• Anonym (H)

Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma

Det är riktigt stökigt härhemma eftersom jag har haft det väldigt stressigt på jobbet och för att sonen inte gör någonting alls. Han är 18 år och då borde man inse att det inte är ok. 

Jag har varit pedagogisk, gjort checklistor, resonerat, blivit förbannad, tjatat och dragit in pengar för nöjen. Ingenting hjälper. 

Idag lovade han att göra allt på checklistan  (verkligen inte några betungande saker) och jag kände mig peppad att städa inför påskhelgen eftersom jag inte skulle behöva göra allt, trodde jag. 

Först drar han ut på det, sedan gör han lite grann och blir samtidigt irriterad eftersom han behöver göra något öht. Sedan går han iväg och jag tror att han har gått till återvinningen men det visar sig att han har stuckit till en kompis.

Nu sitter jag här och är både arg och ledsen med massor att göra. Det verkar barnsligt och dramatiskt men jag har nästan lust att skita i alltihop, inget påskfirande, inget påskägg, inget pynt. Jag kan ligga i soffan och kolla på TV hela helgen. 

Han skulle bli chockad tror jag. Det är så självklart att jag alltid fixar allt och inte bara för honom. Jag är en sådan som alltid ställer upp och blir tagen för given. 

Egentligen kanske jag borde åka iväg någonstans på en liten weekend ha ha, men vi ska till min mamma på påskafton och det är ju inte hennes fel att han beter sig så. 

Jag behövde mest pysa och kanske få råd från andra med lata tonåringar. Fånigt kanske men jag blev så himla ledsen. Han är bra på många andra sätt och självklart är han det finaste jag har men just det här är han helt omöjlig med. 

• Svar på tråden Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma
  • Anonym (H)
    Anonym (...) skrev 2023-04-06 20:31:38 följande:

Jadu..
    Det är väldigt vanligt att familjer har olika åsikter om vad som bör göras och i vilken grad.

Mitt perspektiv på det här är:
    1. DU är föräldern. Du äger hemmet, du har valt att fira. Vill du fira så innebär inte det för den skull att din vuxna son också måste anse att det är en god idé att fira påsk och att fixa inför den. 

2. Om du anser att det finns en godkänd miniminivå på städning rent allmänt för att han ska få bo kvar som vuxen, så ta upp det med honom. Han är ju myndig, men för den skull måste han ju inte anse att högtider är viktiga bara för att du anser det. Vill han fira påsk? Har du frågat honom om det, eller antar du bara?

3.Varför är det din mammas fel? 

Det låter lite som att du ser honom som en vuxen i vissa anseenden (Han måste hjälpa till), men inte i andra (Som vuxen väljer man själv om man vill fira högtider och på vilket sätt i så fall.)

Min tolkning här är att du har vissa legitima irritationer, och vissa som inte är legitima eftersom en vuxen inte ska bli tvingad att följa vissa traditioner om denne inte vill. 

Ja, han vill fira påsk och han gillar inte heller när det är stökigt men förväntar sig att jag fixar allt det. 

Jag skrev att det INTE är min mammas fel. 

• Anonym (H)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-04-06 20:39:31 följande:

Har du provat att behandla honom som en vuxen istället för som ett barn? Och sluta ge milslånga checklistor! Gör du verkligen allt på en sådan själv på en kväll...? Det låter inte rimligt. Då är det både bättre, lämpligare och antagligen mer framgångsrikt att be honom göra en eller två saker.

Så. Sätt dig ner med honom och diskutera, att ni måste dela på sysslorna eftersom ni faktiskt är två i hushållet. Vissa saker borde han sköta själv (sin tvätt, städa sitt rum regelbundet mm), vissa saker kanske ni delar upp eller turas om med. Berätta att du också kommer att behöva be honom göra en del andra småsaker ibland, sånt som tillkommer extra så att säga.

Jag skrev uttryckligen att det inte var någon betungande checklista. Den här gången handlade det om att kasta sopor, plocka undan och gå till återvinningscentralen. Jag skrev också att han själv drog ut på tiden till eftermiddagen och sedan stack han till en kompis. Han gjorde inget på kvällen. 

Jag ger honom checklistor eftersom han har bett mig om det. Han tycker att det är enklare så. 

Jag har resonerat vuxet med honom många gånger. 

• Anonym (H)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-06 20:44:33 följande:

1 bli ledsen inför honom, inte bara arg.
    2 skit i resten. Köp en säck godis till dig och ockupera tv. Säg till honom att du gärna hjälper till om han vill fixa påsk.

