• Gggggggs

Kan test visa fel?

Hej, som rubriken lyder så undrar jag om test kan visa negativt men egentligen det är positivt, jag har ganska jämn eller regelbunden mens cirkel eller vad man nu kallar det, kan skilj nån dag här o där brukar ha 29-31 dgr, håller väldigt mkt koll haft en app flera år tillbaka jag varje månad lagt in.
    Men jag har nu inte fått min mens och är på dag 39, jag har tagit test vid 2 tillfällen, tog 2 digitala båda visade ?inte gravid?
    Jag har varit gravid tidigare så vet hur det känns men har inga direkt symptom är bara mer trött än vanligt typ inga ömma bröst ingenting.
    har haft som mensvärk till och från så tänk okej nu kommer mensen men ingenting har kommit, jag är hundra att jag inte kommit in i klimakteriet då jag är 21. 
    tänkte gå och kolla upp men läste att man ska kontakta läkare om man inte fått den på flera månader, tänkte även gå köpa ägglossnings test för vet dom reagerar på mens. 

nån som vet vad det här kan vara? 

kan test visa fel, kan det vara nått annat som spökar i sånna fall vad? Borde jag söka vård direkt? har inte haft några stora föräändringar i livet eller stress, äter normalt inte gått ner massa i vikt, lever helt som förut inga ändringar. 

• Svar på tråden Kan test visa fel?
  • Gggggggs

Svar till H kan inte citera dig, självklart ska man inte gå till överdrift men bättre att kolla och det inte är nått än tänka det inte är nått och det visar sig man kolla för sent. hälsan är viktig hellre betala än inte kunna göra nått alls sen. brukar Nt söka vård om d inte är nått som faktiskt oroar mig tillräckligt mycket.

• Emala

Det är inget konstigt att mensen hoppar över ett par gånger om året, det beror på att man i regel har ägglossning 10 gånger per år.
    Ta det bara lugnt och vänta in nästa mens. 
    Uteblir även den mensen så kan du kontakta vården. 

• Anonym (h)
    Gggggggs skrev 2023-04-10 22:48:05 följande:

Svar till H kan inte citera dig, självklart ska man inte gå till överdrift men bättre att kolla och det inte är nått än tänka det inte är nått och det visar sig man kolla för sent. hälsan är viktig hellre betala än inte kunna göra nått alls sen. brukar Nt söka vård om d inte är nått som faktiskt oroar mig tillräckligt mycket.

Fast nej, det är inte hälsosamt att söka vård om det inte är ett problem. Har du fortsatt smärta i veckor eller akut jätteont typ cysta då kan det vara dags men inte med vad som står i tråden. Inget här är det minsta akut utan helt normalt.
  • Maymom

Det kan vara en utebliven ägglossning, då kan mensen bli sen.

När tog du graviditetstesten? 

• Gggggggs
    Maymom skrev 2023-04-11 07:10:40 följande:

Det kan vara en utebliven ägglossning, då kan mensen bli sen.

När tog du graviditetstesten? 

Första bim +2 och andra bim +4
  • Anonym (F)
    Gggggggs skrev 2023-04-10 22:44:00 följande:

Glömde skriva i texten, har fått extremt mkt flyttningar jämfört med innan flera gånger trott jag fått mens men sen har jag gått o kollat o d varit bara massa flyttningar så nånting är det.

Säker på att du inte har fått någon sexuell sjukdom?
  • Anonym (Ägget)
    Gggggggs skrev 2023-04-11 14:01:28 följande:
    Första bim +2 och andra bim +4
    Det är extremt ovanligt att inte plussa då som gravid. Man kan inte ens passera BIM utan att vara gravid så du hade antingen senare äl eller ingen äl. Inom regionen får du ingen hjälp alls förrän mensen uteblivit ett halvår. Avvakta åtminstone en vecka till och får du ingen mens eller plus och grubblar så får du söka hjälp privat.
  • Maymom
    Anonym (Ägget) skrev 2023-04-11 14:25:59 följande:
    Det är extremt ovanligt att inte plussa då som gravid. Man kan inte ens passera BIM utan att vara gravid så du hade antingen senare äl eller ingen äl. Inom regionen får du ingen hjälp alls förrän mensen uteblivit ett halvår. Avvakta åtminstone en vecka till och får du ingen mens eller plus och grubblar så får du söka hjälp privat.

