Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden

Tow2Mater skrev 2023-04-07 00:25:03 följande:
    Ett forslag - städer kan bygga baracker. Som student bodde jag i en barack (studentbostäder), jag har jobbat på kontor i en barack, och bekanta utländska gästjobbare bodde i tjänstebostad i en barack. De skulle man kunna bygga billigt och de fungerar utmärkt.
    Det gjorde man i min hemkommun, främst avsedda för flyktingar.
    Efter några år blev man tvungna att sanera och tömma barackerna p.g.a. ohyra, bl.a. kackerlackor.
    En bekant, en ensamstående svensk, bostadslös och sjukpensionerad kvinna med ett tvåårigt barn var en av de sista att lämna dessa, då utlovad (riktiga) bostad dröjde. Jag tror de bodde där i över ett år, mot utlovade två månader.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2023-04-13 21:06:04 följande:

Bostäder blir ju vad folk gor dem till.... tror du det skulle varit mindre ohyra i vanliga lägenheter om de varit alternativet? Bracket tjänar sitt syfte som billiga bostäder.
    Min poäng är hur olämpligt alternativ för bostad det kan vara.

Eftersom det är kommunen som placerar folk där så blir det kommunen som måste hantera de eventuella problem som uppstår.
  • Tom Araya
    Anonym (qwerty) skrev 2023-04-14 00:33:48 följande:
    Kommunen blir ju ålagda att ta emot och hustera ett antal människor och det baseras på vad regeringen släpper in. Rent krasst skulle man väl kunna säga att finns det inte bostäder, arbete, skola, dagis mm till folk så ska man inte ta emot fler än man kan ta hand om. Lite som att skaffa massa ungar och förlita sig på att "samhället" ska stå för uppfostran.
    Men nu är det inte du eller jag eller ens kommunen som bestämmer hur stor invandring vi ska ha...
  • Tom Araya
    Carolatom07 skrev 2023-04-14 16:18:37 följande:

Har inte kommunala bostadsbolag en skyldighet att ha ett visst antal lägenheter reserverade för folk som uppbär bidrag? Jag kan förstå om hyresvärdar inte vill hyra ut till personer som misskött sig tidigare, men om hyresgästens ambition är att så snart som möjligt komma ut i arbete borde man väl vara lite överseende? Man kan vara arbetslös av olika anledningar.

Nej, det är man inte.
    Finns det överhuvudtaget någon skyldighet för kommunen i det avseendet så är det i procent och inte i antal.

Här där jag bor vet jag att de kommunala bostadsbolagen i två kommuner har samverkat under flyktingkrisen och då har nästa alla lägenheter avdelade för folk med socioekonomiska svårigheter gått till flyktingar.

Båda dessa bolag har gjort sig av med en stor del av sina fastigheter, genom ombildning till bostadsrätter eller genom att sälja dem till privata ägare/hyresvärdar.
  • Tom Araya
    Anonym (Så trött) skrev 2023-04-15 09:08:35 följande:
    Och även om man haft ett visst antal lägenheter reserverade så är nog de upptagna sedan länge.
    Här är det är inte specifika lägenheter som reserveras för vissa ändamål, utan procent/andel av de lägenheter som blir lediga.
  • Tom Araya
    Anonym (Så trött) skrev 2023-04-17 22:59:37 följande:
    Ok men då blir det nästan ännu mer begripligt. Då blir ju andelen lägenheter med människor med olika typer av problem mycket riktigt ohanterbart högt i vissa utsatta områden. Man klarar väl inte mer..
    I normala fall var det kanske en på tio eller tjugo lediga lägenheter som avsattes för sådana behov, men under flyktingkrisen togs 8 av 10 lediga lägenheter undan för sådana behov, varav 9 av 10 gick till flyktingar.
    I antalet lägenheter räknat blir det inte så många, eftersom allmännyttans bestånd har reducerats med 60-70 % och färre väljer att lämna sin lägenhet under rådande bostadsmarknad.
Svar på tråden Egen försörjning blir krav för bostad i utsatta områden