• mammaåten

    Barn ”kan inte” skriva berättelser

    Hej.

    Mitt barn, som går i klass 6, har helt låst sig när det gäller att skriva texter i skolan, tex argumenterande texter eller tidningsartiklar.

    Hen låser sig och säger att hen inte kan. Kan handla om att skriva om sitt drömhus till exempel. 
    Hen vet då inte vart det ska vara hur det ska se ut eller något. Inte ett ord skrivs det.

    Spelar ingen roll om vi föräldrar eller läraren försöker hjälpa.

    Hen har i övrigt bra betyg, har A i läsförståelse tex och har inga problem att skriva ett fritext svar på ett prov.
    Inga kända diagnoser. 

    Är det någon som haft liknande problem? Tips på hur man kan lösa det? Vad som helst som hjälper! 

  • Svar på tråden Barn ”kan inte” skriva berättelser
  • Anonym (alla)
    mammaåten skrev 2023-04-12 08:58:46 följande:
    Barn ?kan inte? skriva berättelser

    Hej.

    Mitt barn, som går i klass 6, har helt låst sig när det gäller att skriva texter i skolan, tex argumenterande texter eller tidningsartiklar.

    Hen låser sig och säger att hen inte kan. Kan handla om att skriva om sitt drömhus till exempel. 
    Hen vet då inte vart det ska vara hur det ska se ut eller något. Inte ett ord skrivs det.

    Spelar ingen roll om vi föräldrar eller läraren försöker hjälpa.

    Hen har i övrigt bra betyg, har A i läsförståelse tex och har inga problem att skriva ett fritext svar på ett prov.
    Inga kända diagnoser. 

    Är det någon som haft liknande problem? Tips på hur man kan lösa det? Vad som helst som hjälper! 


    Alla har ju inte samma fallenhet för olika uppgifter. En del är mer kreativa och fantasifulla, och kanske istället har svårare för matte eller nåt annat. 

    Så ibland får man bara acceptera hur man är och göra det bästa av situationen. Skriva nåt torrt och lite halvdant, men försöka lösa uppgiften.

    Ett sätt att få ihop en text kan ju vara att skapa teman, tex drömhuset: hur ser det ut inuti, utanpå, var ligger det, är det ett hus som kan finnas på ritkigt, eller helt galet. 

    Samma med en argumenterande text: vilka olika ståndpunkter finns i texten, för miljöförstöring - vilka argument kan finnas för att fortsätta att förstöra miljön, finns det några? Mot miljöförstöring, vilka argument finns för att inte förstöra miljön. Osv, så plockar man in några meningar under varje tema och till slut är texten tillräcklig. 

    Och barnet kanske kan få hjälp att tänka ut dessa teman för texten och förslag på vad de kan innehålla, men sen skriva själva texten själv. 
  • Anonym (specialpedagog)

    Låter som om han behöver bildstöd. Vissa har svårt att fantisera ihop saker som de aldrig sett, tex. 

    Att skriva en argumenterande text är faktiskt inte helt lätt. Det ska innehålla flera olika delar och vissa barn låser sig för att de inte kan se hur helheten ska bli. Eller tvärtom: de ser hur helheten ska vara men de har svårt att plocka ut beståndsdelarna. Dessa barn kan behöva otroligt tydligt styrt steg för steg, för att klara av uppgiften. Hur gör läraren? 

    Det är stor skillnad på att skriva fritext om något man kan på en isolerad fråga på ett prov, och att ta reda på fakta för att skriva en argumenterande text. Faktan ska hittas, förstås, skrivas med egna ord, sorteras in enligt instruktionen + att man dessutom ska dra slutsatser och skriva ett slut på texten som visar att alltsammans hänger ihop. Samtidigt ska man tänka på stavning, grammatik, tydlighet i själva språket. 

    Jag jobbar på gymnasiet och behöver ganska ofta hjälpa elever just med hur man lägger upp argumenterande texter. Det stora flertalet är förvirrade just pga alla ovan nämnda komponenter och de vet inte hur de ska starta. 

  • Jemp

    Prestationsångest och svårt att sätta igång? 

    På universitetet vet jag att kurator kunde hjälpa till med studieteknik och att lära ut metoder för sådant. Tänker just att det är en grej att hitta strategier för. 

  • mammaåten
    Anonym (alla) skrev 2023-04-12 09:05:22 följande:
    Alla har ju inte samma fallenhet för olika uppgifter. En del är mer kreativa och fantasifulla, och kanske istället har svårare för matte eller nåt annat. 

    Så ibland får man bara acceptera hur man är och göra det bästa av situationen. Skriva nåt torrt och lite halvdant, men försöka lösa uppgiften.

    Ett sätt att få ihop en text kan ju vara att skapa teman, tex drömhuset: hur ser det ut inuti, utanpå, var ligger det, är det ett hus som kan finnas på ritkigt, eller helt galet. 

    Samma med en argumenterande text: vilka olika ståndpunkter finns i texten, för miljöförstöring - vilka argument kan finnas för att fortsätta att förstöra miljön, finns det några? Mot miljöförstöring, vilka argument finns för att inte förstöra miljön. Osv, så plockar man in några meningar under varje tema och till slut är texten tillräcklig. 

    Och barnet kanske kan få hjälp att tänka ut dessa teman för texten och förslag på vad de kan innehålla, men sen skriva själva texten själv. 