Det var detta jag också ville komma till. Testen ska vara nästintill 100% korrekta efter bim. 

så mest troligt är nog utebliven eller sen ÄL. 

hoppas mensen kommer snart.

• Anonym (Vanligt)

Mensen kan hoppa över en månad. Det gjorde den för mig i februari 2019. Efter att ha ätit p-piller i typ 15 år så slutade jag med det i april 2018. Mensen kom som vanligt varje månad förutom i feb. Blev sedan gravid på hösten. Hade mensvärk och alla vanliga menssymptom, fast lindrigare. Sedan var den tillbaka i mars, dock en vecka tidig då. Negative graviditetstesttest hela tiden.

Så om jag vore du skulle jag ta ägglossningstest om 2 veckor (om ni vill bli gravida), annars vänta in och se om mensen kommer nästa månad. Då kan du kontakta sjukvården. Tror inte du kommer kunna boka tid för detta redan nu, det är naturligt. Och vad kan sjukvården göra? Det enda de skulle göra är att ta blodprov vilket visar om du har hgc i blodet, vilket du ser på dina stickor att du inte har? Tror inte heller du behöver oroa dig för att föda barn utan  veta att du är gravid, då kommer ju mensen vara borta i 9 månader och då är det dags att söka sjukvård :)

Mitt förslag är at avvakta och se om den kommer nästa månad. Och slösa inte pengar på ägglossningstest för att se om du är gravid. ÄL-test kan ge utslag om du är gravid, men då borde dina graviditetstest också vara positiva. Tar du ÄL-test nu så kommer de bara bidra till mer förvirring vid tolkning.

• Gggggggs

Hej glömde uppdatera är nu bim +10/11 tog ett test igår kväll och det blev ett svag plus, tog även en testa tidigt digital test och den visade gravid. 

• Gggggggs

Jag har väldigt lätt för att bli gravid och varit det 8 gånger tidigare både när vart på preventivmedel så som pstav o p-piller, aldrig varit med om d här innan men borde inte bli chockad över hur annorlunda min kropp funkar längre, men ska kontakta barnmorska för känns ändå som det nått skumt med den här graviditeten om det inte syns på test förrens 10/11 dagar efter bim. 
    nån sa om skönsjukdomar o d är jag 100 på jag inte har, har en fast partner och vi gick båda 2 och testa oss tillsammans. 
    Och tack till alla svar jag har fått 

• Maymom

Du kan ju ha haft sen ÄL, kanske var det du trodde var mensvärk egentligen ÄL-smärta.

Kan ju såklart också vara att det utvecklas för lite hcg, du kan ju ta ett digitalt med veckoindikator och se vad den säger, och ta ett nytt om en 8 dagar och se om det ökar.

alternativt nytt graviditetstest om 3 dagar och se om det ökar från det förra.
    (och håll koll på det. Får du nån smärta ska du söka akut, svaga tester och kraftig smärta kan eventuellt indikera på utomkvedshavandeskap.)

• Anonym (Nelly)

Så detta är alltså din 9:e graviditet och du är bara 21 år.
    Vart har det blivit av de andra graviditeterna, missfall,  abort?
    Du får ta tag i detta med en barnmorska, för det är ju inte hållbart i längden att bli gravid hela tiden trots preventivmedel,  det sliter på kroppen. 
    Ni får använda dubbla skydd, tex p-stav + kondom. 

Svar på tråden Kan test visa fel?