Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Vad är fattigdom?

Rekommenderar artikeln för att förstå relativ fattigdom i Sverige 

"Politikens råd är snarare att du bör se till att fort som fan förflytta dig så långt du kan från alla som ser ut som förlorare.

För ingen vill vara den som inte köper paprikan för 67 kronor som Patrik Lundberg skrev i en krönika nyligen (DN, 15/3). Han har rätt i att få har talat om den kris som varit permanent för alla de människor som konstant lever på eller under marginalen. Kris blev kris först när krig, inflation och rusande mat-och elpriser drabbade medelklassen".

• Fröken Allvar
    Aniiee skrev 2023-05-08 14:02:40 följande:

Även relativ fattigdom har ju en definition. Mindre än 60% av medianinkomsten i landet där man bor, efter skatt. Det är väl FNs definition, om jag minns rätt. Det gör att här i Sverige är man fattig, eller "i ekonomiskt utsatt läge", om man har en inkomst under ca 15500, efter skatt. 

Jag gjorde lite snabbt som jag gjort i en annan tråd och kollade in konsumentverkets budgetsiffror, de som man kan auto.fylla, dvs mat, kläder, hygienartiklar osv, och man skulle hålla sig till det (som ju är det som får stryka på foten om man har ont om pengar), så skulle man ha 6850 kr över till hyra, el, osv. Och eftersom det är hyran och elen som behöver betalas först och det sällan är så billigt som 6850 kr så, ja, då får det andra helt enkelt vänta/struntas i.

Tack för klargörandet. I så fall var jag fattig av och till i väldigt många år med denna definition, eftersom a-kassa innan pandemin vid max ersättning låg på upp till 13.000 per månad, och min sjukpenning låg betydligt lägre. Svårt att se sig själv som en fattig person när man arbetar av och till, men å andra sidan säger Carina Berg att hon är luspank och jag tror att hon äger minst två stora hus just nu, så det är inte hur man har det utan hur man tar det. 
  • Fröken Allvar
    Aniiee skrev 2023-05-21 22:07:35 följande:
    Samtidigt vet jag att det finns en del barnfamiljer som gör märkliga val i kyldisken på Ica. jag har jobbat med en del av dem genom en matlagningskurs jag höll i i fem år. Men det är ofta folk som inte riktigt är på fattigdomssidan utan med "bekväma medelinkomsttagare som inte tänker hela vägen", vilket är lite skillnad från att vända på slantarna och hoppas att det finns något bra i 50%-lådan.
    Förstår inte vad det har med länkarna att göra? Men du skulle nog tycka om Lena Anderssons text. 
  • Fröken Allvar
    Aurora Borrealis skrev 2023-05-22 00:53:36 följande:
    Men det måste vara hemskt att arbeta heltid och få ut en inkomst före skatt på 12 500 kr och vara fattig, när andra som jobbar lika mycket får medianlön för samma antal arbetade timmar. Har man inget arbete och får de pengarna är man fattig men man sliter i a f inte ut sig 
    Det här är skälet till att politiker vill sänka bidrag. Det ska vara mycket bättre att ha minimilön än att ha bidrag. För om du, likt jag hade det ett år, får ut 6000 kronor per månad i a-kassa och har en hyra och räkningar på 5000 så gör du ju allt för att få jobb så fort som möjligt, medan om du har 12.500 oavsett, och alternativet är att liksom jag istället pendla 2 timmar per dag till ett arbete, så blir det säkert så att en del väljer bort arbete, för att de tänker som du gör. 
  • Fröken Allvar
    BellaDonnna skrev 2023-05-22 08:28:51 följande:

Inlägg 29, fröken allvar, det går inte att citera dig. Jag undrar vilken verklighet du lever i, du säger att den breda massan inte sitter på tunnelbana? 900 000 reser dagligen med Sl, det är iallafall vad jag skulle kalla den breda massan.

Jag håller med dig. När jag skrev det hade jag varit för mycket i Familjelivs trådar, och där kan människor skriva om sina liv på ett sätt som förvrider ens bild av verkligheten, så att man känner sig väldigt konstig som åker kollektivt och andra saker som inte är normalt för dessa människor. 