Ha ha, ha det borde jag kanske göra. Lägga mig i soffan och ropa ?Säg till om du behöver hjälp med något!?. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamacita) skrev 2023-04-06 20:49:15 följande:

Jag har ett par lata och glömska tonåringar här hemma med, men de är samtidigt väldigt goa och vill ack så väl. Självklart kan man ställa krav - särskilt på hygien och när det kommer till gemensamma utrymmen och saker (tallrikar och glas) - men man kan nog inte förvänta sig att de faktiskt ska bry sig särskilt mycket om hushållssysslor. Jag tycker att listor är bra och det gör det väldigt tydligt vad som har gjorts och vad som inte har gjorts.

Att hålla vad man lovar är viktigt i vårt hem och om man hade lovat att göra något så får man se till att hålla det. 

Tack för förståelsen!

Sonen är också go och lite av en mönsterkille i övrigt, vilket jag är otroligt tacksam för. 

Han har tyvärr väldigt hög toleransnivå för stök. Om jag inte styrde upp allt skulle det bli totalt kaos här. 

Jag tycker också att checklistor är bra. Jag tror att han har lite dåligt samvete för att han inte gjorde allt han hade lovat. Han ringde nyss och hävdade att han inte hade sett den gigantiska påsen med kartonger i köket. 

Vi får fortsätta städa imorgon. Jag blev bara ledsen eftersom jag är helt slut efter jobbveckan och hade blivit glad för hjälpen. Då hade det inte känts så övermäktigt men nya tag imorgon som sagt. 

• Anonym (H)
    Anonym (B) skrev 2023-04-06 21:23:10 följande:
    Du pratar nästan om din son som att han var en vuxen partner. SJÄLVKLART är det du som ska styra upp i hemmet? Herregud lata föräldrar nuförtiden. 

Men lägg av, man undrar snarare vad som pågår i dina tankar när du gör en sådan association.

Jag har inte skrivit att sonen ska styra upp hemmet, bara att han ska göra sin del när han är 18 år. 

• Anonym (H)
    Anonym (duh) skrev 2023-04-06 21:54:21 följande:

Fast det ska inte vara någon diskussion. Han ska hjälpa till hemma, det är inget val. Eller ja, valet bör vara mellan att kunna bete sig eller bli utslängd. 

Det är att göra sitt barn en enorm björntjänst om man inte lär hen att städa och hjälpa till hemma. Han kommer bli äldre och föra vidare detta mansgrisbeteende till alla flickvänner han flyttar ihop med och vara en förevig pest för sin framtida fru. 

Det var ingen diskussion. Han hade uppgifter som han skulle utföra men stack till en kompis i stället. Jag vet inte riktigt vad jag kan göra mer i det läget. Slänga ut honom kommer aldrig att vara ett alternativ. 

Japp, det har jag också förklarat för honom. Ingen kvinna kommer att stå ut med det beteenden.

• Anonym (H)
    Anonym (Härmed) skrev 2023-04-06 22:01:33 följande:

Här har du en till tonårsmamma som ibland tröttna och bara behöver spy ut sig lite irritation. Tyvärr gör de ju allt för att komma undan och jag tror eg inte att det är så mycket att göra åt. Bli ledsen, bli arg, skit i att laga mat, pynta eller vad som som känns bra i stunden. Sen kommer vi igen, fortsätter tjata, kanske t.o.m. ryta till så att det blir gjort och de fortsätter att sucka stöna och gnälla. Jag tror den enda riktiga faran är om man istället väljer att göra exakt allt själv. Så fortsätt ställ krav i skriv checklistorna om det är det som funkar bäst. 

Du har helt rätt. Någon gång går det väl in till slut.

Jag kommer att pynta och fixa påskägg. Jag vill ju inte vara småaktig och hämnas men förhoppningsvis hjälper han till imorgon. 

Det är väl så det är att vara tonårsförälder för de flesta. Jag var bara extra trött idag.  

• Anonym (H)
    Anonym (nej inte så :)) skrev 2023-04-07 00:28:16 följande:

Efter att ha kämpat själv med två föräldrar på varsitt håll i min uppväxt som har velat att jag ska hjälpa till, utan att jag fått kärlek eller bekräftelse emotionellt, så tycker jag detta låter kontrollerande. Det är du som har valt att få barn. Ditt barn har ingen skyldighet att göra något i ett hem som de inte har valt. Du måste få honom att vilja göra saker genom att inte blir arg, utan istället som något att göra ihop för att han med ska få ett fint hem att leva i. Och visar att du samarbetar. "Om du fixar disken så damsugar jag hallen". Sen göra checklistor som något roligt, inte allvarligt utan snarare se om det är något han gillar. Det är ju ett perfekt tillfälle för honom att bli strukturerad för sin egen framtid.
    Det är för många föräldrar som tror att det är okej att kontrollera sina barn i hemmet och inte koppla det med att de också måste känna sig uppskattade.

