• Randomiserad

Kostnad för kläder

Jag är lite nyfiken på vad har ni för kostnad för kläder per månad? Jag tänker framförallt för egen del, barn alltså undantaget.

Med mina inköp utjämnade över året bedömer jag att jag lägger ca 1000 kr per månad på kläder och skor. Jag tycker att jag är sparsam och köper sällan på impuls och nästan enbart på nedsatta priser (det är ju någon typ av rea hela tiden!) Är man, 40+ med ett tjänstemannayrke. 

• Svar på tråden Kostnad för kläder
  • Orangebeans

0 kr. Köper i stort sett aldrig kläder till mig själv. Minns inte ens när jag sist gjorde det och då var det nog ett par plagg från sellpy för 30-40 kr styck.

• BuoBä
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-11 14:29:43 följande:

Oerhört sparsamma de flesta , verkar det som. Svårt driva klädbutik i Sverige?

Jag vet faktiskt inte vad jag skulle köpa för 2-3000 kr i månaden, även om jag inte hatade att shoppa. Jag har funderat på att anlita en personal shopper, men säg att jag skulle lägga 15 000 på en helt ny basgarderob på ett bräde, då har jag ju de kläderna sen tills de är utslitna, och behöver kanske komplettera med ett par plagg om året för att fräscha upp med årets färg eller liknande.
  • LaFontaine

Jag ligger nog på ungefär strax under 1000-lappen per månad, om man slår ut kostnaden. Jag handlar sällan, men när jag väl handlar får det kosta. 

• Jemp

Undviker överkonsumtion så jag köper absolut inte varje månad. 200-300 kanske om jag slår ut det på snittkostnad? 

• riboflavin

Jag landar också någonstans på ca 1000 kr/mån. Men det handlar mest om att när jag väl köper kläder så köper jag lite dyrare plagg, så det blir kanske 3-4 plagg (utöver underkäder och sånt) per år. Sist jag köpte vanliga kläder var för ett par år sen dock, modet med korta tröjor och raka jeans passar inte mig. Men köpte ny vinterjacka och kängor förra året som gick på ca 10 000 kr. I år behöver jag ett par nya sneakers. Vissa plagg som exempelvis sommarklänningar och tjocktröjor syr och stickar jag dock själv, så den kostnaden hamnar på hobbykontot, och där går det åt en del pengar. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Randomiserad

Jag håller med, är lite förvånad. Som anekdot så såg jag tex ett trepack kalsonger idag för snett ca 450 kr. Och det tänker jag ändå att folk köper, byter ut och har lite ruljans på. Det jag menar är att det inte krävs så mycket för att ganska snabbt komma upp i relativt höga summor. Men 0 i utgifter på klädkontot låter som man underskattat/missat/förbisett en del utgifter?! 

Jag kan tillägga att jag är långt ifrån slit och släng. Är medveten och handlar oftast second hand/sellpy och då märken av god kvalitet. Avyttrar enbart kläder om de har gått sönder.  H&M eller liknande som för varor med kort livslängd (pga dålig kvalitet) handlar jag ytterst sällan på.

• Randomiserad
    Orangebeans skrev 2023-04-11 14:43:22 följande:

0 kr. Köper i stort sett aldrig kläder till mig själv. .

Vem är det som köper dina kläder då? 😉
  • aliciabonn

Kläder är ett av mina största intressen så jag lägger nog mer eller mindre 2000 kr i månaden på nya kläder! 

• sextiotalist

Ja, skulle alla handla som jag gör så skulle det nog vara så.
    Jag kan absolut köpa kläder då och då. Men jag behöver inte.
    Skor måste däremot uppdateras. För de har sett sina bästa dagar. Problemet är att jag inte gillar skomodet 
  • LaFontaine
    Randomiserad skrev 2023-04-12 00:15:19 följande:

Jag håller med, är lite förvånad. Som anekdot så såg jag tex ett trepack kalsonger idag för snett ca 450 kr. Och det tänker jag ändå att folk köper, byter ut och har lite ruljans på. Det jag menar är att det inte krävs så mycket för att ganska snabbt komma upp i relativt höga summor. Men 0 i utgifter på klädkontot låter som man underskattat/missat/förbisett en del utgifter?! 

Jag kan tillägga att jag är långt ifrån slit och släng. Är medveten och handlar oftast second hand/sellpy och då märken av god kvalitet. Avyttrar enbart kläder om de har gått sönder.  H&M eller liknande som för varor med kort livslängd (pga dålig kvalitet) handlar jag ytterst sällan på.

Jag är också förvånad. Jag förordar verkligen inte slit och släng, men till slut går vissa typer av plagg sönder. Efter åtta år gav resåren i min ena bikini upp och en ny behövde inhandlas. Löparskor behöver bytas med jämna mellanrum. Strumpor och inte minst strumpbyxor går sönder och behöver bytas (eller stoppar de sina strumpor själva?). Också vanliga kläder slits, eller råkar ibland ut för en olycka och behöver slängas och kanske också bytas. 

Jag har svårt att se att man inte lägger en krona på kläder. Om man inte går i trasiga strumpor vill säga.
Svar på tråden Kostnad för kläder