Vad är fattigdom?
"Politikens råd är snarare att du bör se till att fort som fan förflytta dig så långt du kan från alla som ser ut som förlorare.
Även relativ fattigdom har ju en definition. Mindre än 60% av medianinkomsten i landet där man bor, efter skatt. Det är väl FNs definition, om jag minns rätt. Det gör att här i Sverige är man fattig, eller "i ekonomiskt utsatt läge", om man har en inkomst under ca 15500, efter skatt.
Jag gjorde lite snabbt som jag gjort i en annan tråd och kollade in konsumentverkets budgetsiffror, de som man kan auto.fylla, dvs mat, kläder, hygienartiklar osv, och man skulle hålla sig till det (som ju är det som får stryka på foten om man har ont om pengar), så skulle man ha 6850 kr över till hyra, el, osv. Och eftersom det är hyran och elen som behöver betalas först och det sällan är så billigt som 6850 kr så, ja, då får det andra helt enkelt vänta/struntas i.
Inlägg 29, fröken allvar, det går inte att citera dig. Jag undrar vilken verklighet du lever i, du säger att den breda massan inte sitter på tunnelbana? 900 000 reser dagligen med Sl, det är iallafall vad jag skulle kalla den breda massan.
Lägger in Lena Anderssons svar i P1 morgon idag 2023-05-21 i tråden:
Jag tror att vi måste ha nya system för att de som har jobb ska kunna låna pengar till bostad och att låginkomsttagare ska betala mycket mindre i skatt när de inte får ut mer än t ex 6000 per månad som jag fick. Som Lönnsirap säger påverkas man av att inte ha ekonomisk trygghet på många år, åtminstone gjorde jag det.
Jag kan bara föreställa mig hur det är om man inte heller har någon fast bostad och tillhör det skuggsamhälle som växt fram i Sverige, det där du arbetar svart, är här illegalt och bor på en madrass.
Vårt hushåll fick 400 kronor i elstöd. Jag vågar inte riktigt tänka på vad de fattiga satarna på slott och gods fick för att ha råd med gröten de har i huvudet.
*o-ombedda
Nu har jag läst TS inlägg lite mer noggrant och vill förtydliga att det faktiskt är skillnad på fattigdom, och att vara avundsjuk på folk som har det bättre, eller som har ännu mera resurser.
Det är också viktigt att inte blanda ihop fattigdom, med att folk automatiskt är "offer" och "att de inte tar tag i sin situation".
Fattigdom är dessutom både ett begrepp som beskriver samhällsproblem OCH en känsla som individen har. Det är dessutom så, att många av de som faktiskt inte är fattiga känner sig fattiga (såsom random medelklass ungdom) och vissa fattiga känner sig inte fattiga (folk som trollar med knäna och har självhushållning).
Nu har jag inte tillgång till DN, så jag vet inte riktigt vad Lena Andersson skrev... Men vanligtvis så brukar vissa människor sätta väldigt höga krav på vad andra (i det här fallet fattiga) borde klara. Att köpa billig mat är en förutsättning... Men det är väldigt mycket lättare i teorin, än i praktiken. Att mätt och belåten sitta och fundera på vad som ger tillräckligt med energi och vitaminer är mycket lättare än att ständigt ha en mycket begränsad budget.