Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Vad är fattigdom?

PH76 skrev 2023-04-07 10:37:55 följande:
    Men de personer du beskriver här har ingen bäring på statistiken, de är så får och extrema att de inte spelar någon roll.

Men visst många människor gör ett kognitivt misstag och snöa in sig på dessa, genom instagram och annan social media, och genom dessa tror de att det är det nya normala, eller vanligt överhuvudtaget.
    Jag tror att du har en poäng i att jag är biased av dels vilka jag känner, utan att gå närmare in på detaljer, dels hur kvinnor ser ut där jag rör mig - I Stockholms kollektivtrafik sitter inte den breda massan, eftersom de oftare tar bilen, taxin, går eller cyklar när de ska någonstans, särskilt efter pandemin. Min nyckel till det normala är internet, och efter ett halvår här frågar jag mig om det jag läser verkligen är representativt för de vanligaste. Som någon skrev någonstans så går de som har ett välfungerande socialt liv någon annanstans med sina funderingar om samhället. Jag har ett mycket stort intresse för andras tankar och därför läste jag Flashback tills jag tröttnade på högern där. Jag upplever Familjeliv mer liberalt rent politiskt. Men visst kan en del av mina slutsatser vara kognitiva misstag. Valresultat är mer tillförlitliga som indikatorer på hur människor prioriterar de som lever i relativ fattigdom. 
  • Fröken Allvar
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-07 10:52:08 följande:
    Dessa extrema värderingar kommer nog att minska rejält nu när vi går in i en lågkonjunktur och de billiga gratispengarna är ett minne blott, räntorna kommer att ligga högt under många, många år framöver. 
    Jag hoppas lite på det faktiskt! Inget ont som inte för något gott med sig. Men det är lätt för mig att säga då jag inte förstått det där med gratispengar. Jag har studielån och bostadslån. Det är allt. 
  • Fröken Allvar
    Mrs Moneybags skrev 2023-04-14 15:31:30 följande:
    Intressant. Jag ser helt andra saker. För mig är läkare ett högstatusyrke och just dessa människor ur övre medelklassen har ofta ofärgat grått hår, är "naturliga" utan smink och fillers mm. Däremot är de ofta smala och vältränade, har sunda intressen som orientering och gå i skogen. Ser inte dem som radikala på något sätt, utan bara helt vanliga människor med en annan stil. 

De som lägger mkt pengar på botox och fillers är ofta underklass med lägre löner och större lån. 

OBS! Allt detta är mina egna fördomar, alltså. Jag anser mig inte tillhöra någon av de grupperna, utan är mittemellan. Men de flesta anser sig nog vara medelklass. 
    Jag förstår vad du menar. Dels är det en generationsfråga: de som var äldre när botox kom började inte på bred front, och de som använder botox och har friluftsintressen gör bara lite. Det är således radikalt att ha grått hår om man är född från ca 1975 och framåt skulle jag säga. Jag ser botox i alla inkomstklasser men det finns smakfull och smaklös botox, ingen mer värdering i det än så. Jag tycker botox är nervgift, och är inget som socialtjänsten finansierar.

Läkare är ett högstatusyrke men lite på dekis, på grund av arbetsvillkoren skulle jag säga. Läkare är ett mycket viktigt yrke som utförs av kompetenta människor i de flesta fall, liksom många andra akademikeryrken inom vården. Det betyder inte att de har den status de förtjänar i vårt samhälle.
  • Fröken Allvar

Mrs Moneybags: Förlåt mitt delvis osammanhängande inlägg. Jag ville svara dig något medan jag kom ihåg men det blev ett illa strukturerat svar. Jag hoppas att du hänger med ändå. 

• Fröken Allvar
    PH76 skrev 2023-04-14 23:10:26 följande:
    Du måste skämta? Jag bor i ett rätt välmående villaområde i Täby (född 76) och det är absolut inte radikalt med grått hår. Jag ser istället att många går precis andra vägen, att det ska vara naturligt. Vad jag har uppfattat så är det mest tacky och low-class att hålla på mycket med detta. Det finns säkert de som gör det men absolut inget som skyltas utåt.
    Vad som gäller i Täby är jag tacksam över att få inblick i via dina förstahandsuppgifter. Jag kanske borde flytta dit, om fyrtioplussarna i Täby går i naturligt grått hår och inte besöker Akademikliniken i stan då hjälp finns på närmre håll
    www.kliniktabypark.se/om-klinik-taby-park
    www.ansiktsakademin.se/
  • Fröken Allvar
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-15 07:40:06 följande:

Har så unga människor som är födda efter 76 problem med grått hår? Jag har själv naturligt hår med färg fortfarande trots att jag är betydligt äldre än så. Några grå hårstrån kan jag se ibland men då tar jag bort dem med en pincett. Man ser inga 50 plussare där jag bor med grått hår, men då kanske de flesta färgar? Att färga håret är ju vanligt , men det trodde jag var för att de flesta inte gillade sin hårfärg. 

