Inlägg från: Anonym (Förståelse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

nihka skrev 2023-04-15 15:30:09 följande:
    Klart det är i någon mån nedlåtande att kommentera någons läsförståelse. Jag gör det själv in emellan, kanske inte särskilt för att trycka ner någon utan för att man bara inte orkar i längden, men det har oftast den effekten ändå. Jag jobbar inte som speciallärare här och är inte skyldig att förklara in absurdum när folk misshandlar språket men det kan likt förbannat uppfattas som otrevligt att inte ta den typen av hänsyn.

Visst förekommer det att människor "medvetet missförstår", men om man anser sig ofta vara utsatt för det kanske man ska fundera. Varför är det fel på alla andra som inte uppfattar det du skriver som du vill? Varför kan det inte vara fel på ditt sätt att välja ord eller formulera dig? Det finns signalord och om du använder dem spelar det ingen roll vad du skriver för övrigt och "en enda mening" kan vara fylld av signalord som antingen avslöjar en bakomliggande syn eller är resultatet av bristande språkkunskaper.
    Jag jobbar hela tiden på att förbättra mig och bemöta även otrevliga skribenter genom att försöka visa dem mer respekt än vad de visar mig. Tyvärr är det som att vissa mest är ute efter att träta och bråka och då blir vidare konversation meningslös. Tycker inte heller att man ska behöva överanalysera sig själv och det man skriver, särskilt när det blir uppenbart att andra inte gör det.

Vi är nog många som har "en bakomliggande syn" och den som säger att han är fri från förutfattade meningar och fördomar, ljuger både för sig själv och andra.

Människors beteenden grundar sig så gott som alltid på något i deras förflutna eller deras nuvarande livssituation. Det är väl inte alltid man känner för att vara den där överdrivet glada och toleranta personen. Vi har också alla bättre och sämre dagar som färgar vårt beteende gentemot andra.

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (jadu) skrev 2023-04-15 16:51:32 följande:

Jag ska kanske tillägga att jag förstår att inlägg tas bort om de innehåller tillmälen som idiot, pucko eller liknande. Men när så inte i fallet utan de bara är formulerade i lätt irriterad ton av någon som till slut tappat tålamodet efter att ha fått flera nedlåtande svar fulla av fantasifulla feltolkningar på sakligt skrivna kommentarer, då är det inte konstigt att man känner sig orättvist behandlad.

Ja, man orkar inte i längden tjafsa med en människa som ständigt ska tala om för en vad det är för fel på en, eller att de upplever att man uttrycker sig fel. Numer lämnar jag alltid sådana konversationer, då man inte orkar, som du säger.

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (jadu) skrev 2023-04-15 16:34:11 följande:
    Jag anser mig inte att det är många människor som ständigt missförstår mig medvetet, men det finns ett par medlemmar som har satt det i system att tillskriva andra åsikter de inte har, och jag vet att det är fler än jag som reagerat på detta.

När jag har råkat ut för detta har jag varit noga med att förtydliga att jag inte tycker det som de påstår, men de har inte tagit till sig detta utan envisats med fortsatta misstolkningar.
    Känner så väl igen det. Ibland hjälper det inte heller att försöka förklara på ett pedagogiskt vis. De placerar ändå in en i ett fack. Felet dessa ofta gör är att tro att de är bättre och/eller godare människor. Men i min värld bör en människa som ser sig som bättre och godare än andra bevisa det på flera plan.

• Anonym (Förståelse)
    nihka skrev 2023-04-15 14:47:13 följande:
    Jag är väldigt medveten om att det finns människor här som anser sig vara offer för orättvis och dålig behandling, att det finns en konspirationer mot dem både från FL, samhället i stort och delar av samhället. Det är ett otroligt vanligt gnälltema.

"Jag och flera andra". Bara för att någon tycker något blir det inte automatiskt en sanning. Inte heller av att flera personer tycker samma saker tillsammans.