Jag tror att du tolkar in väldigt mycket i mitt inlägg utifrån dina egna erfarenheter.

Det var exakt så upplägget var idag. Jag var inte arg eller tjatig utan vi gjorde gemensamt upp en plan. Vi var båda på bra humör och motiverade att göra fint inför påsken. Sedan blev han irriterad eftersom han tyckte att det för tråkigt och stack till en kompis. 

Jag skriver om städning, inte om mitt föräldraskap eller vår relation i övrigt. 

Sonen bor inte växelvis utan på heltid hos mig och tro mig, han får kärlek och bekräftelse i överflöd. Jag växte själv upp med känslokalla föräldrar och har gjort precis tvärtom. För sonen är det självklart att han är älskad och viktigast för mig, något jag själv inte fick uppleva. Han är trygg i dig själv och har bra självförtroende.

Jag skrev en trådstart om städning och att vara tonårsförälder. Sedan tolkar en del in allt möjligt i det jag skriver. Mitt råd är att ställa frågor i stället för att spekulera. 

• Anonym (H)

Jag tänker inte göra det han skulle göra igår utan fixa undan det värsta och pynta i vardagsrummet. Vi får fira påsk i en stökig lägenhet. Vi får i alla fall inte gäster tack och lov. Då hade jag städat allt.

Jag har testat allt ni föreslår förutom att hota att slänga ut honom. Det skulle jag aldrig göra. Det här är hans hem där han ska känna sig trygg oavsett bråk om städning.

Han sov över hos sin kompis där det säkert är städat och pyntat. 

Jag känner mig så kass som förälder ibland. Jag jobbar mycket för att kunna ge sonen ett bra liv men jag hinner inte med allt härhemma.

Jag har i alla fall uppfostrat honom bra i övrigt. Han är artig och trevlig mot andra och duktig i skolan. Det jag har kunnat ge honom är intresset för vetenskap och böcker. Han läser massor och har A i flera ämnen. 

Sedan har han fått massor av kärlek från mig och min familj. Han vet som jag skrev ovan om att han är det viktigaste och finaste jag har.

Men jag är ingen bullmamma som jag önskar att jag hade varit, en sådan som har ett städat hem, mat i ugnen och kan fixa en riktigt fin påsk. 

• Anonym (H)
    Spucks skrev 2023-04-07 12:33:18 följande:
    Du har alltså dragit in hans fickpengar eller CSN, om han får det, för att betala hans andel av hushållsarbetet och det brydde han sig inte om? Har han så mycket pengar att detta inte gör ont?

Sedan måste du ju bestämma hur viktig det egentligen är för dig. Tycker du det är viktig att han gör något, måste det finnas konsekvenser om han inte gör det. Annars är det nog inte så viktig för dig i alla fall, då kan du spara in tiden och energin du just nu använder till tjat och frustration.

Han har varit sjuk en del så han har inget CSN just nu. Jag har sagt att jag inte kommer att betala för nöjen etc. om han inte gör sin del hemma. Då tar han av sitt sparkonto som han har tillgång till nu och ja, han har en rejäl summa, betydligt mer än vad jag har.

Det får alltså ingen effekt.

Det är viktigt för mig att ha ett fint hem och som det ser ut nu vill inte han heller bjuda hem kompisar för han fattar ju att det inte är ok. 

Jag jobbar som sagt mycket (försöker styra upp det med chefen) och har känt av samma symtom som jag hade när jag blev sjukskriven för utbrändhet. Jag har haft det svårt av flera skäl och är rädd för att hamna där igen men det är ju inget jag vill ta upp med sonen. Jag vill inte bli den där mamman som manipulerar sina barn med skuldkänslor.

Om han gjorde de saker jag ber honom om, vilket verkligen inte är mycket, skulle det betyda så mycket för mig. Jag mår bara sämre av stöket som ger ytterligare stress. 

• Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-04-07 12:49:28 följande:

Betalar du bredband?
    Lösning=byt lösenord

Betalar du hans mobil?
    Lösning=stäng av för utgående samtal

Tvättar du hans kläder?
    Lösning=Tvätta DIN tvätt

Äter du middag?
    Lösning=Laga till dig

Varför hålla på och dalta??
    Han VET SÅ JÄVLA VÄL VAD HAN SKA GÖRA. men han vet att han har tillgång till allt ändå. Han vet att du kommer göra det åt honom.