    Problemet är att han inte skriver något utan lämnar istället in ett tomt papper. Vi har också sagt att det viktigaste är att han gör det, det behöver inte vara bra.
    Har också sagt att även om han ska beskriva sitt drömhus så behöver det inte vara hans egentliga drömhus, han kan hitta på vad som helst. Eller bara beskriva ett hus som han sett.
    Vi har försökt hjälpa till i form av ?ska huset vara vid vatten eller inte?, ?vill du ha pool? men får bara ?vet inte? till svar. 


    Även pedagogerna på skolan har försökt hjälpa till genom att smalna av området om man får skriva fritt så har man gett förslag ?skriv om det här?, men ändå inget. 


    Försökte häromdagen med stödord, att vi skulle komma på några sånna tillsammans men det tog i alla fall helt stopp. 

    Tidigare var det svårast att få till texter som var personliga, men nu har det spridit sig.

  • mammaåten
    Jemp skrev 2023-04-12 09:27:54 följande:

    Prestationsångest och svårt att sätta igång? 

    På universitetet vet jag att kurator kunde hjälpa till med studieteknik och att lära ut metoder för sådant. Tänker just att det är en grej att hitta strategier för. 


    Svårt att sätta igång, absolut. Funderar på prestationsångest. Vi har försökt vara väldigt tydliga från vår sida att betyg och kvalitet är inte det viktigaste utan att uppgifterna faktiskt genomförs för att det ska bli enklare för honom själv framåt.

    Har bett hans lärare ta kontakt med kuratorn på skolan men har inte fått svar ännu om han kommer få gå dit.
  • mammaåten
    Anonym (specialpedagog) skrev 2023-04-12 09:05:53 följande:

    Låter som om han behöver bildstöd. Vissa har svårt att fantisera ihop saker som de aldrig sett, tex. 

    Att skriva en argumenterande text är faktiskt inte helt lätt. Det ska innehålla flera olika delar och vissa barn låser sig för att de inte kan se hur helheten ska bli. Eller tvärtom: de ser hur helheten ska vara men de har svårt att plocka ut beståndsdelarna. Dessa barn kan behöva otroligt tydligt styrt steg för steg, för att klara av uppgiften. Hur gör läraren? 

    Det är stor skillnad på att skriva fritext om något man kan på en isolerad fråga på ett prov, och att ta reda på fakta för att skriva en argumenterande text. Faktan ska hittas, förstås, skrivas med egna ord, sorteras in enligt instruktionen + att man dessutom ska dra slutsatser och skriva ett slut på texten som visar att alltsammans hänger ihop. Samtidigt ska man tänka på stavning, grammatik, tydlighet i själva språket. 

    Jag jobbar på gymnasiet och behöver ganska ofta hjälpa elever just med hur man lägger upp argumenterande texter. Det stora flertalet är förvirrade just pga alla ovan nämnda komponenter och de vet inte hur de ska starta. 


    Är bildstöd något som alla skolor har tillgång till? Pedagogerna har inte nämnt något om det.

    Vi upplever att det är själva ämnet som är svårast att komma på. När det väl är bestämt så brukar det gå lite lättare. Det blir framförallt lättare att kunna prata och resonera kring olika argument tex. Det låser sig inte lika mycket när texten väl är påbörjad även om det händer ibland.

  • Anonym (Samma)

    Min son har exakt dessa svårigheter. Han har en autismdiagnos, vilket jag givetvis inte säger att din har, svårigheter med detta kan man ha ändå. Men han lämnar också in tomma papper när det låser sig flr honom,  desto friare desto svårare. Jag brukar hjälpa honom att koppla det till hans intressen vilket faktiskt hjälper en del. Annars hjälper det honom mycket att han får lite förslag. Han har också en bild av att det han gör blir fel varflr han hellre gör ingenting

  • Earlgrey

    prestationsångest kanske..... jag hade svårt för just att skriva uppgifter, eller rättare sagt att komma i gång, sen har jag lätt för och skriva, får man väl inte skryta men jag har talang för och skriva....  Vill ändå gör det för att, det kan vara så att din son känner höga krav och också att det inte finns någon mall, utan man förväntas skriva ganska fritt om sitt drömhus.... Jag tyckte tex bokrecension gick lättare för då hade min lärare en mall med punkter som skulle ingå och då kunde det bli bra text den täckte i princip allt som ingår....typ författare, gengre etc...

    Men om man har höga krav, så säg till honom att du får skriva hur dålig du vill om ditt drömhus. Att man får göra en kladd. Eller om han vill spåna lite muntligt kring det först och du antecknar litegrann sen attt han använder det...

    Det som hände mig var ju att jag funderade på varför jag undvek att börja skriva till sista minuten och jag gjorde allt framtills dess, lånade böcker och läste på i ämnet och så.... så var ju inte lat....men så vågade jag känna efter när jag gick på folkhögskola.. och det var ju prestationsångesten jag ville undvika...att jag sågade varje mening ingenting dög... Lättare att det blir så om man är bra på att skriva för då har man högre krav tyvärr...att det ska låta bra.... om man ritar så skissar man ju också först tex.....

    Ett annat tips är ställ några frågor om drömhuset som han får svara på....hur ska det se ut, vilken plats, vilken storlek, vad kan man göra där inne, finns det etc...
    som han kan svara på...

    Annars tänker jag peppning och uppmuntran och att fråga honom själv vad han tror att han behöver.... men låt honom tänka efter då förvänta ingen svar direkt....försök o inte göra så stor grej av det....

Svar på tråden Barn ”kan inte” skriva berättelser