"Svar på tal" - alltså någon bemöter vad den själv tycker är ett personangrepp med ett personangrepp. Inte alls konstigt att inlägg ryker då eftersom någon anmäler dessa personangrepp som personangrepp. Varför ska jag läsa en särskild tråd där tyckare tycker? Så ser väl ungefär alla trådar ut.

Ge mig ett exempel på ett personangrepp som du anser någon har "kommit undan med."
    Svar på tal innebär för min del inte att bemöta ett personangrepp med ett liknande personangrepp. Det innebär bara att jag ger ett svar som gör klart för den andre att jag inte håller med, och att jag påpekar det onödiga i att slänga sig med invektiv eller epitet avsedda att nedvärdera den andre.

Jag påtalade i ett inlägg att vissa personer på forumet verkar ha satt i system att klassa ner och vara otrevliga mot vissa skribenter, för det fick jag 24h, trots att jag inte nämnde dem vid alias (namn). Samtidigt som jag, när jag anmälde två uppenbara personangrepp, blev nekad åtgärd på anmälningarna. Då är det något som inte är som det ska.

• Anonym (Förståelse)
    nihka skrev 2023-04-15 18:34:49 följande:
    Alltså inga autentiska exempel som går att bedöma utan din subjektiva syn både på vad du och andra skrivit.
    Ett personangrepp är ett personangrepp. Jag tror att du, om du blir utsatt för ett sådant, även du tenderar att vara subjektiv.

• Anonym (Förståelse)
    nihka skrev 2023-04-15 18:29:39 följande:
    Så de här människorna talar om för dig att de tror att de är "bättre och/eller godare människor" eller hur framkommer det att de anser detta om sig själva?
    Vissa reagerar på ens uppfattningar om olika saker som att man genom sin uppfattning kan ses som en sämre människa. Även om de kanske inte säger det rent ut, så kan man ofta läsa det mellan raderna.

• Anonym (Förståelse)
    nihka skrev 2023-04-15 18:50:11 följande:
    Så det är inget någon har sagt utan något du har tolkat in i deras svar.

Kan det tänkas att du kan ha tillskrivit andra åsikter de inte har?
    Ibland kan det vara något jag själv tolkat in, jag är väl ofta ganska subjektiv, som flera andra här.

Men när en person upprepade gånger försöker sätta mig på plats genom att tala om för mig att jag har fel inställning, och att jag borde ändra den, så förstår jag ju att personen ser sin uppfattning som "rätt" och min som "fel".

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-15 19:11:21 följande:
    Javisst, jag kan försöka i alla fall. Ibland när det går hett till i trådar, så kommer folk in och säger ungefär som jag skrev. "Nej nu känner jag att jag måste gå in här för tråden har spårat ur". Jag kan inte tolka det på annat sätt än att de personerna tycker sig vara bättre/snällare än personerna som diskuterar i heta debatter. Ungefär som en lärare som ska disciplinera den busiga klassen.
    I mitt fall handlar det oftast om att jag reagerar på när flera gaddar ihop sig mot en som är dålig på att försvara sig. Personen kanske faktiskt har något viktigt att förmedla, men misstolkas avsiktligt för att skribenten liknar en annan skribent de inte gillar. För att diskussionen ska bli mer nyanserad.

• Anonym (Förståelse)
    nihka skrev 2023-04-15 19:18:57 följande:
    Förutom att man rent objektivt kan lära sig skillnaden så försvåras det hela av att denna oförmåga att hålla isär de två hänger samman med den egna självbilden.

