Barn under studier på universitetet
Jag är gravid och har BF i slutet av Juli, och jag har valt att ta studieuppehåll på en termin och vara föräldraledig. Sedan hoppar jag på programmet igen vid VT2024, och då tar pappan över föräldraledigheten. Det var inga problem alls att få godkänt - studieuppehåll med skäl av föräldraledighet godkänns i 99% av fallen så länge man kan uppvisa moderskapsintyg.
Nackdel: tufft ekonomiskt då jag inte har skyddad SGI(5 dagar mellan arbete och universitetsstart som Försäkringskassan nekar mig högre föräldrapenning för - larvigt egentligen. Vem skriver in sig i A-kassa för fem dagar?) Speciellt med tanke på det ekonomiska läget. Det gör att jag kommer att fortsätta plugga en kurs på 50% kvällstid och distans under hela hösten. Då får jag lägsta beloppet och barnbidraget på totalt 8750 kr, + bidrag på 2000 kr i månaden.
Fördel: du får så mycket tid med din bebis! Att unna sig att finnas där första tiden för ditt barn är ovärderligt, och när du väl börjar plugga igen så kommer du ha så mycket enklare med att "flexa" i tid. Både i närtid för att du kommer ha mycket tid med bebis jämfört med ett vanligt 8-17-jobb som dessutom kräver transport till och från arbetet, och det kommer bli enklare att hämta/lämna på förskolan korta dagar. Om du har en partner, som jag, så ser jag fram emot att börja plugga efter en termin. Gå upp, ta hand om bebis, åka till seminarium i några timmar och sedan åka och ta en härlig promenad med sambo och bebis. Vilka möjligheter som inte går med vanligt jobb!
Så att plugga och pausa för barn tycker jag har oförskämt dåligt rykte. Planera ekonomin lite så kommer det gå toppen