Inlägg från: Anonym (Hjärndimma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjärndimma)

Hjärndimma

Kan det komma av ångest/stress? Har varit inne i en ond spiral i ett par månader snart med mycket stress/ångest och insättning av SSRI. Även sömnsvårigheter. Har en känsla av att befinna mig i en bubbla och inte som mig själv mentalt. huvudet känns trögt. Kan det vara hjärndimma orsakat av måendet sista tiden? Några tips över hur man kan lindra det?

• Svar på tråden Hjärndimma
  • Anonym (Hjärndimma)

Missade ange att anonyma svar är tillåtet, kan man ändra det i efterhand? 

• Anonym (Hjärndimma)

Tack för svar. Jobbigt att inte känna igen sig själv, men förhoppningsvis lättar det när jag kan förmå mig att slappna av lite. 

• Anonym (Hjärndimma)

Escitalopram. Har ätit den tidigare med bra effekt. Men lite högre dos denna gången. 

• Anonym (Hjärndimma)

Kanske medicinen men ska det kännas så här så får jag trappa ut/ner den. Får väl ge det några veckor till?

• Anonym (Hjärndimma)
    Anonym (...) skrev 2023-04-06 21:34:30 följande:

Jag tror stress kan ge hjärndimma.
    Jag har det ofta. :(

jobbigt, har du något som hjälper att lindra det? 
  • Anonym (Hjärndimma)
    Anonym (Ja) skrev 2023-04-06 21:44:30 följande:
    Ja, men var beredd på att det kan ta tid. Av egen erfarenhet så kan jag säga att hjärndimman också kan komma tillbaka om du blir stressad i framtiden även om du blir fri från det i nuläget.

Det du behöver jobba på långsiktigt är att möblera om ditt liv så du slipper den stress och ångest som drabbat dig nu.
    Kan tänka mig det. Det tråkiga är att det var min förväntansångest över en sak som utlöste detta (har GAD i grunden) så det fick spinna på i för många veckor sen var det omöjligt stoppa (rakt ner i det mörka hålet). Är inte jättestressad i övrigt men kroppen har helt klart reagerat på detta?
  • Anonym (Hjärndimma)
    Anonym (Med) skrev 2023-04-06 21:47:21 följande:
    Men hade du hjärndimma innan du påbörjade medicineringen?
    Nej men började med den ganska fort när jag började känna igen ångest-symptomen..Sen hade jag massor av ångest/inre stress/sömnproblem under insättning 
  • Anonym (Hjärndimma)
    Anonym (E) skrev 2023-04-06 21:49:51 följande:
    Alltid godkänt med anonyma svar i Känsliga Rummet :)
    Perfekt! :)
  • Anonym (Hjärndimma)
    Anonym (...) skrev 2023-04-06 21:56:48 följande:
    Att vila sig så att man inte är stressad längre. Beroende på stressnivå kan det ta flera dagar, veckor... 

Det brukar hjälpa att tänka efter så man äter, dricker vatten, går ut lite varje dag (vilket jag kan glömma bort när jag är väldigt stressad.)
    Tror mycket på att vila, och sedan att försöka förhindra återkommande stress. 
    Tack för tips
  • Anonym (Hjärndimma)
    Anonym (Med) skrev 2023-04-06 21:56:22 följande:
    Vill du utveckla lite, hur din hjärndimma känns? Hur tar den sig uttryck?
    Seg i huvudet, overklighetskänsla, känner mig dimmig i huvudet och inte som mig själv. Som jag går i en bubbla 
  • Anonym (Hjärndimma)
    Anonym (Med) skrev 2023-04-06 22:06:36 följande:

Jag förstår precis. 

Jag blir sån av antidepressiva. 

Hur länge har du ätit dom?

Jag blev inte det sist jag åt dem?. Hmm, 5-6 veckor 
  • Anonym (Hjärndimma)
    Anonym (Med) skrev 2023-04-06 22:13:20 följande:

Det är det som är så skumt med ssri - att man reagerar olika efter varje gång man börjar?. 

Du kanske ska prova att sänka dosen? Vilken dos tar du?

Vågar jag laborera så? 10 mg 
  • Anonym (Hjärndimma)

Ska be om blodprovet på VC först, de har ju inte kollat något fysiskt öht. Kan man be dem mäta serotonin? Har jag inte brist på det så får jag ju för mycket nu med medicinen. 

• Anonym (Hjärndimma)
    Anonym (Med) skrev 2023-04-07 11:19:19 följande:
    Man mäter inte serotonin
    Ok tycker jag läst det nånstans att man kan det.
  • Anonym (Hjärndimma)
    Polyrytm skrev 2023-04-07 11:23:29 följande:

Gå ut i skogen/naturen och andas. Försök vara i nuet och jorda dig. 
    Vila mycket, drick mycket vatten.
    Massera dina egna fötter.

Tack! 
  • Anonym (Hjärndimma)
    Polyrytm skrev 2023-04-30 19:20:59 följande:
    Hur mår du nu?
    Lite bättre tack 😊
Svar på tråden Hjärndimma