Bra självbild - lättare att hålla isär begreppen. Dålig självbild - lättare att känna sig personligt påhoppad och därav följer att man lättare känner att andra ser sig själva som förmer.
    Från det ena till det andra. Hur reagerar du själv när en person verkar ha ett intresse av att trycka till dig, bara för att du tycker som du gör? Har du själv aldrig känt att en meningsmotståndares "agenda" är tvivelaktig? Att du upplever att hur tydligt du än försöker formulera dig, så misstolkas du och placeras in i ett fack.
  • Anonym (Förståelse)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-15 19:23:39 följande:
    Jag har inte tänkt på det förut, men det kanske du har rätt i. Jag har tidigare ansett att denna oförmåga handlar mycket om att man dels inte får lära sig sådana saker i skolan (i alla fall har inte mina barn fått det), och dels (som jag var inne på tidigare i tråden) att känslomässig argumentation har varit kutym i vår kultur under ganska lång tid. Men, jag ska fundera på det där med självbild också.
    Känslomässig argumentation är kutym i vår kultur, och det kan man se många exempel på på forum som detta, men ännu mer i olika Facebook-grupper, särskilt politiska sådana. Folk reagerar med ryggmärgen och hasplar ur sig grova saker utan att tänka två gånger innan de skriver.

En bra början är att försöka förstå bevekelsegrunderna för andras reaktioner. Vi har alla olika livshistoria, erfarenheter och referensramar. Själv har jag på senare tid försökt bli bättre på att förstå meningsmotståndares bevekelsegrunder. Det visar sig ofta att även folk som man kan tycka är "dumma i huvudet" i sin argumentation, har personliga skäl till varför de tycker och tänker som de gör. Man får skrapa lite på ytan och vara lite analyserande.

• Anonym (Förståelse)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-15 19:48:04 följande:
    Och ändå försöker du säga till mig vad jag har för avsikt, säga att jag 'försöker vrida diskussionen till att jag är den dåliga personen', du talar om för mig att jag 'missförstår med flit' med mera. Alltså känslomässig argumentation som går på person och inte på sak. Jag har hela tiden diskuterat det du skrev, inte dig som person eller din avsikt.
    Jag tror inte jag har skrivit det om dig? Det enda jag reagerade på var att du såg min uppmaning till en annan person om att läsa det jag skrev mer noggrant var en "härskarteknik". Men ja, jag får intrycket av att min önskan om att vi ska bete oss mer respektfullt mot varandra, stöter på patrull av vissa som inte tycker det är så viktigt, eller anser att det är jag som har problem. Självklart reagerar jag på det.

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-15 20:28:35 följande:

Ja, eftersom du påstod att det kändes konstigt och var en härskarteknik att be någon läsa vad som står. 

Ett rent känsloargument som dessutom blev gravt osakligt och personligt på en gång. 

Urtypen för vad som just dryftats med sak och person, saklighet och känslor etc. 

Ja, ett känsloargument om något. Det är skillnad på att be någon läsa vad man faktiskt skrivit och att försöka trycka ner någon genom att hävda att denne har bristande läsförståelse.

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-15 19:41:59 följande:

Nä, det måste de inte. De har de inte gjort och kommer sannolikt inte att göra. 

Jag fattar inte hur man kan sitta och gnälla på det när man har accepterat ramverket. Eller ännu hellre agera småpåve och försöka "styra upp" hur det ska vara eftersom det modereras "så dåligt". Befängt. Stick dit forumet passar ditt ramverk. Sisyfos-gnäll. 

Du låter väldigt aggressiv nu. Ta några djupa andetag och beakta vad jag skriver,
  • Anonym (Förståelse)
    nihka skrev 2023-04-16 01:51:08 följande:
    Är den det? Vilken kultur syftar du på?

Så ska man eller ska man inte ta särskild hänsyn till att folk som säger "grova saker" har "personliga skäl" till det?
    Du tolkar in sådant som jag inte skrivit. Jag lämnar tråden nu, för det visar sig att många kommentarer endast bekräftar min trådstart. Tänk att det ska vara så svårt att hålla en respektfull ton.

