Inlägg från: Anonym (Fråga mer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fråga mer)

Svärmor rasist

Hur gammal är farmodern? Det kan vara demens förstås men det kan också vara så att hon bara är extremt klumpig när hon pratar för att hon är rädd för att flickan ska utsättas för rasism. Rasismen finns överallt. Kanske hon vill skydda sonen men tänker att du vet mer om rasism och därför på ett väldigt klumpigt sätt vill diskutera detta med dig men tar upp det med dig på ett dåligt sätt. Jag tror det bästa sättet att bemöta detta är att fråga varför så du förstår vad det är hon vill ha sagt egentligen. 

Om hon säger att det sämsta man kan vara är att vara mörk fråga henne varför hon tycker detta? Är det därför att hon är rädd för att flickan ska fara illa p g a vad andra tycker eller tycker hon detta själv? Självklart har du all rätt i att strunta i vad hon tycker och det skulle inte vara fel att du vägrar träffa henne mer men i de flesta relationer så vill människor väl men uttrycker sig dumt p g a att vi tillhör olika generationer, olika sociala klasser o s v. Om du förstår vad hon vill ha sagt så kan ni diskutera detta på en annan nivå eller så kanske det visar sig att hon är rasist och tycker illa om mörkhyade. Jag tycker dock att du ska ge det en chans genom att fråga varför hon tycker så eftersom hon är din svärmor. På lång sikt är det bra om ni har en någorlunda bra relation och problemen enligt din trådstart började efter ni fått barn

Obs! Om hon tillhör högre medelklass och uppåt är det bra att säga "Hur kommer det sig att du känner att det är dåligt att vara mörkhyad?" eftersom de upplever att en fråga såsom "Varför tycker du att det är dåligt att vara mörkhyad?" som aggressiv. Jag anser att det är samma fråga (då jag är uppväxt i arbetslöshetsklass) men det gör stor skillnad i hur de från övre medelklass och uppåt reagerar på din fråga.  Nyckelorden är "hur kommer det sig att" samt "känner" undvik ordet varför även om det är det du egentligen undrar.

Svar på tråden Svärmor rasist