Anonym (alla) skrev 2023-04-12 09:05:22 följande:
Alla har ju inte samma fallenhet för olika uppgifter. En del är mer kreativa och fantasifulla, och kanske istället har svårare för matte eller nåt annat.
Så ibland får man bara acceptera hur man är och göra det bästa av situationen. Skriva nåt torrt och lite halvdant, men försöka lösa uppgiften.
Ett sätt att få ihop en text kan ju vara att skapa teman, tex drömhuset: hur ser det ut inuti, utanpå, var ligger det, är det ett hus som kan finnas på ritkigt, eller helt galet.
Samma med en argumenterande text: vilka olika ståndpunkter finns i texten, för miljöförstöring - vilka argument kan finnas för att fortsätta att förstöra miljön, finns det några? Mot miljöförstöring, vilka argument finns för att inte förstöra miljön. Osv, så plockar man in några meningar under varje tema och till slut är texten tillräcklig.
Och barnet kanske kan få hjälp att tänka ut dessa teman för texten och förslag på vad de kan innehålla, men sen skriva själva texten själv.
Problemet är att han inte skriver något utan lämnar istället in ett tomt papper. Vi har också sagt att det viktigaste är att han gör det, det behöver inte vara bra.
Har också sagt att även om han ska beskriva sitt drömhus så behöver det inte vara hans egentliga drömhus, han kan hitta på vad som helst. Eller bara beskriva ett hus som han sett.
Vi har försökt hjälpa till i form av ?ska huset vara vid vatten eller inte?, ?vill du ha pool? men får bara ?vet inte? till svar.
Även pedagogerna på skolan har försökt hjälpa till genom att smalna av området om man får skriva fritt så har man gett förslag ?skriv om det här?, men ändå inget.
Försökte häromdagen med stödord, att vi skulle komma på några sånna tillsammans men det tog i alla fall helt stopp.
Tidigare var det svårast att få till texter som var personliga, men nu har det spridit sig.