• Anonym (Förståelse)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 19:37:20 följande:
    Ja, kanske har det med självbilden att göra. Eller självkänslan. Att det är svårt att hantera allting som inte är strykningar medhårs, oavsett i vilken ton de framförs och oavsett om det är sakligt eller ej. Att allt sådant tas personligt.
    Att diskutera med vissa här som hakar upp sig på sådant som inte för diskussionen framåt, är helt dödfött och det var inte så jag hade tänkt att min tråd skulle utvecklas. Min frågeställning i TS gällde om vissa här mår bättre av att trycka ner andra. Och nu visar flera kommentarer i tråden just prov på att klassa ned den som inte håller med. Du och Nikha får väl ta över tråden då och diskutera min dåliga självkänsla och spekulera i varför jag är så dum som jag är. Varsågod. Tråden är härmed er.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Förståelse)
    Anonym (Origo) skrev 2023-04-17 13:10:11 följande:
    De som känner sig misslyckade trillar lätt ner i det facket. Jag har varit där själv. Och det kan vara mycket svårt att ta sig därifrån. Det är mycket enklare att trycka ner andra, hoppas att andra misslyckas så att man kan känna sig bra på det sättet. Även om den känslan är flyktig och ej bestående är det lockande om man känner sig misslyckad själv.

Med tiden märker man vilken kategori olika personer tillhör. Om A gör något bra. Berömmer då personen A inför A och inför andra? Eller försöker personen förminska As prestation inför A men även bakom rygg?

Detta är också ett väldigt bra sätt att utvärdera om en person är en riktig vän eller inte.
    Själv berömmer jag alltid när jag tycker att någon gör något bra. Som en medlem jag fick en viss kontakt med som är empatisk nog att bry sig om vissa som känner sig ensamma på forumet. Vad vi behöver idag är mer omtanke om de utstötta och de som känner sig utanför gemenskaper. Inte mer egoism, arrogans och behov av att trycka ned andra för att själv få känna sig bättre för stunden.

Att kritisera och ifrågasätta är bra, för det tyder på att man har en egen bedömningsförmåga och inte bara är en ja-sägare eller kameleont. Men när kritiserandet och ifrågasättandet är av sådan art att det blir uppenbart att man försöker sänka den andre som person, då bör man reagera.

Själv har jag sedan ung ålder sagt vad jag tycker och tänker, oavsett vilka personer som varit närvarande, och även när risken för att jag skulle åka på stryk för vad jag sagt varit överhängande. Men samtidigt har jag haft känslighet och fingertoppskänsla nog att veta och förstå när jag ska undvika att säga något, av risk för att det kan såra eller göra mer skada än nytta. Jag är försiktigare när det gäller känsliga människor med trauman och motgångar i bagaget, men är "hård mot de hårda".

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-17 18:50:36 följande:
    Vad är det som du tillför som du känner att FL behöver?
    Hon tillför mer än många här. En tänkande och reflekterande personlighet..

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (jadu) skrev 2023-04-18 08:28:14 följande:
    Ja, och en del projicerar denna oförmåga på andra. Det tar sig uttryck i att när de inte klarar av att föra en principiell diskussion anklagar de motdebattören för att ta åt sig och börjar ställa frågor om dennes personliga förhållanden i stället för att lägga fram argument i sak.
    Ett "klassiskt" grepp på Familjeliv, vissa försöker hitta förevändningar för att klassa ned en människa och tillskriva denne saker. Dessa personer hoppas på att den de diskuterar med ska "tappa balansen" och skriva något i affekt, så kan de sitta och gotta sig och skratta åt när de lyckats få igenom en anmälan.

Det är egentligen ett vidrigt beteende, men har tyvärr mer eller mindre blivit synonymt med Familelivs debatter.

• Anonym (Förståelse)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 08:49:03 följande:
    Så uppfattar jag det också. Det är väldigt synd om dessa människor. Något fattas dem verkligen. För mig skulle det räcka med vänskapsrelationer som kunde ersätta de vänskaper jag avslutat med sådana som har manipulerat och tryckt ner mig så skulle inte så mycket fattas mig längre. Men det verkar rätt svårt att hitta någon som gillar mig och bor i samma stad. 🙃
    Du verkar ha haft otur med dina vänskaper. Det har jag också haft, mycket pga att jag varit för snäll och låtit folk utnyttja mig och köra med mig. Därför påverkar det givetvis mitt mående och humör när folk på forum som dessa försöker strö salt i såren genom att trycka ner en ännu mer. Någonstans vill man möta vänligt sinnade människor.

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?