Vad är fattigdom?
Men visst många människor gör ett kognitivt misstag och snöa in sig på dessa, genom instagram och annan social media, och genom dessa tror de att det är det nya normala, eller vanligt överhuvudtaget.
Mrs Moneybags: Förlåt mitt delvis osammanhängande inlägg. Jag ville svara dig något medan jag kom ihåg men det blev ett illa strukturerat svar. Jag hoppas att du hänger med ändå.
Har så unga människor som är födda efter 76 problem med grått hår? Jag har själv naturligt hår med färg fortfarande trots att jag är betydligt äldre än så. Några grå hårstrån kan jag se ibland men då tar jag bort dem med en pincett. Man ser inga 50 plussare där jag bor med grått hår, men då kanske de flesta färgar? Att färga håret är ju vanligt , men det trodde jag var för att de flesta inte gillade sin hårfärg.
Där jag bor har läkarna hög status, inte bara för att de är kunniga och gör nytta utan också för att de tjänar bra. Men i Stockholm kan jag tänka mig att det är så många som tjönar mer än en läkare utan att göra speciellt mycket nytta. En kollega berättade om en nyutexaminerad dotter som direkt fått jobb på ett managementkonsultbolag i Stockholm , efte två år tjänade hon nu. 75 000 kr i månaden. Och vad gjorde hon? Körde något Excelprogram, matade in värden och redovisade Resultatet på en PowerPoint.
I ett annat forum läste jag igår ett inlägg där en Software developer, som påstod att hon tjänade 105 000 kr i månaden, ville byta jobb, för arbetsuppgifterna var rutinmässiga och icke utmanande,
Plötsligt känns då en överläkarlöm på 85 000 kr i månaden som ganska låg. Men mina vänner som är läkare älskar sitt yrke. De får göra nytta, de lär sig viktiga saker och de utvecklas hela livet och de trivs. Med tanke på hur svårt det fortfarande är att komma in på läkarlinjen så tror jag inte att yrket har låg status. Det finns till och med 400 svenskar just nu som läser utomlands på universitet för att de inte kommit in in i Sverige. Många läser i Riga, Där får de betala terminsavgift på 12500 Euro om året.
4,4 procent av stockholmarna tjänade över 100.000 kronor per månad 2021
www.xn--lnguide-exa.se/miljonlon/
Jag tänkte gå tillbaka till ämnet FATTIGDOM och fundera lite över VAD ÄR DET ATT VARA FATTIG ?
När jag var barn talades det aldrig om att någon skulle vara fattig. Vissa hade det bättre ställt än andra och några sämre ställt än flertalet. Jag tillhörde den andra kategorin men det gick ingen nöd på mig, vad jag kan minnas.
Däremot fick man ofta höra talas om hur de tidigare generationerna vuxit upp i fattigdom, dvs inte fått äta sig mätta, saknat skor få fötterna osv..
I dag talar man om BARNFATTIGDOM men vad menar man med det?
Är det ett relativt begrepp eller finns det en definition?
Avslutningsvis vill jag bara säga att jag aldrig känt mig mindre värd för att jag växte upp under knappa förhållanden fastän mina bästa vänner kom från läkar- och företagare familjer.