• aliciabonn

    Barn under studier på universitetet

    Hej! Är det någon här som har studerat under tiden de blivit gravida och behövt ta studieuppehåll för att vara hemma med barnet? Hur har det fungerat för er att bli förälder under studierna? Hade ni rekommenderat det eller önskar ni att ni hade gått klart er utbildning? 


     

  • Svar på tråden Barn under studier på universitetet
  • Embla twopointoh
    aliciabonn skrev 2023-04-06 16:59:21 följande:
    Barn under studier på universitetet

    Hej! Är det någon här som har studerat under tiden de blivit gravida och behövt ta studieuppehåll för att vara hemma med barnet? Hur har det fungerat för er att bli förälder under studierna? Hade ni rekommenderat det eller önskar ni att ni hade gått klart er utbildning? 


     


    Jag gjorde inte uppehåll, men började plugga på nästa nivå (master) när min bebis var tre månader. Maken tog föräldraledigt (och jag ammade inte).

    Det finns såklart fördelar och nackdelar med allt. Fördelen med att vara förälder och plugga är att man lär sig att vara effektiv med tiden och får en helt annan självdisciplin, eftersom man har ett visst antal timmar per dag på sig att plugga, och kan inte som ens barnlösa kursare sitta långt in på nätterna och spontant ta en sovmorgon när man känner för det.

    Nackdelen är just att man är mer låst, och har man otur kan det köra ihop sig rejält för att både maken och barnen är sjuka just när man har ett obligatoriskt moment, så man måste vabba, till exempel. Dock måste jag säga att lärarna ofta har förståelse för sådant, det jag säga som har erfarenhet både som student och som lärare (jobbade på universitet under en period). Bara man kommunicerar ordentligt brukar det mesta gå att lösa.

    Ibland kanske man inte heller hinner/orkar göra så bra ifrån sig som man hade önskat, man kanske får nöja sig med ett G, trots att man egentligen skulle ha kunnat klara VG. Det är dock långt ifrån alla yrken där betyget spelar någon roll, väldigt många arbetsgivare är intresserad av att man har en examen, inte av betygen (jag har nog aldrig varit med om att någon arbetsgivare eller rekryterare ens nämnt betyg).

    Att studenter tar studieuppehåll är relativt vanligt, i alla fall upplevde jag det så när jag jobbade som lärare. Så länge det inte blir några stora förändringar i till exempel kursinnehåll eller -utbud, så brukar det inte vara några problem att bara fortsätta där man slutade. Sådana förändringar tar ganska lång tid att planera/besluta om, så universitetet vet ofta om dem relativt långt i förväg och kan därför ta med det i beräkningen när man diskuterar studieuppehåll med en student.

    Jag personligen önskar verkligen inte att jag hade pluggat klart innan jag fick barn.  Man lär sig så mycket när man har barn, såsom det där med självdisciplin. Egenskaper jag förvärvat just för att jag fick barn, har varit till stor fördel för mig i andra delar av livet också.

  • Silverjenny

    Jag fick barn precis innan jag började plugga på universitet och jag tyckte det var väldigt skönt att studera hennes första år istället för jobba som jag gjorde när äldsta barnet var litet. Man har kortare dagar och större flexibilitet som student, pluggar kanske hemifrån och kan ha barnet kortare dagar på förskolan. Sedan när du är klar och ska börja jobba är barnet nästan i skolåldern.

  • stylo

    Jag är gravid och har BF i slutet av Juli, och jag har valt att ta studieuppehåll på en termin och vara föräldraledig. Sedan hoppar jag på programmet igen vid VT2024, och då tar pappan över föräldraledigheten. Det var inga problem alls att få godkänt - studieuppehåll med skäl av föräldraledighet godkänns i 99% av fallen så länge man kan uppvisa moderskapsintyg. 

    Nackdel: tufft ekonomiskt då jag inte har skyddad SGI(5 dagar mellan arbete och universitetsstart som Försäkringskassan nekar mig högre föräldrapenning för -  larvigt egentligen. Vem skriver in sig i A-kassa för fem dagar?) Speciellt med tanke på det ekonomiska läget. Det gör att jag kommer att fortsätta plugga en kurs på 50% kvällstid och distans under hela hösten. Då får jag lägsta beloppet och barnbidraget på totalt 8750 kr, + bidrag på 2000 kr i månaden.

    Fördel: du får så mycket tid med din bebis! Att unna sig att finnas där första tiden för ditt barn är ovärderligt, och när du väl börjar plugga igen så kommer du ha så mycket enklare med att "flexa" i tid. Både i närtid för att du kommer ha mycket tid med bebis jämfört med ett vanligt 8-17-jobb som dessutom kräver transport till och från arbetet, och det kommer bli enklare att hämta/lämna på förskolan korta dagar. Om du har en partner, som jag, så ser jag fram emot att börja plugga efter en termin. Gå upp, ta hand om bebis, åka till seminarium i några timmar och sedan åka och ta en härlig promenad med sambo och bebis. Vilka möjligheter som inte går med vanligt jobb!

    Så att plugga och pausa för barn tycker jag har oförskämt dåligt rykte. Planera ekonomin lite så kommer det gå toppen Skrattande

  • aliciabonn
    stylo skrev 2023-04-06 20:02:09 följande:

    Jag är gravid och har BF i slutet av Juli, och jag har valt att ta studieuppehåll på en termin och vara föräldraledig. Sedan hoppar jag på programmet igen vid VT2024, och då tar pappan över föräldraledigheten. Det var inga problem alls att få godkänt - studieuppehåll med skäl av föräldraledighet godkänns i 99% av fallen så länge man kan uppvisa moderskapsintyg. 

    Nackdel: tufft ekonomiskt då jag inte har skyddad SGI(5 dagar mellan arbete och universitetsstart som Försäkringskassan nekar mig högre föräldrapenning för -  larvigt egentligen. Vem skriver in sig i A-kassa för fem dagar?) Speciellt med tanke på det ekonomiska läget. Det gör att jag kommer att fortsätta plugga en kurs på 50% kvällstid och distans under hela hösten. Då får jag lägsta beloppet och barnbidraget på totalt 8750 kr, + bidrag på 2000 kr i månaden.

    Fördel: du får så mycket tid med din bebis! Att unna sig att finnas där första tiden för ditt barn är ovärderligt, och när du väl börjar plugga igen så kommer du ha så mycket enklare med att "flexa" i tid. Både i närtid för att du kommer ha mycket tid med bebis jämfört med ett vanligt 8-17-jobb som dessutom kräver transport till och från arbetet, och det kommer bli enklare att hämta/lämna på förskolan korta dagar. Om du har en partner, som jag, så ser jag fram emot att börja plugga efter en termin. Gå upp, ta hand om bebis, åka till seminarium i några timmar och sedan åka och ta en härlig promenad med sambo och bebis. Vilka möjligheter som inte går med vanligt jobb!

    Så att plugga och pausa för barn tycker jag har oförskämt dåligt rykte. Planera ekonomin lite så kommer det gå toppen  // Skrattande


    Alla fördelar låter så bra, känns verkligen som ett perfekt tillfälle att få bebis under studietiden när man kan vara lite mer flexibel! 

    Undrar däremot om föräldraledigheten. Var du tvungen att återuppta studierna för att få pengar överhuvudtaget? Eller hur mycket hade du annars fått, om du inte hade börjat plugga på hösten? Har också ett problem med glapp mellan jobb och studier?
Svar på tråden Barn under studier på universitetet