Barn ”kan inte” skriva berättelser
Låter som om han behöver bildstöd. Vissa har svårt att fantisera ihop saker som de aldrig sett, tex.
Att skriva en argumenterande text är faktiskt inte helt lätt. Det ska innehålla flera olika delar och vissa barn låser sig för att de inte kan se hur helheten ska bli. Eller tvärtom: de ser hur helheten ska vara men de har svårt att plocka ut beståndsdelarna. Dessa barn kan behöva otroligt tydligt styrt steg för steg, för att klara av uppgiften. Hur gör läraren?
Det är stor skillnad på att skriva fritext om något man kan på en isolerad fråga på ett prov, och att ta reda på fakta för att skriva en argumenterande text. Faktan ska hittas, förstås, skrivas med egna ord, sorteras in enligt instruktionen + att man dessutom ska dra slutsatser och skriva ett slut på texten som visar att alltsammans hänger ihop. Samtidigt ska man tänka på stavning, grammatik, tydlighet i själva språket.
Jag jobbar på gymnasiet och behöver ganska ofta hjälpa elever just med hur man lägger upp argumenterande texter. Det stora flertalet är förvirrade just pga alla ovan nämnda komponenter och de vet inte hur de ska starta.