Skit alla listor kör ditt race så du mår bra. Han får steppa upp och han kommer inte bli en våt fläck på golvet. 

Tvätten har han börjat göra när det är nödfall, alltså sina egna kläder. När han stormar in och säger att han inte har några rena tröjor så säger jag lugnt och sansat att han kan boka en tvättid. Jag vill inte att han blir en av de där killarna som tar hem tvätten när de har flyttat hemifrån för det är rätt patetiskt.

När han väl gör en hushållssyssla så blir han helt slut och måste vila ha ha. Han har ingen aning om hur det är att städa en hel lägenhet som jag gör. 

Middag lagar han själv eftersom han tränar mycket och äter speciella dieter men diskar göra han aldrig. 

Bredbandet kan jag tänka mig att använda faktiskt men mobilen är ju en säkerhet om något skulle hända. 

• Anonym (H)
    fornminne skrev 2023-04-07 13:42:08 följande:
    Jag tycker att du ställer för höga krav på dig själv. Hur många hinner vara bullmammor eller ha fläckfria hem nu för tiden? Särskilt inte om barnen knappt lyfter ett finger.

Tro mig, du är inte ensam.

Det viktigaste är att barn får kärlek, trygghet och omsorg. Det verkar din son ha fått. Sen måste de även få rimliga krav och gränser. De flesta barn kan börja hjälpa till hemma långt innan de är 18 år. Men som sagt, tonåringar är ofta lata och trotsiga. Det växer bort. Självklart ska du inte kasta ut sonen, men se till att han inte får allt serverat.

Tack snälla du! 

Det är svårt att veta när man inte har något att jämföra med. Mina väninnor har kärnfamiljer och jag tror att det är lättare då. Det går ju fortare när man är två och det kanske är lättare att styra upp städningen med tonåringarna tillsammans. 

Jag har haft det tufft med sonens pappa som blev våldsam när sonen var nyfödd. Jag lämnade honom rätt omgående och har kämpat hårt med otaliga tvister i rätten för att sonen ska få ett tryggt liv. Pappan fortsätter att trakassera och hota oss båda två, (det är polisanmält som vanligt).

När sonen fyllde 18 kunde jag slappna för första gången på åratal men då kände jag också hur otroligt trött jag är. Jag har inte så mycket fighting spirit kvar. Jag vill bara vara i naturen och vila. 

Jag känner en stor skuld över att livet blev så för sonen och att jag valde en sådan usel pappa, även om jag inte visste det när jag träffade honom.

Det är nog därför jag har svårt att ta ifrån sonen saker som straff. Jag vill ju ge honom allt. Rent rationellt förstår jag att det är ok med konsekvenser men känslomässigt är det svårare. 

• Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-04-07 17:56:56 följande:
    Mobilen går väl att låsa men bara ringa mamma och 112 går alltid. 

Om han inte går CSN vem bet hans gymkort? 
    Det betalar jag och min familj. Han vill börja på en MMA-klubb och har frågat om han kan få ett kort i födelsedagspresent.

Jag skulle kunna vända på det och säga att om han gör sin del hemma så får han kortet. Då blir det en belöning i stället för ett straff. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Att välja sina strider) skrev 2023-04-07 18:45:12 följande:

Jag tänker att man definitivt kan vara förbannad på sitt barn som inte gör det som är fullständigt rimligt och att det är en del i föräldraskapet.

Jag ringer ibland upp tonåringen och skäller, eftersom det faktiskt är en rimlig konsekvens. Det är också rimligt att prata med tonåringen om att sparpengar är väldigt dumt att använda till nöjen, men att han ju är vuxen. 

Ibland orkar man inte städa och pynta för en högtid och det är faktiskt rätt rimligt att också vila och ta det lugnt. Gör som honom, kolla med en vän, eller ta och prioritera dig själv.

Tack för förståelsen!

Jag har inte gjort så mycket idag. Jag somnade sent eftersom jag var ledsen och hade svårt att sova.

Jag ska pynta lite och plocka undan. Jag har handlat påskägg och mat till imorgon. Vi skulle planera påskmiddagen tillsammans idag men han får köpa till det han vill ha. 

Han är fortfarande hos sin kompis men har inte hört av sig och jag vill inte hålla på och ringa. Fast det känns lite ensamt när jag hör att grannarna har besök och sonen är hos en annan familj. 

Jag vill inte använda påskfirandet som något ultimatum men jag tänker inte göra allt som jag brukar.