Jag tänker att om du läser mina inlägg i denna tråd och andra om ämnet fattigdom kan du få en rätt tydlig bild av min verklighet. Ha det fint. 
  • Fröken Allvar

Lägger in Lena Anderssons svar i P1 morgon idag 2023-05-21 i tråden:

"- Jag reagerade på den enorma överdrift som det innebär, att det är en obehaglig politisk retorik och att det är inte är troligt att människor behöver gå hungriga då det är så pass billigt att äta mat, säger hon.

Från skolor kommer vittnesmål om att barn äter mer på måndagar för att kompensera för helgerna. De vittnesmålen bör granskas, men är det sant så gränsar det till vanvård, menar hon.

-Det är en logisk slutsats. Om barnen kommer hungriga till skolan på måndagen för att de inte ätit på hela helgen så kan det inte vara annat än vanvård, säger hon.

-Vad är det för fel på gröt som man ätit i alla tider?"
  • Fröken Allvar

Jag tror att vi måste ha nya system för att de som har jobb ska kunna låna pengar till bostad och att låginkomsttagare ska betala mycket mindre i skatt när de inte får ut mer än t ex 6000 per månad som jag fick. Som Lönnsirap säger påverkas man av att inte ha ekonomisk trygghet på många år, åtminstone gjorde jag det.

Jag kan bara föreställa mig hur det är om man inte heller har någon fast bostad och tillhör det skuggsamhälle som växt fram i Sverige, det där du arbetar svart, är här illegalt och bor på en madrass. 

• Fröken Allvar
    Aniiee skrev 2023-05-22 12:10:46 följande:
    Inte? Ok. Här är det i klartext: Andersson har JÄVLIGT FEL. Men hon har också lite rätt...
    Så vi är överens om att Lena Andersson är fel ute. Tycker inte att du uttrycker dig i klartext utan tvärtom är mycket luddig, men såg din lista på mat under trettio kronor med fokus på fläskkött och anar mig till vad som ligger bakom dina luddigheter. 

Jag startade en tråd om fattigdom i höstas när det var mycket gnäll om elstöd. Men nu vet alla vi som fått elstöd vad vi behöver göra oavsett hur fattiga vi känner oss enligt Lena Andersson : låta gröten tysta mun. 

Vet inte varför Lena inte skriver i klartext till elstödsgnällarna vad de behöver göra med sitt förnuft. Ann Heberleins text var ganska klargörande däremot. 
  • Fröken Allvar

Vårt hushåll fick 400 kronor i elstöd. Jag vågar inte riktigt tänka på vad de fattiga satarna på slott och gods fick för att ha råd med gröten de har i huvudet. 

• Fröken Allvar
    Aniiee skrev 2023-05-22 12:52:30 följande:
    Ja hon är fel ute, för hon saknar totalt nyanserna i det hon skriver.

Du behöver inte ana någonting. Listan med mat under 30 kronor (vilken av dem....?) är mat för under 30 kronor per portion, om det är mycket fläskkött på den så är det faktiskt en "slump". Inget jag tänkte på alls, så det enda som ligger bakom den är att fläskkött är billigare än annat kött. Om det inte var något vegetariskt på den så var det förmodligen för att de enda vegetariska recepten jag har i just den databasen är dyrare, de också, och att databasen byggs upp av efterfrågningar.

Fråga dig om det är jag som är luddig eller om det är du som ar lite svårt att tolka ibland. Jag har märkt att du ibland tolkar lite som du vill eller missar poänger. Vilket är ok, men då kan du be om klargöranden istället för att insinuera att folk har dolda agendor.

Vad  har elstödet med detta att göra?
    Nå, det är inte bara jag som tolkar lite som jag vill. Det jag tycker vore intressant att höra från dig är att du i konkreta ordalag redogör för vilka nyanser du anser att hon saknar hur jag tolkar lite som jag vill/har svårt att tolka. Det brukar gå bättre då. Mitt ombedda intryck av dig är att du är dryg och detaljfokuserad, dvs att vi är ganska lika varandra. 🙂
  • Fröken Allvar
    Lönnsirap skrev 2023-05-22 13:09:41 följande:

Nu har jag läst TS inlägg lite mer noggrant och vill förtydliga att det faktiskt är skillnad på fattigdom, och att vara avundsjuk på folk som har det bättre, eller som har ännu mera resurser.

Det är också viktigt att inte blanda ihop fattigdom, med att folk automatiskt är "offer" och "att de inte tar tag i sin situation".

Fattigdom är dessutom både ett begrepp som beskriver samhällsproblem OCH en känsla som individen har. Det är dessutom så, att många av de som faktiskt inte är fattiga känner sig fattiga (såsom random medelklass ungdom) och vissa fattiga känner sig inte fattiga (folk som trollar med knäna och har självhushållning). 

Nu har jag inte tillgång till DN, så jag vet inte riktigt vad Lena Andersson skrev... Men vanligtvis så brukar vissa människor sätta väldigt höga krav på vad andra (i det här fallet fattiga) borde klara. Att köpa billig mat är en förutsättning... Men det är väldigt mycket lättare i teorin, än i praktiken. Att mätt och belåten sitta och fundera på vad som ger tillräckligt med energi och vitaminer är mycket lättare än att ständigt ha en mycket begränsad budget. 

Ja precis som du skriver är det ju.

Lena Andersson skrev i SvD. Kontentan av andemeningen i hennes text finns i citat, inlägg #60. Det bär mig emot att länka hennes text, men Ann Heberlein har länkat hennes text. Jag tyckte att mediedebatten som förs från köksborden i ägda boenden var relevant för diskussionen om relativ fattigdom och länkade därför artiklarna, men givetvis är trådens ämne fortfarande relativ fattigdom snarare än Lena Anderssons tänkande. 
  • Fröken Allvar
    Aniiee skrev 2023-05-22 13:17:42 följande:
    Det var inte hennes text som du hade svårt att tolka, utan min, som du inte lyckades tolka fast den var i klartext och inte behövde tolkas alls. Du lyckades alltså inte ens tolka VAD som skulle tolkas.

Och visst, jag är dryg när jag blir frustrerad över att folk inte fattar självklarheter och väljer att vara dryga istället för att be om förtydliganden.
    ... 
    ... 
  • Fröken Allvar
    Aurora Borrealis skrev 2023-05-23 00:32:32 följande:
    Jag skulle inte valt bidrag på 12 500 kr eftersom man, som sagt, är fattig och det inte går att leva på den summan enligt mig. Det är otroligt lite pengar. Bidraget gör personen redan fattig, så bidraget kan inte sänkas mer. Det svider ju redan för de flesta att endast ha den fattiga inkomsten.

De flesta arbeten ger mer pengar, vilket arbete som helst typ. Inget heltidsjobb borde ge 12 500 kr däremot, det är den skandallönen som borde höjas, och förbjudas att tjäna så lite på en heltidstjäns. inte det lilla bidraget som ska sänkas. Arbete bör ge folk som arbetar ett drägligt liv - höj lönen! Börja där i stället!
    Jag tror också på att höja lön snarare än sänka för att bekämpa fattigdomen. Ja, jag och många andra har levt på vad du tycker är otroligt lite pengar i år efter år, och ändå finns politik som vill sänka bidrag och företag som låter papperslösa arbeta svart för småsummor. Till exempel i restaurangbranschen och som bärplockare. 
  • Fröken Allvar
    " Vi håller oss för goda för smör, salt, Gud och socker. Men vi gräver inte tillräckligt djupt för att se skillnaden på symptom och sjukdom.

Det är väl ändå hon ? människan ? som är grejen?

I stället för att polarisera och positionera kring symtomen - oftast SD - låt oss tala om själva grejen, om det som vi inte nänts vidröra för att vi är rädda för dålig stämning: gängen, klanerna, (heders)våldet, orättvisorna, fattigdomen och människans personliga ansvar."

• Fröken Allvar
    "Ett svenskt barn upplever inte samma näringsbrister som ett somaliskt barn, och det är möjligt att det svenska barnets upplevelse inte ens skulle uppfattas som hunger i ett somaliskt sammanhang. Men känslan av osäkerhet, rädsla, skam och hjälplöshet förknippad med upplevelsen av vad som anses utgöra hunger i sina respektive sociala sammanhang, är igenkännlig över kulturella gränser. Och även om hungerns effekter på den fysiska hälsan inte är lika allvarliga i Sverige som i Somalia, så kommer den i båda fallen att leda till socialt stigma och utanförskap, som har skadliga effekter på barnets långsiktiga utveckling och chanser att bli en fullt fungerande medlem av samhället.

Om vi vill förstå och ta itu med hungern som socialt fenomen i dess moderna svenska inkarnation, måste vi börja med att inte avfärda, utan lyssna på dem som faktiskt upplever den i sina liv i Sverige idag."

Svar på tråden Vad är fattigdom?