Anonym (Y) skrev 2023-04-13 08:43:36 följande:
Det fetstilade var SÅ bra skrivet. Jag har själv som kvinna ramlat ned i den här fallgropen när även mitt andra barn var en pojke - inte att jag inte älskade honom förbehållslöst, det gjorde och gör jag, men att jag kände att jag inte skulle få den där mamma-dotter-relationen jag själv haft med min egen mamma.
Men som du skriver så finns barnet inte för att ge mig saker utan för att jag får möjligheten att ge det saker. Jag kommer ju aldrig ha samma relation med mina barn som jag hade med mina föräldrar eftersom vi är olika individer allihop - men vi kommer ha egna, fantastiska, relationer ändå.
Precis, du skapar en egen unik relation till ditt barn 😊 det är fint att läsa att det ändå finns föräldrar som hamnat i det tankesättet men insett att det är fel fokus 🙏
Oavsett kön så är det upp till oss föräldrar att se till att skapa en relation. Man kan få en lika fin mamma-son relation som mamma-dotter, det är vi som sätter grunden för en relation till vårat barn.
Så även om man själv haft en fin relation till sina föräldrar så kommer man inte automatiskt få det med sina egna barn då allt hänger egentligen på oss att skapa den relationen.
Det var en mamma som jag läste en gång (tror det var i detta forum, minns ej) som inte ville ha söner för att hon inte ville göra "grabb-grejer" som att gå på fotbollsmatcher osv.. även där är fokuset på en själv och inte på barnet. Man går ju inte på en fotbollsmatch för ens egen skull utan sitt barns (om barnet nu har intresse för fotboll)
Så redan med det tankesättet så skulle hon förstöra en relation med en son.
Så ja.. skriver det igen, att fokus bör vara på vad VI kan ge våra barn och inte på vad våra barn kan ge oss, för dem är inte skyldiga oss något alls.
Sen hoppas jag att folk läser detta och tar till sig för det är otroligt många som önskar sig ett viss kön av sådana anledningar:/