Jag skulle inte säga att jag har problem med grått hår, men jag har grått hår och är född efter 1975. Rent statististiskt kan jag inte vara så ensam om det som det ser ut. Men jag har inte varit så mycket i villaområdena i Täby. 
  • Fröken Allvar
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-15 07:54:21 följande:

Där jag bor har läkarna hög status, inte bara för att de är kunniga och gör nytta utan också för att de tjänar bra. Men i Stockholm kan jag tänka mig att det är så många som tjönar mer än en läkare utan att göra speciellt mycket nytta. En kollega berättade om en nyutexaminerad dotter som direkt fått jobb på ett managementkonsultbolag i Stockholm , efte två år tjänade hon nu. 75 000 kr i månaden. Och vad gjorde hon? Körde något Excelprogram, matade in värden och redovisade Resultatet på en PowerPoint. 

I ett annat forum läste jag igår ett inlägg där en Software developer, som påstod att hon tjänade 105 000 kr i månaden, ville byta jobb, för arbetsuppgifterna var rutinmässiga och icke utmanande, 

Plötsligt känns då en överläkarlöm på 85 000 kr i månaden som ganska låg. Men mina vänner som är läkare älskar sitt yrke. De får göra nytta, de lär sig viktiga saker och  de utvecklas hela livet och de trivs. Med tanke på hur svårt det fortfarande är att komma in på läkarlinjen så tror jag inte att yrket har låg status. Det finns till och med 400 svenskar just nu som  läser utomlands på universitet för att de inte kommit in in i Sverige. Många läser i Riga, Där får de betala terminsavgift på 12500 Euro om året. 

Mycket bra. Det är så jag menar. Jag menar vården som arbetsgivare, och läkare har ofta vården som arbetsgivare. 
  • Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-04-16 16:51:55 följande:

Jag tänkte gå tillbaka till ämnet  FATTIGDOM och fundera lite över VAD ÄR DET ATT VARA FATTIG ?

När jag var barn talades det aldrig om att någon skulle vara fattig. Vissa hade det bättre ställt än andra och några sämre ställt än flertalet. Jag tillhörde den andra kategorin men det gick ingen nöd på mig, vad jag kan minnas.

Däremot fick man ofta höra talas om hur de tidigare generationerna vuxit upp i fattigdom, dvs inte fått äta sig mätta, saknat skor få fötterna osv.. 

I dag talar man om BARNFATTIGDOM men vad menar man med det? 
    Är det ett relativt begrepp eller finns det en definition?

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag aldrig känt mig mindre värd för att jag växte upp under knappa förhållanden fastän mina bästa vänner kom från  läkar- och företagare familjer.  

Jag har väntat lite på att TS skulle återgå till ämnet, men är glad över att du gjorde det istället. 

"Barnfattigdom i Sverige handlar sällan om att barn får gå hungriga och frysa för att deras föräldrar inte har råd att köpa mat och kläder. Ofta handlar det i stället om att barn i familjer som lever i ekonomisk utsatthet är mindre delaktiga i samhället, tenderar att ha sämre betyg i skolan, oftare lever under osäkra boendeförhållanden och saknar en känsla av att kunna förverkliga sina drömmar".

www.raddabarnen.se/rad-och-kunskap/arbetar-med-barn/barnfattigdom/
  • Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-04-16 17:57:24 följande:
    Det är alltså ett relativt begrepp.
    Då inställer sig frågan, Vad relaterar man då till? Är det ett medelvärde av familjers inkomster i ett område? Eller i samhället i stort ?

Jag misstänker att det är segregationen som är det stora problemet

Vad tror du?
    Vad tror jag om barnfattigdomen? Jag får utgå från texten jag citerade ovan då jag inte känner några fattiga barn.
    Jag tror att andrahandsboende, trångboddhet och föräldrars låga utbildningsnivå påverkar barnens skolresultat, så att fattigdom går i arv. Så var det i Sverige innan folkskolan, och så är det i Sverige efter friskolan, där man måste ställa sig i kö tidigt för att få en plats. Segregationen mellan fattiga och rika har funnits i Sverige tidigare. Tydligen växte jag upp då Sverige var som minst segregerat inkomstmässigt (1980 var det mest jämlika året). Nu ser vi ut att få acceptera folkhemmet som en historisk parentes eftersom vi återgått till att segregera rika och fattiga och många arbetar hårt på att normalisera denna nedmontering av välfärden i det före detta jämlika Sverige. 
Svar på tråden Vad är fattigdom?