• Anonym (H)
    Studentpappa skrev 2023-04-07 19:57:17 följande:

Att han inte är hemma är väl inte så knepigt? Jag var typ aldrig hemma som tonåring, sen påskägg som 18-åring?

Jag hade vid den åldern varit på fest och antagligen kommit hem 03, den enda högtid jag tillbringade med föräldrarna var julafton. Fast hjälpa till och tvätta etc. fick jag göra, ingen städade mitt rum då stängde dom bara dörren så dom slapp se det. 

Nej, det är inte konstigt och det är därför jag inte håller på och ringer. Jag kan ju tycka att det känns ensamt ändå utan att agera på det. Han är för övrigt inte på fest utan hos en kompis.

Han brukar vilja ha ett påskägg och det är väl inte så märkligt. Jag köper påskägg till min 80-åriga mamma från något tjusigt ställe med delikatesspraliner. Mina syskon och jag köper också påskägg till varandra om vi ses över påskhelgen. Det är väl olika i olika familjer. 

• Anonym (H)
    Studentpappa skrev 2023-04-07 20:39:30 följande:
    Nej så är det såklart, är väl bra att du inte tjatar även om det känns ensamt. Jag var helt ointresserad av att vara med mina föräldrar och det känns ju på ett sätt sunt som ung. Jag skulle vara mer bekymrad om det saknades kompisar och ungdomen var hemma. 

Jag har idag en väldigt bra kontakt med föräldrarna så det går ju till sig med åldern.

Absolut, det hade varit sorgligt om han satt hemma med mamma varenda kväll. 

Jag uppmuntrar honom snarare att vara mer social. Han har vänner men verkar inte fatta när andra ungdomar är intresserade av att hänga med honom ibland. Vill man ha fler vänner måste man ju vara aktiv själv. 

Jag umgicks helst inte med föräldrarna i den åldern heller. Jag festade dessutom mycket hårdare än sonen men det berättar jag inte för honom ha ha. Vi bor i Stockholm så det är dyrt att bli full när de går ut, vilket är bra, och de hänger mest hemma hos varandra. 

• Anonym (H)
    Anonym (I) skrev 2023-04-07 22:07:12 följande:
    Man är ingen bra förälder om ens barn inte respekterar en. Synd att såna som du TS inte förstår det och uppfostrar mansbebisar som sedan någon annan stackare ska få ta hand om och relationer som ej håller. 

En bra förälder lär sina barn hur man sköter ett hushåll och respekterar andra. Att man delar ansvaret för hushållet. 

Det är han verkligen inte. Han är mer självständig än många andra i sin ålder och har en färdig plan för vidare studier och karriär. Den här tråden handlar om städning. Han lagar sin egen mat och tvättar som jag skrev ovan. 

Men nu fick du skriva att jag är en dålig förälder, vilket verkar vara poängen med ditt inlägg. Inget råd, inget svar på det jag skrev utan bara ett konstaterande av att jag är dålig och du är bra. Då vet jag.  

• Anonym (H)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-04-07 23:02:51 följande:
    Känn ingen skuld för att du valde en usel pappa, hade du inte valt honom, hade sonen inte funnits. Annan pappa, annat barn.

Jag valde också en usel pappa, det var mitt livs bästa misstag, annars hade jag ju inte haft min son! Har frågat min son om hur det känns att ha lite speciella familjeförhållande (vilket han har på lite olika sätt), men han säger att det är ok för han känner ju inte till något annat, han är van. 

Så tänker jag också. Det var värt allt för även om jag blir irriterad på sonen ibland så är han det finaste jag har. Det är en kärlek som är starkare än allt annat. 

Vi pratar också om det ibland och sonen säger samma sak. Han vet inget annat och han har varit omgiven av släktingar som älskar honom.

• Anonym (H)
    Anonym (I) skrev 2023-04-08 01:00:10 följande:

Det var ju precis det jag skrev? Ingen bryr sig om hans betyg eller karriär. Din tråd handla om att han ej hjälper till hemma och det är din skyldighet som förälder att lära honom det - annars är man en dålig förälder! 

En ansvarsfull och ordentlig 18 åring som du så gärna vill få det att låta som drar inte hemifrån för att morsan ber en städa skiten som man själv varit med och skapat. Men en omogen mansbebis med dålig kvinnosyn gör. 

Gör ditt jobb som förälder och sluta dalta. 

Jag är dålig, även min son är dålig och du är bra, Då vet jag igen. Ditt tyckande bidrar mycket till tråden. 
Svar på tråden Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma