skrivit papper på på min begäran så det inte ändras sen iallafall.
    När det gäller bohag så finns det saker jag ska ha såklart men har inte plats att ställa på för tillfället och det borde hon veta om
    Men jag förstår hur du tänker med juristbiten och ekonomin.

• Meddelande borttaget
  • lämnadPappa
    Anonym (I) skrev 2023-04-12 18:39:59 följande:

1. Hon ska köpa ut dig. Du kan bo kvar i 3 mån och leta boende. Tuff shit att båda får leta nya boende men så är det när man separerar. Det skulle hon tänk på innan. 
    2. Hon får köpa din del av bilen. Annars säljer ni den. Båda får skaffa nya bilar. 
    3. Barnbidrag delas 50/50 och inget underhåll vid VV 

Enkelt. 

1. Redan gått 3 månader så där är det ju kört. Jag vill inte vara den som får henne att sälja ett hus som hennes familj haft i generationer. 
    2. Just de med bilen blir svårt o kräva nu efterhand men det som va kvar på lånet påden fick hon ta över så blev typ samma grej endå
    3. Barnbidraget ska bli 50/50 och inget undergåll när VV blir möjligt, de har vi båda skrive papper på så de blir rätt.

Möjligt att jag är för snäll mot henne pga känslor, chock/kris eller bara för att jag är en snäll person. Kan nog vara lättlurad också... Men jag ser inte anledning till att börja bråka så att föräldrarollen frammåt i tiden blir lidande om det låter logiskt?
  • lämnadPappa

Ja det verkar så om man läser andra inlägg. Tycker ibland att det är konstigt att då det bästa är att lämna partnern istället, speciellt som många skriver där man funderat i månader ibland år utan att ta upp det med den andra.

Tror inte att det skulle vara en lösning då det är jag som drar ur henne energin och för att hon inte vill ha kontakt annat än om barnen. 
    Annars hade ju det varit en bättre lösning. Om andra kan få det att funka så vore ju jättebra eller om barnen bor kvar och föräldrarna flyttar VV känns bättre. Iallafall med små barn

• lämnadPappa

Haha, nä superrik är jag inte. Jag gick med på den dealen just för att det var hennes föräldrahem och för att vi båda inte skulle stå utan bostad för just barnens skull. Hur hon löser det med att betala för allt med hushåll sen blir ju hennes problem.
    Med bilen så fick hon ta över det som var kvar på lånet också så jag slipper delbetala på den.
    Jag kanske "ger" bort allt men det är ju fortfarande lån som hon nu måste betala på själv som vi innan delade. Ska hon då ska betala till mig också sen? Blir ju redan en konsekvens för henne att betala på allt själv.

Om hon tar mig tillbaka just för att jag skulle stötta ekonomiskt eller inte kräva pengar tror ja inte är fallet så det är inte därför.

Min halva av ekonomin? Jag behöver nu inte betala på lån för hus eller bil. Enda jag betalar sålänge är underhåll som sig bör så att hon "tar" halva min ekonomi förstår jag inte.

Det jag menar mest med att allt skulle skrivar över på henne var att det gick så himla fort (2 veckor) från just "jag vill göra slut" tills att jag skulle vara borta från allt som tidigare var bådas.

• lämnadPappa
    Anonym (Old) skrev 2023-04-18 06:26:27 följande:
    Man gör ju precis som man vill vid separation och bodelning. Det som är viktigt är ju att du själv kan bygga upp en bra tillvaro för dig och barnen. Var huset väldigt hårt belånat och du själv har god ekonomi så spelar det kanske mindre roll ekonomiskt hur ni gjorde med huset.

Köp ett bra hus till dig och barnen och ordna med nytt jobb så att du kan ha barnen 50/50 så ska du se att din tillvaro som ensamstående förälder kommer att falla plats.
    Jo precis, det är ju tanken och det är ju så de får bli...
    Men liten ort och de närmsta husen till salu är 4 mil bort åt fel håll för både jobb och förskola så kommer ju bli så mycket pendling för mig och tidiga mornar/sena kvällar för barnen om ja bosätter mig för långt bort.
    Vill ju int att de ska byta förskola också liksom 
  • lämnadPappa

Verkar som att många vill att ja ska "ta så mycket som möjligt" för att hon har huset. Självklart så kommer jag kräva saker som soffa, barngrejjer, nå tv, gardiner o annat bröte.
    Men har ingenstans att förvara dessa saker nu innan ja får tillgång te bostad. 
    Tänker ju inte bosätta mig dåligt till heller geografiskt (med jobb o förskola) bara för att lära hemne en läxa.

Att hon ska betala en summa till mig varje månad för att betala te mig på min del av huset, medans jag betalar underhåll för barnen blir ju kontraproduktivt eller? Då kan jag ju bara dra ner på underhållet så blir de ju samma sak eller får man inte göra så?

När de gäller barnen o byta skola/förskola så är det inte schysst att dom ska behöva slitas från sina kompisar också utöver detta. Dom har det lagom jobbigt endån. Förskolan och skolan är i samma byggnad så deras kompisar nu är ju samma som dem börjar skolan med senare

Jag är förbannad på henne men samtidigt tänker inte jag starta några bråk. Hon vill inte prata med mig och därför låter jag henne vara. Känner inte att det tjänar något till att börja bråka över sms eller när vi byts om med barnen.
    Jag fattar att hon inte vill ha mig tillbaka. Jag är inte snäll för att hon ska ändra sig. Att hon är egoistisk och vill vara elak mot mig kan jag ju inte göra något åt 
    Jag är snäll för att barnen nu bor 80 % där nu. Om jag tar hälften av allt i huset och lägger i ett förråd hjälper ju inte dom.
    Självklart vill jag om 4 år att vi ska kunna ha en bra förälder relation med varandra. Hur de blir senare vet man inte. Kan bli skit eller kalasbra. Men jag tror ju inte att barnen skulle må bättre av att ja skulle pusha om att ta saker nu när dom fortfarande mår skit av detta

• lämnadPappa

Jag letar bostad varje dag. Jag köper in små saker som man behöver. Jag har pratat med chefen på jobbet som letar ersättare så ja kan ta annan tjänst på samma firma.

Jag har tagit alla läkarbesök, vabdagar o stängningsdagar som ja kunnat. Ja ringer videosamtal barnen flera dagar just för att inte "utplånas". Vet att barnen saknar mig och dom vet att jag saknar dom

Jag tänker långsiktigt, just därför ja inte vill ta första bästa bostad som är 5 mil bort från dom. För ja vill att när barnen är större så ska dom kunna cykla o äta hos mamma på min vecka om dom vill det. 

Jag vetalar underhåll för barnen just nu och en del av barnbidraget då vi har fortfarande delad vårdnad. Allt med hus o andra bilkostnaderna tar hon. Om hon konkar iomed det är ju hennes förtjänst ja. Men att hon skulle sälja familjens hus kunde ja inte säga något om innan eller nu efter. 

Jag är förbannad ja, men jag hatar henne inte. Kommer nog aldrig göra det heller då hon har varit en sån stor del av mitt liv och kommer alltid att vara. Precis som jag i hennes.  Sen att vi nu efter detta valt olika sätt att vara mot varandra är ju ganska beklagligt för alla inblandade

Svar på tråden Lämnad pappa med problem