Spelar kön nått roll?
Jag tycker inte att du ska tänka alls.. för uppenbarligen har du tänkt alldeles för mycket.. Du har ingen aning om vilken typ av individ din dotter kommer att vara så varför oroa dig över hur det kommer vara flera år framöver?
Slappna av, du behöver inte vara beredd på en tjej eller kille, du behöver inte veta allt i förväg. Ett barn är ett barn oavsett kön, fokusera istället på att ge ditt barn det känslomässiga behov ditt barn behöver från dig som pappa, för just det är det viktigaste du kan ge ditt barn, och var sedan bara med på utvecklingen. Jag hade sagt detsamma för en pojke, för kön spelar absolut ingen roll.
Sen tror jag inte att det är tabu att hoppas på ett kön, utan jag tror det är tabu att bli besviken över det.
Sorligt nog så önskar sig folk ett viss kön av egoistiska skäl, istället för att tänka "vad kan JAG ge mitt barn?" Så tänker de "vad kan mitt barn ge MIG?" och oftast ser man detta hos kvinnor som önskar sig döttrar. Dem vill ha någon att identifiera sig med, kanske klä i klänning, bli mormor en dag, ha en mamma-dotter relation, mer gemensamt osv.. allt det där handlar om vad man själv kan få ut av barnet och det är så fel enligt mig... Vi bör tänka vad VI som föräldrar kan ge våra barn och aldrig tvärtom.
Men som du skriver så finns barnet inte för att ge mig saker utan för att jag får möjligheten att ge det saker. Jag kommer ju aldrig ha samma relation med mina barn som jag hade med mina föräldrar eftersom vi är olika individer allihop - men vi kommer ha egna, fantastiska, relationer ändå.